Sinkó István

Miskolc és Mumbai, Miami és a Falk Miksa utca között fel-, majd eltűnik megint Seres László festőművész, restaurátor. Többször felfedezett és számtalanszor visszavonult alkotó, az a festő, aki a magyar absztrakt expresszionizmust vérével, lelkével képviselte, és akinek legutóbbi, letisztult munkái épp a Missionart kiállítótermében szerepelnek.

Seres konzekvens, finom rezdülésekkel, vibrálásokkal alakuló, alakított festészete szinte az első amerikai kinn tartózkodása idején, 1968 és 70 között a rá erős be nyomást tevő New York-i iskola késői expresszionistáinak hatására kialakult. Visszatérve Magyarországra, 1976-ban végzett restaurátorként a Főiskolán. 2016-ig számos kiállításon szerepelt, de inkább hazai és nemzetközi restaurálási feladatokkal foglalkozott. A Missionart két vezetője, Jurecskó László és Kishonthy Zsolt „fedezték fel” újra a magyar képzőművészet számára. Számos kiállítást szerveztek Miskolcon és Budapesten a műveiből, s az idei bemutatóval egy időben könyvkatalógus is megjelent, melyben Kishonthy értő tanulmánya, illetve egy Seressel készített korábbi interjúja mellett az életmű szakaszaiból elegáns kép- és grafikai anyagválogatás található.

2016-13-6345-91x91-k

Seress László: Miami 13., 2016, akril, farost, 91×91 cm

Seres új képei a korábbi évekhez képest csendesebb, a monokróm és a színes felületek változó fakturális megoldásaival operáló munkák. Vibráló, számos rétegen átütő fénypászmák, néhol egy-egy szikárabb fekete-fehér grafikus megoldású szinte csontvázszerű elemmel dúsított képfelület. Élményanyaga Miami vizionárius feldolgozásától a korábbi MC-sorozat alakításig tart. Szürke, mélyzöld tónusú és élénk színű felületjátékok váltják egymást a falakon egy-egy sötét tónusú vagy mélykék festménnyel.

Erős – áttételes – hatásként jelentkezhet indiai tartózkodásának vizuális élményanyaga is. Seres azonban látszólag – nyilatkozataiban is – egyfajta objektivitásra törekszik: „Egyfajta objektív kép megalkotására vállalkozom.” Ugyanakkor rendkívül szenzitív és érzékeny az a festői világ melyet képeiben és gesztus jellegű tusrajzaiban közönségének megmutat.

Seres László: Rajz 6., 2016, tus, papír, 31 x 45,5 cm

Seres László: Rajz 6., 2016, tus, papír, 31 x 45,5 cm

A foltok felépülése és terjedése, a minden irányú áramlás, a faktúrák egymásra hangolt rezdülései sokkal inkább az expresszív, mint a tárgyilagos vonalat képviselik. A praxis, a képépítés filozófia is számára. „A festészet gyakorlat és nem elmélet” – vallja Seres László. A Missionart Galériában szeptember 23-ig látható kiállítás és a könyvkatalógus erős képi érvekkel támasztja alá szemléletét. Seres olyan fontos és hiánypótló eleme a magyar festészet történetének, aki összekötheti az Európai Iskola megtört vonalú szellemiségét a hetvenes évek új progressziójával.

 

 

A kiállítás 2017. szeptember 9–23. között látható a Missionart Galériában.

Print Friendly