Sípos László

A 2016-os év első felében a kínai műkereskedelem 18 százalékos növekedést produkált, így a korábbi jóslatokat megcáfolva visszavette vezető helyét a globális piacon. A nyugati világ két műkereskedelmi központjában, New Yorkban és Londonban eközben 49, illetve 30 százalékos visszaesés ment végbe. A magyarországi forgalom az utóbbi időben növekvő tendenciát mutat, az axioart műkereskedelmi oldal művészeti igazgatója szerint évente 15–20 milliárd forint körül mozog. Az év végén sorra kerülő hazai árveréseken számos figyelemre méltó leütést láthattunk, de külföldön is megdőlt néhány magyar vonatkozású rekord.

Virág Judit december 18-i aukcióján ezúttal 17 tétel érte el a legalább 10 millió forintos leütést, ebből 6 tétel a 20 milliót is túlszárnyalta. Legmagasabb áron, 87 millió forintért Boromisza Tibor Rőzsehordók a ligetben című festménye kelt el, de Rippl-Rónai József pointilizmusba hajló, Társaság a kastélyparkban című képe is 80 millióig emelkedett, Munkácsy Naplemente című festménye 55 millióért cserélt gazdát. Jól szerepelt Szőnyi István Ponte Cestio (29 millió forint) és Szobotka Imre utcaképet ábrázoló, 1920-ban készült kubista kompozíciója is (30 millió forint). Egy grafikasorozatot, Bernáth Aurél hét részből álló, híres Graphik-mappáját (1920–22) 22 millió forintért ütötték le. Az árverés érdekessége volt az a 185 cm magas Zsolnay-díszváza, mely 3 millióról 16 millióig emelkedett. A 227 tételből 29 darab maradt vissza (vagyis az anyag 87 százalékát sikerült eladni), a vásárlások együttes összege pedig meghaladta a 840 millió forintot.

Boromisza Tibor: Rőzsehordók a ligetben, olaj, vászon, 100 x 116 cm

Boromisza Tibor: Rőzsehordók a ligetben, olaj, vászon, 100 x 116 cm

A Kieselbach aukciósház három nappal később tartott árverésén hét tétel leütési ára hagyta el a 20 millió forintot. Ezek közül is messze kiemelkedett Tihanyi Lajos Pont St. Michel (Párizs) című, 1908-ban készült festménye, mely 34 milliós kikiáltási árról ötszörös emelkedés után 170 millió forintért kelt el, ami a magyarországi fauve-festészet rekordjának számít. A második legdrágább leütés Patkó Károly neoklasszicista, Fésülködés (Toilette) című 1929-es munkája volt, mely 60 milliónál állt meg, a harmadik, Mattis-Teutsch János Zöld-sárga táj című képe 28 millióért kelt el. Rippl-Rónai Szőlős csendélete, Kádár Béla Muzsikálók című képe 24-24, Kmetty János Műtermi csendélete 23, Perlrott Csaba Vilmos Kisváros kék felhőkkel című műve 22, de például Berény Róbert Mediterrán táj című képe a kikiáltási árának több mint háromszorosáért, 17 millió forintért talált vevőre. Ezeken kívül további 14 festmény emelkedett 10 millió forint fölé. A 212 tételből 16 maradt vissza (ez 92 százalékos eladást jelent), az aukción szereplő tételek összleütése pedig 851,69 millió forint volt.

tihanyi_1

Tihanyi Lajos: Pont St. Michel, 1908, olaj, vászon, 53,5 x 65 cm

A Nagyházi Galéria legutóbbi festményaukciójának legdrágább tétele Koszta József Szentesi táj című képe volt 6 millió forinttal, Willem van Mieris Házaló húsárusa 4,8 millióig emelkedett. A december 17-i műtárgy aukción Claude Michallon angyalokat formáló kandeláberpárja 14 millióért kelt el, a Wagner János-gyűjteményből rendezett aukció legdrágább darabja egy tibeti istennőszobor volt 1,2 millióval.

Bernáth Aurél: Graphik-mappa, 1920-1922,  Katedrálisok és házak,  sablonnyomat, tus, szén, aranyfesték, papír, 28 x 38 cm

Bernáth Aurél: Graphik-mappa, 1920-1922, Katedrálisok és házak, sablonnyomat, tus, szén, aranyfesték, papír, 28 x 38 cm

A decemberi BÁV-árverések legértékesebb tétele egy 279 darab briliánssal dekorált, fehérarany nyakék volt, mely 3,8 millió forintról 4 millióig kúszott fel. A legmagasabb, közel hétszeres emelkedést egy majd másfél kilogramm súlyú bécsi biedermeier asztali ezüsttükör produkálta, mely 250 000 forintos kikiáltási árat követően 1,7 milliónál állt meg.

Idén is találkozhattunk magyar művészek alkotásaival külföldi aukciókon – még a Sotheby’s november 14-én New Yorkban tartott árverésén szerepelt Moholy-Nagy László E M 1 TELEPHONBILD című munkája, mely minden idők legdrágább, magyar képzőművész által létrehozott alkotása. A Moholy-Nagy-mű átszámítva 6 087 550 dollárt (kb. 1 milliárd 780 millió forintot) ért, ami több mint a két legnagyobb magyar árverezőház év végi aukcióinak összes leütése (kb. 1 milliárd 690 millió forint). A franciaországi Sotheby’s történetének legeredményesebb (29 millió eurót hozó), december elején tartott aukcióján Hantaï Simon M.A.4 (MARIALE) című „pliage” képe 4 432 500 euróért kelt el, ami a művész legmagasabb áron értékesített festménye. Ezt a művet a párizsi árverésen csak Pierre Soulages egy műve előzte meg.

Bár a kortárs képzőművészet a magyar aukciós piacon is jelen van, komolyabb áttörést az ilyen típusú alkotások terén eddig nem sikerült elérni. Virág Juditnál ezúttal Radák Eszter és Verebics Katalin, Kieselbachnál Galambos Tamás, efZámbó István, Fehér László, Kárpáti Tamás, Mazzag István, Nádler István és Ősi László művei képviselték a legutóbbi időszak termését.

Rippl-Rónai József: Társaság a kastélyparkban, 1907, olaj, karton, vásznon, 50 x 70 cm

Rippl-Rónai József: Társaság a kastélyparkban, 1907, olaj, karton, vásznon, 50 x 70 cm

A legnagyobb műkereskedelmi információs portál, az artprice.com statisztikái szerint 2000 óta a kortárs képzőművészet „értéke” tizennégyszeresére nőtt, amiben az interneten bonyolódó adásvétel elterjedése és az ázsiai műkereskedelem megélénkülése mellett a múzeumok számának megnövekedése is komoly szerepet játszik – évente nagyjából 700 új múzeum nyílik a világon, melynek következményeként az ágazat jelentős gazdasági tényezővé válik a 21. században. A kortárs alkotások forgalmának 38 százalékát egyébként múlt évben az Egyesült Államok piacán bonyolították le (ennek 95 százalékát New Yorkban), ami részben az átalakulóban lévő kínai piac kortárs iránti érdeklődésének időleges visszaesésével is magyarázható.

Egy biztos: mivel a kortárs műveknél nem lehet olyan nagy valószínűséggel megállapítani az áraik alakulását, mint a több évtizede a piacon jelen lévő, „értékálló” alkotások esetében, megvételük jóval nagyobb kockázatot rejt, de ugyanakkor komoly nyereséggel is kecsegtethet a befektetők számára.

 

 

 

 

 

Print Friendly