Vagyunk lakói
Gaál Kata kiállítása

Sinkó István

Azt mondd meg nékem, hol lesz majd lakóhelyünk
Maradunk itt, vagy egyszer majd továbbmegyünk?
Itt van a város, vagyunk lakói
Maradunk itten, maradunk itt, maradunk.

Bereményi Géza

 

Itt maradunk, s gyermekeink is itt maradnak – vagy tán mégsem. Gaál Kata ezt a várost, ezt a mai időt, minden idők mai pillanatát térképezi fel, fotózva, rajzolva, kollázsolva-montázsolva deszkalapokra, táblákra kasírozva, applikálva. Brueghel sűrű életképei, Otto Runge kínosan csúnya-szép gyerekportréi mind ott sorakoznak az ifjú művész munkái mögött. Előkukucskálnak, és összekacsintanak velünk – régen se volt rosszabb, jobb, se.

Gaál Kata: Insta Control, 2019, fa, textil, gombostű, grafit, viasz, led, 116×183 cm

Gaál Kata szociográfikus alapossággal tárja elénk megfigyeléseit a játszóterek, a lakótelepek, a belvárosi utcák világából. Stilárisan fotórealisztikus (az alakok, portrék fotó alapján festettek és rajzoltak) megoldásokkal él. Ugyanakkor e realisztikus figurák a rájuk húzott háttér nyomán nyomasztóan síkká, bábszerűekké, élettelenné válnak. A játszótéren mobilozó, jól öltözött anyukák, az ugyancsak azon a helyszínen játszódó másik képen túl féltett-védett védősisakos gyerekek már az irónia határain túl mutatják jelenünk visszásságait.

Gaál Kata: The Schoolbag is Heavy, 2019, fa, textil, tű, 83×126 cm

Gaál Kata grafika szakon végzett az egyetemen, s ezt le se tagadhatná (nyilván nem is akarja), képei nem festőiek, inkább emlékeztetnek a német reneszánsz vagy a romantika mestereinek grafikus festészetére. Ezt a grafikus hatást még fokozzák a fénymásolt és magazinokból kivágott tájképi elemek. A legszíndúsabb művek a kis méretű, a lakótelepi házakból kreatívan az ablaktól a földig kanyargó színes és megvilágított csúszdák képei. Szép példája e grafikus gondolkodásnak a finom falemezbe karcolt férfi-, női és gyermekalsóruha, mely érzékeny átvilágításban egy paplanon helyezkedik el a családmodell kortárs attribútumaiként. Ez a mű a kiállítás egyik legfrappánsabb, ugyanakkor egyszerűségében a legtisztább alkotása. Gaál megközelítésében a családi példakép helyett szuperhősöket választó és annak öltöző-öltöztetett gyerekek is farácsok mögül figyelnek minket, mint kis vadállatok.

Gaál Kata: Productive Ground I., 2019, fa, fólia, led, 29×38×12 cm/db ×3

Gaál Kata tematizálja az életkép fogalmát, a social art egy finomabb, líraibb és ironikusabb változatát műveli. Így lehetőséget ad a nézőnek a magára ismerésre anélkül, hogy elborzasztaná vagy a látottak elutasítására késztetné. A fóliák, rongyok, gombostűk mint egy apácamunka gondos és aprólékos kiegészítői ennek a világképnek, a társadalomkritika az anyagokban, furcsa felületekben is benne rejlik, s válik képi kalanddá a nézőknek. A történések nemcsak a képmezőben, de azon túl is folytatódnak, ki-kilóg egy biciklikerék, egy gyerekcipő, kitüremkedik egy tüllselyem. Mint a mindennapokban. Itt és most, a kétezres évek elején, a Városban, ahol élünk. És amit épp nem hagyunk el. Maradunk.

 

Várfok Project Room

2019. május 4-ig

 

 

Print Friendly, PDF & Email
2019-04-25T08:45:03+00:00 április 25, 2019|ONLINE|Nincs hozzászólás

Szólj hozzá!