Rácmolnár Sándor: Efemer 55

Sinkó István

Rácmolnár Sándor évtizedek óta szembesíti nézőit a képi világ és a világ képeinek ellentmondásaival. A képi világ lehet klasszikus, modern, kortárs, dilettáns, amatőr vagy ügyetlen. A világ képei vidámak, borzalmasak vagy épp gyönyörűek.
Nos, e kétféle (százféle) látásmód egyetlen, stílusában összetéveszthetetlen formában interpretálódik Rácmolnár színes grafikáin (?), festett rajzain (?), nyomatain (?), most épp a Várfok project room falain.

Rácmolnár egyaránt táplálkozik a falvédők és képregények, a századelő hirdetésgrafikái és a piktogramok képi megjelenéseiből. Hol sablonokat, hol szöveg-kép kombinációkat, hol kollázs elemeket látunk a felületeken. Színes ceruza keveredik akvarellel, golyóstollal vagy tussal. Munkáinak zenei megfelelője talán az elektro-swing, a Parov Stellar, Caro Emerald, a felturbósított 30-as évek. No meg a blaszfémikus címek, mely a falvédőtől a bulvár főcímekig idézhetőek (közben olyan idézet is felbukkan, mint Godardé: „A moziban mindenki a nőt és a fegyvert szereti”).

Rácmolnár Sándor: Godard mondta, 2015, 40 x 50 cm

Rácmolnár Sándor: Godard mondta, 2015, 40 x 50 cm

Rácmolnár munkái – ezek a falapra kasírozott, festett, rajzolt, kollázsolt, játékosan kevert technikájú, mégis tökéletesen egységes hatású lapok – még egy megközelítést is magukban hordoznak. A „cigánykártya, a jóskártya, vagy – emeltebb szinten – a tarot képi világát is megidézik. Van egy főszereplő (néhány lapon ugyan jelenetszerűen több alak is) és mellette stilizáltan egy helyszínre, fogalomra utaló képi elem. A Kettős idő tornász-műúszó külsejű és két építészvonalzót mint evezőt tartó nőalakja két falióra között lépdel, a Madonna egy krokodilon álló Szűzanya, hátterében (?) lépcsős piramis, földgömb.

Rácmolnár Sándor: Madonna, 2015, 40 x 50 cm

Rácmolnár Sándor: Madonna, 2015, 40 x 50 cm

Egyfajta jóskönyvből való idézet és miszticizmus lengi körül e lapokat. Másutt, mint a már említett Godard-feliratos munkán vagy a Domestique-lapon a képregények ember- és állatszereplői kerülnek a középpontba. Másolatoknak, kopírozott alakoknak, kiszínezett átrajzolásoknak hatnak, melyek egy gyerekszoba faláról, egy tinédzser naplójából csöppentek volna a kiállítási terembe.

1979-ben a Stúdió Galériában állította ki Szabados Árpád rajz-fotó sorozatát az Egy dilettáns naplójából címmel. Szabados akkor virtuózan megidézte a dilettáns rajzoló görcsös vonalait, míg a témákat épp az élet és a halál tárgykörében keresgélte, elütve talán a nagy gondolatok komolyságát a rajzi stílusjátékkal. Rácmolnár figurái már túljutottak a dilettáns rajzoló töredezett, ügyetlen megoldásain és egy poszt- modern stílusátvétel részesei. Olyan alakok, akik élettelenül, kiszakadva a valóságból képtelen helyzetekben szerepelnek- kétdimenziósak, és mégis a tér determinálja őket.

Rácmolnár Sándor: Küszöbön állok, 2015, 50 x 40 cm

Rácmolnár Sándor: Küszöbön állok, 2015, 50 x 40 cm

A Pif újság Bob Mallard-pilótájából már csak a képregény kollázsanyag és a festékcsíkot húzó, rajzolt repülő marad, a Küszöbön állok kiállításlátogatója bambán egy halbőrt (vagy épp egy egész halat) cipel, a kép sarkában Klimt-képidézet. A szőke izomember, aki kötélmászás közben feljut egy Húsvét szigeteki bálványra, már szinte a tapétára, a falvédőre ér fel. S vele együtt mi is derűs emelkedettséggel vesszük tudomásul, hogy már fogalmunk sincs hol vagyunk, honnan jöttünk és hová is megyünk.

Rácmolnár Sándor: Bob Mallard, 2015, 40 x 50 cm

Rácmolnár Sándor: Bob Mallard, 2015, 40 x 50 cm

 

Várfok project room

2015.09.05–10.03.

Print Friendly