Eged Dalma

Az Országos Tudományos Diákköri Konferenciával analóg módon megalakuló OMDK idén hetedik alkalommal gyűjtötte egybe az ország bármely (illetve 3 határon túli) felsőoktatási intézményében művészettel, illetve művészetelmélettel foglalkozó hallgatókat. A konferencia ülései április 8. és 10. között a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola épületeiben, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen párhuzamosan zajlottak.

Díjátadó a Zeneakadémia Solti termében

Díjátadó a Zeneakadémia Solti termében

A konferencia a művészeti képzések széles spektrumát fedte le. A beérkezett pályaművek animáció, festészet, fotográfia, installáció, intermédia-akcióművészet, képgrafika, szobrászat, tervezőgrafika, videóművészet szekciók mellett design, craft és építészet szekciókban kerületek bemutatásra. Az Országos Művészeti Diákköri Konferencia jelentősége nemcsak az, hogy elsőként találkozhatunk itt a művészettel és művészetelmélettel foglalkozó hallgatók új nemzedékével, szembesülhetünk az érdeklődési körükkel, kutatásaikkal, hanem az is, hogy a beküldött pályaműveket mintegy exkluzív tárlatvezetés keretében ismerhetjük meg, hiszen minden kiállított versenyművet az alkotó egy rövid, nyilvános előadással egybekötve mutat be. A prezentációk során olyan mélységű háttérinformációkat tudhatunk meg a művekkel kapcsolatban, amelyekre egy kiállítás során egész biztosan nem tehetnénk szert.

A pályamunkák bemutatása során első kézből tudhatjuk meg például, hogy mely dolog, esemény inspirálta a hallgatót, hogyan merült fel először az alkotásában megfogalmazódó kérdés. Az előadások rendre kitértek a mű keletkezési körülményeire, beszámoltak a háttérmunkálatok nehézségeiről, bemutatták, hogy milyen próbálkozások és zsákutcák vezettek végül a kiállított műhöz. A versenyzők egyrészről megnevezték a pályamunkájuk célját, hogy elképzelésük szerint milyen diskurzusokhoz, problémákhoz kíván hozzászólni a mű, majd ezt kiegészítve további interpretációs lehetőségeket vetettek fel. Az előadások technikai szempontból is érdekesek, hiszen egy aktuális képet mutatnak arról, hogy a következő generáció milyen új technikákkal kísérletezik, illetve hogy milyen irányba próbálják meg kibővíteni az eddigi rendelkezésükre álló lehetőségeket.

Díjátadó a Zeneakadémia Solti termében

Díjátadó a Zeneakadémia Solti termében

A prezentációkat követően minden szekcióban egy négy főből álló szakmai zsűri értékelte a pályaműveket. A zsűri azon túl, hogy tanácsokkal látta el a versenyzőket, a kiállított munkákkal kapcsolatban további értelmezési lehetőségekre, lehetséges művészettörténeti előzményeire és párhuzamokra mutatott rá. A képzőművészeti szekciókkal párhuzamosan művészetelméleti prezentációk is zajlottak – dráma- és színházelmélet, képző- és iparművészet, művészetpedagógiai és művészetszociológia kategóriákban, valamint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen Zeneelmélet és zenetörténet, zenei előadó művészet és zeneszerzés témakörökben.

Pintér Marcell, az Új Művészet különdíjasa

Puskás Marcell, az Új Művészet különdíjasa

A konferencia záróeseményére a Zeneakadémia Solti termében került sor, ahol az ünnepélyes eredményhirdetés során kihirdették a szekciók nyerteseit; 118 díjat és további 67 különdíjat adtak át. Az Új Művészet Alapítvány mint az esemény partnere egy egyéves Új Művészet-előfizetést és egy könyvválogatást ajánlott fel különdíjként, továbbá egy nagy értékű könyvcsomaggal járult hozzá a díjazottak ajándékaihoz. Az Új Művészet különdíját Puskás Marcell kapta.

Print Friendly