Képzőművészeti aukciók 2016 őszén

Sipos László

A 2016-os nagy őszi aukciók sorozatát a Virág Judit Galéria nyitotta meg a Kongresszusi Központban. Az október 8-án rendezett árverésen már a negyedik tétel, az Andrássy család ebédlőjéből származó Zsolnay-tányér is megduplázta az árát – 8 millió forintért kelt el. Munkácsy az Ecce Homóhoz készített tanulmányrajza 360 ezer forintról 1 ,8 millióra, Kajafás vázlatrajza a Trilógiához (Krisztus Pilátus előtt) című műve 240 ezerről 1,4 millióra ugrott, Egry József Szicíliai márványpart és Schönberger Armand Asztaltársaság című festménye 20 milliónál állt meg, míg Vaszary Akt csipkefüggöny előtt című képe a 20-as küszöböt is túlszárnyalta kétmillióval. Az árverés legmagasabb, 50 millió forintos leütése is Kaposvár híres szülöttéhez kapcsolódik: a Dinnyés csendélet, mely az árverési katalógus szerint „a modern kor elvárásainak megfelelően nem természethűségével, naturalizmusával bűvöli el a tekintetet, hanem konstruktivitásával, az anyag szerkezetének és belső dinamikájának felvillantásával, vagyis az élettel teli anyag megjelenítésével a kor modern biológiájával és természetfilozófiájával összhangban”.

Vaszary János (1867–1939): Dinnyés csendélet, 1938, olaj, vászon, 63 x 83 cm, j.j.l.: Vaszary J.

Vaszary János (1867–1939): Dinnyés csendélet, 1938,
olaj, vászon, 63 x 83 cm, j.j.l.: Vaszary J.

Hasonlóan figyelemre méltó, többszörös áremelkedést ért el Pólya Tibor Balerinák című műve, mely 180 ezer forintról indult, majd ötszörös pénzt hozott és Böhm Pál Tájkép naplementével című vászna, mely tízszeresére, 1,8 millió forintig emelkedett, míg Kisfaludi Stróbl Zsigmond Guggoló leány című szobra 2 millió forintról kezdett, és 13-nál állt meg.

Nemes Lampérth József (1891 – 1924): Fatemplomok, 1918, tus, papír, 60 x 80 cm, j.j.l.: Nemes Lampérth J. 1918. VII. 7.

Nemes Lampérth József (1891 – 1924): Fatemplomok, 1918,
tus, papír, 60 x 80 cm, j.j.l.: Nemes Lampérth J. 1918. VII. 7.

A Kieselbach Galéria aukciójára október 17-én került sor. Ezúttal nem lehettünk tanúi a tavaszihoz hasonló kiemelkedően magas leütéseknek. A legdrágábban Paál László Naplemente az erdőben (Tavaszi este Aaperwaldban) című képe ment el, melynek ára 28 millió volt. Emellett a 12 millióról induló Manteaux de lavierge című 1960as és az Étude című, 1973-as Hantai-olajképek is megközelítették a 20 milliót kb. másfélszeres áremelkedés után. Nemes Lampérth József fatemplomokat ábrázoló tusrajza 5 millióról 8,5-re emelkedett, ami – lévén hogy grafikáról van szó – szintén figyelemre méltó.

Czóbel Béla (1883–1976): Ringelspiel – Körhinta (1904) olaj, vászon, 37 x 47 cm, j.j.l.: Czóbel 904

Czóbel Béla (1883–1976): Ringelspiel – Körhinta (1904)
olaj, vászon, 37 x 47 cm, j.j.l.: Czóbel 904

A többi aukciósháztól eltérően a BÁV novemberben tartotta árverését, mely az eddigi legeredményesebbnek bizonyult. Az őszi árverések legdrágább tétele a maga 52 millió forintos leütési árával Rippl-Rónai Róma-villa című, jellegzetes, kukoricás stílusban festett képe lett, de Czóbel Körhinta című képe is 36 millióig kúszott fel, Aba-Novák olvasó nője pedig 24 milliót ért. Ezek mellett egy Zsolnay-kandalló és egy 7000 éves terrakotta figura is átlépte a 20 milliós határt.

Rippl-Rónai József (1861 – 1927): A Róma-villa ősszel (1914 körül) olaj, karton, 70 x 100 cm, j.b.l.: Rónai

Rippl-Rónai József (1861 – 1927): A Róma-villa ősszel (1914 körül)
olaj, karton, 70 x 100 cm, j.b.l.: Rónai

Az árveréseken több nagy értékű festmény is visszamaradt, ilyen volt Virág Juditnál Tihanyi Lajos Budai hegyek című 1916-os munkája, mely 12 millió forintról indítottak, Kieselbachnál pedig Batthyány Gyula Két hölgy című műve nem talált vevőre 14 millió forintért.  Az idei aukciókra jellemző volt, hogy ismét több kortárs képzőművészeti alkotásra is licitálhattunk, ezek közül némelyik kimondottan jó eredménnyel zárt. Radák Eszter Ne bámészkodj, bukszát előkészíteni, újabb alagútért perkálunk című 2014-ben készült képe 340 ezerről 1,1 millióra ugrott (Virág Judit), El Kazovszkij négy képe 3,2 millióért cserélt gazdát Kieselbachnál, és a BÁV aukcióján is felbukkantak Bak Imre, Konok Tamás, Jakobovits Miklós munkái.

Késő Vinča terrakotta figura, kézzel mintázott égetett cserép, neolitikum, kb. i.e. 5400–4600 között m.: 17 cm

Késő Vinča terrakotta figura, kézzel mintázott égetett cserép, neolitikum, kb. i.e. 5400–4600 között
m.: 17 cm

Az őszi aukciók érdekes újdonságai voltak Balázs János „cigány festő” művei. A naiv művész Halász című olajképe Virág Juditnál 280 ezerről 1, 8 millió forintig emelkedett, Kieselbachnál a Bagoly és kakas és Játékos tekintetek című vásznai 380 ezerről 1,2 millióra, illetve 280 ezerről 1,3 millióra.

Az ősz folyamán több külföldi képzőművész alkotása is kalapács alá került. A Kieselbach Galériánál Hermann Nitsch 1991-es absztrakt olajképének értéke például 450 ezerről a duplájára nőtt, de a szezon abszolút szenzációja a cseh Alois Kirnig a Nagyházi Galéria október 11-én tartott árverésén felbukkanó Vízimalom című 1872-es képe volt, mely 180 ezerről indult, majd 3,4 millió forintos leütésével közel hússzoros áremelkedést produkált!

Összefoglalva megállapíthatjuk, hogy az őszi aukciók legnagyobb nyertese a BÁV volt, a kortárs és külföldi alkotások pedig nagyobb sikerrel szerepeltek, mint az utóbbi években.

 

 

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email
2017-10-18T08:38:34+00:00 november 22, 2016|ONLINE|Nincs hozzászólás

Szólj hozzá!