Art Stage Singapore

Bagyó Anna

A dél-kelet-ázsiai műkereskedelmi piac, közel sem olyan tempósan, mint az ázsiai „nagyhalak” (Kína, India), vagy korábban a térségbeli „kistigrisek” (Dél-Korea, Japán, Tajvan), de a halad az útján, keresi helyét, és igyekszik megkapaszkodni a globális színtéren. Szingapúr speciális helyzetéből fakadóan mindig is a dél-kelet-ázsiai (Indonézia, Fülöp-szigetek, Malajzia, Tájföld, Vietnam, Kambodzsa, Laosz és Mianmar) régió kortárs művészetének nagykövete volt, törekedett felkarolni, összefogni a szárnyaikat még csak bontogató, gazdasági és a politikai válságokból nem is olyan régen kilábaló fiatal szomszédállamokat. Ezt bizonyítja, többek között, a már fél évtizedes múltra visszatekintő Art Stage Singapore kortárs és modern művészeti vásár idei rendezvénye is, mely nemcsak a kultúrák (Kelet – Nyugat) ötvözése terén, de a rendezés és a minőség tekintetében is egyre jobban teljesít. A vásár alapító igazgatója, a svájci Lorenzo Rudolf (Art Basel, 1991–2000) vezényletével szervezett fórum az értékesítés tekintetében még bár a nemzetközi átlag alatt, de a korábbi évekhez viszonyítva az eddigi legjobbnak bizonyult. A vásár együtt nőtt a városállammal, és sikerült olyannyira gyökeret eresztenie, hogy ma már nemcsak a galériák, de a helyi gyűjtők és művészeti szakemberek is sajátjuknak érzik a rendezvényt. Miközben a fórum sokat adott hozzá nemcsak a városállam, de a térség kortárs művészeti színterének, műkereskedelmének fejlődéséhez, nemzetközi megismeréséhez és népszerűsítéséhez is.

Art Stage Singapore

Art Stage Singapore

Az Art Stage Singapore ez alkalommal is a Marina Bay Sands gyönyörű panorámás környezetében, a különleges architektúrájú több funkcionális épület Kongresszusi Központjában várta a látogatókat. Az idén valamivel több, szám szerint 145 (tavaly 131) kiállító érkezett, melynek negyedét (34) már a helyiek képezték (tavaly 29). A galériák közel hetven százaléka ázsiai – kínaiak, indiaiak, japánok, tajvaniak, tájföldiek és jelentős számban a malájok (10), valamint a Fülöp-szigetekiek (8) voltak jelen a vásáron -, de a világ nyugati feléről szerepeltek német, osztrák (Krinzinger), spanyol, olasz, svájci és még amerikai galériák is.

A természet közelsége, végtelen tisztelete az ázsiai ember életét és a térség művészettörténetét is végigkísérte. Az ember kapcsolata a természettel témája a médiumok minden formájában megnyilvánult a vásáron is, legyen az klasszikus táblakép, modellált szobor, installáció, videó vagy az új média. Különösen a földrészt érintő aktuális ökológiai problémák, a levegő, a vizek, a talaj szennyeződését érintő örökzöld témák foglalkoztatják a térségbeli művészeket. A természet mellett a társadalmi viszontagságok, többek között, a szegénység, a munkanélküliség, az elvándorlás, a prostitúció, stb. kerültek terítékre. Ugyan a gyűjtők érdeklődése szempontjából inkább a konzervatívabb műfajok élveztek népszerűséget, de a galériák és a kiemelt projektek törekedtek a hagyományos és a high-tech kor vívmányai között is egyensúlyt teremteni.

A vásár egyik, igen nagy érdeklődésre számot tartott eseménye az Arndt Galéria (berlin/Szingapúr) által szervezett projekt, a Gilbert & George művészpáros (olasz/brit) személyes megjelenése, könnydedikációja volt. Ahogy más vásárokról, innen sem hiányozhatott a másik brit művészsztár, Damien Hirst munkája sem. Ezúttal a pillangók tömegét ábrázoló festménye, az Amorous (2008)  cserélt gazdát 1.6 millió amerikai dollárért mint a fórum legmagasabb áron elkelt műve. A boldog gyűjtő kiléte ismeretlen, nagy valószínűséggel a térségből származik. Szintén itt a Galéria-szekcióban, a Galerie Steph (Szingapúr) kiállításán a helyi művész, Hilmi Johandi a festmény és a film műfaját ötvözi, az anyagot archív fotókról és filmekről gyűjti, a háborút követő Szingapúr és a modernizáció jelenségét kapcsolja egybe. Másik szingapúri művész egy képzeletbeli várost elevenít meg: Aiko Tezuka a különböző népek (kopt egyiptomi, indiai, japán) tradicionális textilszövő technikáját alkalmazza a Galerie Michael Janssen (Berlin/Szingapúr) képviseletében. Egyéni kiállításként szerepelt a kínai művész, Zhang Ding nagyméretű provokatív installációja a bécsi Galerie Krinzinger standján, s Zul Mahmod egy képzeletbeli várost elevenített meg hang- és fényinstalláció formájában a helyi Yeo Workshopon. A szingapúri Gajah Gallery által bemutatott maláj Ahmad Zakii Anwar állatokat ábrázoló festményei igen sikeresnek bizonyultak, gazdára is találtak már a vásár első napján. Az idén az ismert helyi művészek mellett híres nyugati nevek is domináltak, mint például az amerikai Andy Warholé és másokéi. Új galériaként érkezett a két New York-i, a Paul Kasmin és a korábban kelet-európai művészetet felkaroló, itthon is ismert Marc Strauss Galéria.

Art Stage Singapore, az ARNDT Galéria (Berlin, Szingapúr) standja

Art Stage Singapore, az ARNDT Galéria (Berlin, Szingapúr) standja

Az idén első alkalommal, a világ más művészeti vásáraihoz (az ázsiaiakat is beleértve) hasonlóan, a kortárs mellett már a modern művészet képviselőit is bemutatták. Például a francia szürrealista művész, André Masson részére rendeztek egy mini retrospektív kiállítást viszonylag tágas területen, ahol félszáz mű adott képet a kubizmus és a szürrealizmus nagy mesteréről. A kiállítás a művész eddigi legnagyobb ázsiai bemutatkozása volt.

Az Art Stage Singapore vásáron a főszekció mellett más speciális szekciókat is szervezetek, s néhány újítás, debütáló projekt is terítékre került. Ide tartoztak az egyes nemzetek kiemelt kiállításai, például az Russia Platform, melyet Olga Sviblova, a moszkvai Multimedia Art Museum igazgatója szervezett – ő válogatta a galériákat és a művészeket. Mások mellett az AES+F csoport egy videomunkája is a közönség elé került. Egy maláj projekt keretében nagyméretű figuratív

Art Stage Singapore, Artesan Galéria, Raffy T. Napay installációja

Art Stage Singapore, Artesan Galéria, Raffy T. Napay installációja

festmények díszítették a vásár termének egyik hosszanti falát. A South East Asia Platform a szingapúri kurátor, Khim Ong szervezésében került bemutatásra. A 15 alkotó között szerepeltek feltörekvő és a karrierjüket már megalapozott művészek egyaránt. Jelentős érdeklődésre talált az új videoszekció, ahol egy külön térben falra rögzített képernyőkön negyven filmet vetítettek folyamatosan a három kurátor, az ausztrál Paul Greenaway, a tajvani Chi-Wen Huang és a német származású, jelenleg Szingapúrban élő Ute Meta Bauer által összeállított program keretében. A vásár idején több performansz is megvalósult, s panelbeszélgetéseket és szakemberek által vezetett vásári és városi művészeti túrákat is szerveztek a tanulásra, mélyebb tájékozódásra vágyó látogatók részére.

Art Stage Singapore, Pearl Lam Galéria, Joanna Vasconcelos installációja

Art Stage Singapore, Pearl Lam Galéria, Joanna Vasconcelos installációja

A vásár sikerét bizonyítja, hogy a rendezvényt félszázezer látogató kereste fel. A művészeti szakemberek mellett olyan neves térségbeli gyűjtők is részt vettek az eseményeken, mint az indonéz/kínai Budi Tek vagy a svájci Uli Sigg, az amerikai Jorge Perez és mások.
Szingapúr

2015. január 22–25.

Print Friendly