Nagyhalak az ázsiai piacon
Art Basel Hong Kong

Bagyó Anna

Hongkong ma már az ázsiai műkereskedelmi piac zászlóvivője. Emellett tanúskodnak többek között az aukciós eredmények, a növekvő forgalom, a helyi galériák, de különösen a neves külföldi kiállítók számának gyarapodása és az idén már hetedik alkalommal megrendezett, közel 90 ezer látogatót fogadó Art Basel Hong Kong művészeti vásár.

A Hong Kong Convention & Exhibition Centre két szintjén 242 modern és kortárs művészetet képviselő galéria állított ki, melyek közel fele, a külföldi székhelyűeket is ideértve, Ázsiában is tart fenn kiállítóteret, közöttük 25 Hongkongban. A legnépesebbnek, a “Galériák” szekció (196) bizonyult,  ide jellemzően a legnagyobbak, a nemzetközi műkereskedelem sztárjai, a “nagyhalak” érkeztek például az Egyesült Államokból – főleg New York-i és Los Angeles-i érdekeltségű, közel hatvan galéria –, míg a londoniak már félannyian voltak. Más központokból, mint Berlin, Párizs és Tokió, közel húszan szerepeltek. Kínából is népes csapat (24) érkezett, főleg Peking és Sanghaj voltak reprezentálva, más ázsiai művészeti központból már kevesebben (Szöul 9, Szingapúr 6, Tajpej 4, Jakarta, Manila, Delhi 2-2 résztvevővel).

Hong Kong Convention and Exhibition Centre, Hog Kong (Wan Chai)

A vásáron a 20. és a 21. század művészetét a műfajok széles skáláján képviselték, legyen az klasszikus festmény, szobor, fotó, videó, installáció vagy digitális munka. Az elemzők szerint egyre inkább a nyugati művészek munkái, különösen a műtárgybefektetési szándékkal keresett művek kerültek előtérbe az ázsiai művészekkel szemben. A kínai művészek, főleg a fiatalok között többen vállalkoztak a hagyományos kínai festészet, a tájképek, az akvarellek világának újraértelmezésére. Több helyen szerepeltek az olasz Giorgio Morandi finom, visszafogott színvilágú csendéletei, ahogy Louise Bourgeois képei, szobrai és installációi is. Az előbbit, mások mellett, a több városban is galériát működtető galéria, a Gagosian, amíg a másikat a Hauser & Wirth mutatták be standjukon és a hongkongi galériájukban. Anish Kapoor Londonban élő, Indiából származó nemzetközi sztár fényes, tükörfelületű “tányérjai” vagy sokszorosított grafikái szintén több standon megjelentek, de a német Georg Baselitz és az angol Tony Cragg, úgyszintén népszerűek voltak a vásáron. A londoni Annely Juda Fine Art Galéria a koreai Nam June Paik tévékészülékekből összerakott, ember formájú tornyát mutatta be, de szerepeltek a standon az orosz avantgárd nagyjai is, mint Kazimir Malevics vagy Alexander Rodcsenko.

Art Basel Hong Kong, 2019, Encounters szekció, Thaddaeus Ropac, Lehmann Maupin és a PKM galéria képviseletében a dél-koreai Lee Bul installációja

A kolozsvári Plan B Galéria mások mellett a nemzetközileg ismert román sztár, Adrian Ghenie és Șerban Savu, valamint az iráni–holland Navid Nuur festményeit mutatta be. A londoni Victoria Miro, a japán Yayoi Kusamo műve mellett mellett, a vidéki jelentet ábrázoló, egész falat befedő Grayson Perry gobelinjét is kiállította. A Lehmann Maupin Galéria (New York, Hongkong, Szöul) a koreai Do-ho Suh áttetsző textiltárgyait tárta a közönség elé. A New York-bázisú, de több városban is galériát működtető Pace standján a koreai Lee Ufan festményei és az ismert kínai művészek, Zhang Xiaogang, Qiu Xiaofei munkái várták a látogatókat. A párizsi székhelyű Perrotin Galéria standján a japán sztárművész, Takashi Murakami két nagy falat takaró táblaképe és a napraforgóarcú, aranyozott felnőtt és gyerek figurái keltettek érdeklődést. A térségbeli Arario Galéria (Szöul, Cheonan, Sanghaj) többek között az indiai művész, Nalini Malani organikus, erotikus papírmunkáit és a kínai Sun Xun a kínai mitológiából ismert szárnyas sárkánylovakat ábrázoló tintarajzait mutatta be. Egyes standok kiemelt népszerűségnek örvendtek. Például az osztrák Egon Schiele 1910–17 között készült, főleg papír- és vászonképeit a londoni Richard Nagy Galéria standján kiemelt érdeklődés övezte, az időnként kordonnal lezárt stand előtt hosszú sorban várakozott a közönség. A 100 ezer és 12 millió dollár közötti értéket képviselő negyven műnek csak egy részét kínálták eladásra.

Art Basel Hong Kong, 2019, Discoveries szekció, Nova Contemporary Galéria, Moe Satt installációja

Mint az Art Basel-vásárokon általában, Hongkongban is szerepelt “Kabinett” szektor. A kurált kiállítások, legyenek azok tematikus kiállítások, művészettörténeti referenciák vagy szóló show-k, a 22 galéria standján, egy szeparált térben kaptak helyet. A bécsi Krinzinger Galéria a német Jonathan Meese mini retrospektív kiállítását, humoros, groteszk figuratív-absztrakt színes vásznait, rajzait, kisebb szobrait tárta a közönség elé.

A “Discoveries” szekcióban a feltörekvő, pályájuk kezdetén levő művészeknek, a következő generáció tehetségeinek igyekeztek platformot biztosítani. A 25 standon bemutatott mű kifejezetten a vásár alkalmára készült. A prágai Hunt Kastner Galéria Anna Hulacova a cseh folklór, a fafaragás hagyományaiból építkező munkáit állította ki. A stilizált ember-, madár- és rovarfigurákat betonból öntötte ki a művész, utalást téve az emlékművek, a betonépületek, a (poszt-) kommunizmus szellemére. Jelentős volt az érdeklődés a tokiói Maho Kubota Galéria standján, ahol a japán Aki Inomata csillogó, áttetsző üvegből készült, csigaház formájú alapokra „építette” a világ nagyvárosainak miniatűr képmását, szimbolizálva a remeterák különös szokásait, mely a saját házát elhagyva idegen tárgyakban, más állatok által megüresedett lakterekben húzza meg magát, hordozva azokat a hátán. A nomád vándorló életforma, a helyváltoztatás egy a rák életét megleső videó keretében kapott még nagyobb hangsúlyt.

Art Basel Hong Kong, 2019, Encounters szekció, a Kamel Mennour Galéria képviseletében a marokkói–francia Latifa Echakhch installációja

Az “Insights” szekcióban kurált projektek (21) főképp az ázsiai és a csendes-óceáni – ide sorolva még Törökországot, Új-Zélandot, a Közel-Keletet és Indiát is – művészetre koncentráltak a 21 galéria kiállításán. Például a tájpei Beyond Galéria képviseletében Shun-Chu Chen részvétnyilvánítás témájú sorozatának képein a színes virágszálak mellé még egy színes, virágmintás kendőt is szögezett.

Az Art Basel Hong Kong vásáron a legnagyobb népszerűségnek kétség kívül a látványos “Encounters” szekció örvendett. Itt olyan óriás méretű szobrok, installációk szerepeltek térbe helyezve vagy felfüggesztve, melyek kiállítása messze túllépte a hagyományos standok lehetőségeit. A 12 projekt hármasával volt látható a galéria sorai között. A szekció az ausztrál Alexie Glass-Kantor kurátor válogatásában és a MGM Resorts Art & Culture támogatása mellett került megvalósításra. A párizsi Daniel Templon Galéria által reprezentált, nálunk is ismert japán művésznő, Chiharu Shiota ez alkalommal a térben felfüggesztett csónakok sötét fémből készült sziluettjeit fehér műanyag-gyapjú fonallal fonta körbe, így kölcsönözve légies lebegést, könnyedséget, de egyben instabilitást, bizonytalanságot a kompozíciónak. A három galéria (Kukje, Massimo de Carlo, Perrotin) által képviselt dán művészpáros, az Elmgreen & Dragset Város az égen című kompozíciója egy a fejére fordított, felhőkarcolók alkotta, light box-szerűen megvilágított városnegyedet ábrázolt, referálva a megalomániássá növekedő új financiális központokra, mint Hongkong, Sanghaj vagy London. A szögletes, rozsdamentes keretre erősített városképet alulnézetben, “békaperspektívából” szemlélhette a látogató. Érdeklődés övezte a koreai Lee Bul felfüggesztett, hatalmas bomba alakú, ezüstös színű ballonját vagy a marokkói Latifa Echakhch felhős eget ábrázoló, részben keretre rögzített, díszletszerűen leomló vásznát.

 

Art Basel Hong Kong

2019. március 29–31.

 

Print Friendly, PDF & Email
2019-04-23T12:02:24+00:00 április 23, 2019|ONLINE|Nincs hozzászólás

Szólj hozzá!