Gábor Enikő kiállítása

Surányi Mihály

01_HITELES_MASOLAT_2015_107 x 73 cm_2015

Gábor Enikő: Hiteles másolat, 2015, 107 x 73 cm

A festészeten belül nagyon sok kísérlet történt a valóság megtévesztésig pontos másolására a görög festők vetélkedésétől kezdve a barokk trompe de l’oeil-ig, de az sohasem kérdőjeleződött meg, ezen a területen elsősorban a valóság újraalkotása és ezen keresztül egyéni interpretálása állt a középpontban.

Gábor Enikő: Holdfázisok, 2015, 107 x 73 cm

Gábor Enikő: Holdfázisok, 2015, 107 x 73 cm

A fotográfia megjelenése sikamlós kérdések feltételéhez vezetett. A tárgyról érkező fotonok ezüstsókkal való csapdába ejtése vajon a másolata a látványnak? Vajon ezek a képek a valóság másolatai? Mit jelent egy ilyen kép másolása?
Az emberi szem és agy éhes az üzenetre. Mindig valami, a képen túlit keres, egy metaforát, egy üzenetet, valamilyen transzcendens tartalmat.

Gábor Enikő egy laborba invitál minket. A tárgyak azonosak, a felvételi eljárások mások. Lássuk ezeket egymás mellett. Vajon milyen jelentést hordoznak egymagukban és a jelentéseknek van-e közös területe?
A méréseket két nagyon egyszerű, a technológiai lánc két végén álló eszközzel valósította meg. Szkennerrel és érzékenyített emulzióra való exponálással. A szkenner a tiszta technológia, a kézi nagyítás tiszta manuális munka. A tárgyak egyszerűek, a mérések könnyen kiértékelhetők – gondolhatnánk.

Gábor Enikő: Miheztartás, 2015, 107 x 73 cm

Gábor Enikő: Miheztartás, 2015, 107 x 73 cm

Úgy érezhetjük, hogy egy szkennernél nincs szenvtelenebb leképező eszköz. Ott a tárgy az üveglapon, a háttér mindig azonosan fekete, az élesség mindig pontosan ugyanarra a távolságra van beállítva. Vajon hogy viszonyulnak ezek a képek egy teljesen hagyományos eljárással készült fotográfiához? Vajon minket, nézőket mennyire befolyásol a technika, ha ugyanarról a tárgyról van szó?

Részlet a kiállításból

Részlet a kiállításból

Az első pillanatban akár arra is gondolhatunk, hogy a képek a tárgyak dokumentumai lesznek, de nagyon gyorsan kiderül az is, hogy nincs manipulálatlan fotó, még akkor sem, ha egy egyszerű gömb a tárgyuk. Egyik leképezés hitelesebb a másiknál, vagy mindkettő csak egy fikció? Gábor Enikő munkái egyszerre határozottak és tesznek fel az első pillanatban egzotikusnak tűnő kérdéseket. Érdemes figyelni rá mindig, mert egy-egy anyagának a megtekintése után ki szokott derülni, hogy az első pillanatban egzotikusnak tűnő kérdésfelvetés nagyon is releváns.

Palota Galéria, Csokonai Művelődési Ház, Budapest

2015. december 17-ig

Print Friendly