Képzőművészet az utcán!

A Szabad-Tér Galéria Pécsett

Pécs, különböző szabadtéri helyszínek, 2014. III–IX.

Fekete Vali

 

Aubert-Gamus Árpád:  Kodály

Aubert-Gamus Árpád: Kodály

A pécsi Vizuális Kultúráért Klaszter tagjaként a Pécs 2010 Egyesület tavasz óta dolgozik a kortárs képzőművészet újszerű köztéri megjelenítésén Pécsett. A Szabad-Tér Galériaként ismertté vált programjaik arra törekszenek, hogy a kortárs képzőművészetre fókuszálják a figyelmet, a művészekét pedig a város köztereire hívják fel.

Törekvésük korábbi, több mint 30 éves pécsi hagyományhoz nyúlik vissza, a Pécsi Fiatal Művészek Klubjának egykori célkitűzéseit elevenítik fel, amelyek a művészetet a mindennapi élethez kívánták közelíteni azzal, hogy kiviszik azt az utcára és ezáltal megmutatják magukat. Így jött létre például 1978-ban a Székesegyház előtti Dóm téren a fiatal pécsi képzőművészek szabadtéri bemutatója. Tizenegy képzőművész a legkülönbözőbb, ideiglenes anyagok felhasználásával valósította meg alkalmi elképzeléseit, amelyek közül egy szobor máig őrzi a kiállítás emlékét. A Sétateret övező füves területen áll Kígyós Sándor Balett című alumínium szobra, amely olyan jó helyre került, hogy a kiállítás után köztéri szoborként élt tovább és él a mai napig

A 2012-ben létrejött Pécsi Vizuális Kultúráért Klaszter célja, hogy a város képművészei értő közönségre találjanak, megismerje munkáikat a város, a városnak pedig olyan lakossága legyen, amely magáénak érzi a helyi alkotóművészeket és befogadójává válik az alkotásaiknak, s ennek érdekében igyekszik összehangolni az oktatási kánon és az alternatív művészeti oktatás csatornáit.1

Az egyesület négy évvel az európai kulturális évadot követően olyan projektek életre hívását szorgalmazza, amelyek által a fiatal képzőművészek különféle formában birtokba vehetik a város köztereit, amelyek újszerű eszközökkel, alacsony költségvetéssel a figyelmet a városközpontra irányítják. Vállalkozásuk szerencsésen találkozik az önkormányzat szándékával, hogy nonprofit, kulturális és művészeti projektekkel töltsék meg újra a gazdasági okokból kiürülő belvárost.

Már nyári akcióik során a street art műfaji elemeit megszelídítve az utcát használták az alkotások felületeként. Szeptemberben a Pécsi Napok rendezvénysorozata alatt létrejövő, maradandó utcaművészeti alkotások A szép az utcán hever – Lucien Hervétől, a magyar származású fotóművésztől kölcsönzött – mondat jegyében születnek. A „szép”, a létrehozott alkotás, valóban az utcán hever majd, hiszen a megszülető kompozíciók korpuszát a kompozíciókba keretként vagy alapként beépített, városi csatornafedelek adják, amelyeket az alkotók mint geometriai alapot használnak a megfestendő művekhez. Ötletes, fiatalos, jókedvű alkotásokra készülhetnek a járókelők, amelyeknél elidőznek, hogy aztán vidámabban vagy épp döbbenten folytassák útjukat.

A Szabad-Tér Galéria első vállalkozása 2014 márciusában valósult meg Friss szemmel – Legyen tiéd a város címmel. A klasztert alkotó művészek (Somody Péter, Fejős Miklós, Nagy-Tószegi Bálint) közös alkotásra hívták a Művészeti Kar hallgatóit, a Művészeti Szakközépiskola és három általános iskola tanulóit, hogy újrafogalmazzák városi környezetünket úgy, hogy létrehozzák saját tér-képeiket, amelyek leképezik a város egy-egy „belső” útját. Az erre a célra készült, molinóra nyomtatott munkák a város 15 pontján kerültek bemutatásra.

Első nyári akciójuk cello-art néven futott a médiában, amely a Sétatér Fesztivál alatt valósult meg fiatal pécsi képzőművészek, Aubert-Gamus Árpád, Hizsnyik Dénes, Nagy-Tószegi Bálint közreműködésével. Az alkotók a street art eszközeit is felhasználva átlátszó fóliára, vegyes technikával olyan 3D-s installációkat hoztak létre, amelyek a tér és a belváros építészeti- és térelemeire reflektáltak a Dóm előtti Sétatéren.

Második nyári munkájuk a „múzeum utcaként” ismert Káptalan utcában valósult meg, ahol Horváth M. Zoltán, Szentgróti Dávid festőművészek és a Pécsi Művészeti Szakközépiskola festőszakos diákjai, valamint a Művészeti Kar hallgatói (Illés Attila, Törtei Lilla) Vasarely-, Leonardo- és Schaár Erzsébet-adaptációt festettek.

Azt követően a Modern Magyar Képtár udvarán négy alkotás született, amelyek az őrzött területnek köszönhetően ma is láthatók. (Szemben a korábbiakkal, amelyek emberi beavatkozások miatt hamar tönkrementek). Kidolgozott, technikailag magabiztos, újszerű, egyedi anyagokkal létrehozott munkák ezek.

Szentgróti Dávid Mágikus radírok című alkotását Vasarely térhatású munkái ihlették: ritmikusan ismétlődő, élénk színű, játékos, geometrikus formák jellemzik a művet. A fólia két külön rétege lehetőséget ad az alkotónak nem egyszerűen a térbeliség, de a lebegés, a légiesség, az időtlenség, a hiány érzékeltetésére is, miközben formai tisztaságuk megragadó.

Aubert-Gamus Árpád Madarak című művével Martyn Ferenc emléke előtt tiszteleg. Műve felidézi Martyn Vizek felett című alkotását, amely hátteret képez a dupla fólián Martyn sablonnal megfújt arcképeihez. A három, egymás mellett vízszintesen elhelyezkedő arckép együttesen erősíti az emlékezés dimenzióját és repetitív jellegét.

Illés Attila és Zsinka Felícia Csempék című alkotása a Zsolnay családnak állít emléket. Az alkotók az egyszerű figuratív ábrázolásmódot (jellemező formájú szecessziós váza kontúrja) a szecesszióra jellemző dekorációs ornamentikával ötvözték. Színeiben jellemzően az ezüst, a lila, a zöld dominál. Az ezüstös-fémes hatás a Zsolnayak eozin-technikájára reflektál.

Kovács Kristóf és Fedor Inez Művészeti Karos hallgatók a pécsi Leonardo-kiállításra reagáltak, de korántsem hagyományos eszközökkel. Alkotásukon felszeletelt geometrikus formák utalnak Leonardo térgeometriai tanulmányaira.

Az időjárás és külső hatások jelentősen befolyásolják a művek utóéletét. A sokszor kérészéletű alkotások ugyanis ki vannak téve nemcsak a szél és az eső, de az öncélú destruktivitás veszélyének is. A műfaj magában hordozza az alkotások alkalmi voltát. A szervezők azonban remélik, hogy mindezek ellenére a többszörösen ismétlődő akciókkal újra sikerül felkelteni a figyelmet a kortárs képzőművészet iránt. A következő ilyen köztéri projektjük szeptemberben várható.

A Szabad-Tér Galéria akciósorozata a LÉPJ – LÉGY PÉCS JÖVŐJE! Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzatának civil szervezetek számára kiírt pályázatának támogatásával, valamint az Irány Pécs Kft., a Pécsi Fesztiválszervező Kft. és a Janus Pannonius Múzeum közreműködésével jött létre.

Jegyzet

1            A klaszter tagjai helyi képzőművészek, egy művészeti-oktatási alapítvány, egy művészeti menedzsmenttel foglalkozó cég és egyesületként a Pécs 2010 Egyesület.

 

Print Friendly