Rovatunk cikkei csak az uM Online-on olvashatók, nyomtatásban nem jelennek meg.

Átszőtt testek, tárgyiasított torzók
Tarr Hajnalka: Tárgykapcsolat

2019-01-21T11:42:10+00:00 január 21, 2019|ONLINE|

Balajthy Boglárka
Az akt az egyik legelemibb módja az önmegtapasztalásnak, önreprezentációnak, azaz egyszerre lehet eszköze az én saját legbensőbb részéhez, valamint a kívülálló másokhoz való közelítésnek, én mégis azt érzem, hogy a képek nagymértékű distancia megtartását követelik tőlem. És mintha ez a távolságtartás, a test elidegenítésének gesztusa nemcsak nekem szólna, hanem az alkotó saját maga felé is így viszonyul. Nagyfokú, de valahol mégis hűvös kitárulkozás, tárgyilagos szenzualitás jellemzi a képeket.

Számított rendszerek
Nemes Ferenc kiállítása

2019-01-21T11:02:14+00:00 január 21, 2019|ONLINE|

Kozák Csaba
Szemernyi kétségem sincs, hogy Nemes „shaped canvas” munkái centrumában szeméremtestek átiratát (is) adja, ahogy az erotikus utalás már megtörtént fallikus kisplasztikái esetében is. A hangsúly azonban továbbra is a folyadékok mechanikáján, az áramlástanon, a hőátadás Nusselt-számán, a hőtan Prandtl-számán, az interferencián, a diffuzitáson és a szuperpozíción túl, műveinek konceptuális tartalmán van. Nem kell mélyebb természettudományi ismeretekkel bírnia a nézőnek ahhoz, hogy Nemes munkáit nézve megállapítsa: a fizika szép.

Köztes állapot
Kerekes Gábor: Levicity – A lebegő város

2019-01-19T13:20:37+00:00 január 19, 2019|ONLINE|

Sirbik Attila
„A futurisztikus high-tech városokat modellező műalkotások promóciós szemétből épülnek fel. A reklámipar által uralt vizuális kultúránk emblematikus motívumainak egy-egy műben való koncentrált összefogása pedig elemi erővel mutat rá az utópiáknak a valóságból táplálkozó, mégis fiktív karakterére. Míg a recycling alkotói módszer a tömegtermelés logikájának ellentmondva a fenntarthatóságon alapul, addig maguk az újrahasznosított motívumok a posztmodern építészet technikai csúcsteljesítményeit ábrázolják” – vallja Kerekes Gábor az alkotás folyamatáról.

Ábrázolás és emblematikus stilizáció határán
A Földi-képekhez

2019-01-17T13:24:23+00:00 január 17, 2019|ONLINE|

László Melinda
Az emberiség „kikupálódásának” folyamatában a túlzott racionalizmus, a pragmatikus, haszonelvű technika bűvöletében élő szemlélet rombolja az ember pszichéjének fogékonyságát a spiritualitás iránt, a gyökerek iránt, ha belegondolunk, hiszen ez minden jelentős kultúra lényeges táptalaja, alapja volt. Világkép és egyben morális tartalom fűződött hozzá. Válságát a fásult kiábrándultság jelzi, ami a hite vesztettség kaotikus bizonytalanságát szüli.

„Mégis legyen kiállítás…”
Vajda Júlia tárlata

2019-01-14T17:35:01+00:00 január 11, 2019|ONLINE|

Petőcz Görgy
Egy kiállítás, mint minden alkotás, önálló életet (is) él. Kurátorként meglepődhet az ember, ha az elkészült munka felerősít bizonyos megérzéseket, amelyek a rendezés idején még nem voltak annyira határozottak. A kiállításépítés érdekes és szinte katartikus fordulata, amikor a művek átveszik az irányítást! Ők mondják meg, hogy a rendelkezésre álló terekben maguk közül mely más művekkel akarnak vagy tudnak, és melyekkel nem akarnak együtt lenni. S előfordulhat, hogy a kiállítási termek adottságai és logikája a művek elhelyezése során olyan döntéseket – csoportosításokat és radikális szétválasztásokat – diktáltak, amelyek szögletesebb állításokká fogalmazták az életmű alakulásáról és folyamatáról korábban kialakított elképzeléseket.

Art Basel a Miami Beachen

2018-12-31T09:18:53+00:00 december 31, 2018|ONLINE|

Bagyó Anna
A vásárt a karibi art deco díszítésű épületeiről, nívós szállodáiról, strandjairól ismert Miami Beach déli részén, a Convention Center épületében rendezték, ahol a világ közel 270 vezető galériája kapott bemutatkozásra lehetőséget. Ezen a nagy presztízsű, igen kompetitív nemzetközi műkereskedelmi fórumon több mint száz helyi, Egyesült Államok-beli székhelyű vagy ott kiállítóteret működtető galéria szerepelt – főleg New Yorkból.

Szürrealista művekkel zárja az évet a BÁV kortárs aukciója
Náray Tamás képzőművészként is bemutatkozik az árverésen

2018-12-27T00:38:32+00:00 december 26, 2018|ONLINE, Szélesvászon|

Kortárs aukcióval zárja az évet a BÁV Aukciósház december 19-én. A több mint 100 tételt felsorakoztató kínálatban olyan közismert nevek szerepelnek, mint feLugossy László, ef Zámbó István, Aknay János, Gyarmathy Tihamér, Gyémánt László vagy Fehér László. Az érdeklődők emellett az eddig elsősorban divattervezőként ismert Náray Tamás és a külföldön is befutott A. Nagy Gábor műveire is licitálhatnak, de a legfrissebb, 2018-as alkotások is szerepelnek a kínálatban.

2016. 08. 11. –
Zita Dávid’s solo exhibition

2018-12-19T12:46:12+00:00 december 19, 2018|Art Today, ONLINE|

Patrick Nicholas Tayler
Zita Dávid’s paintings provide poetic images that give the viewer an inter-subjective experience. The barriers of the self are questioned as the observer is driven to look through the artist’s eyes, becoming personally involved.

Térbe lépő képek
Forgó Árpád kiállítása

2018-12-28T19:22:31+00:00 december 18, 2018|ONLINE|

Sinkó István
Különös csillogású, néha groteszk színhatású formázott vászon műveket állított ki Forgó a győri kiállítótérben. Munkáin egyszerre van jelen Frank Stella kísérletező térfestményeinek szabadsága és Haász István vagy Hartmut Böhm fegyelmezett síkplasztikáinak tanulságai. Forgó azonban másfelől közelít a térhez és a geometriához. Jelek és játékok, fantasztikus – a képfelületre rávitt speciális akril felületeken megcsillanó – fények gazdagítják az élményt.

Falak, térképek, idő
Dréher János képei elé

2018-12-11T10:44:07+00:00 december 11, 2018|ONLINE|

Sinkó István
Falakat, falrészleteket, falfragmentumokat lát a néző első pillantásra Dréher János kiállításán járva. Szinte azt is mondhatnánk, falakba ütközik a látogató. Kissé talán tanácstalan, miért is a számos épületrészlet. Mi készteti az alkotót, hogy ilyen felületek létrehozása révén meséljen gondolatairól? S mik ezek a témák, gondolatok? Hisz látszólag egyszerűen vakolatdarabok lógnak a terem falain, olyan vakolatdarabok, melyeket kikoptatott az idő.

Vizuális forradalom
Metamorfózis I. – II. Nemzetközi Digitális Művészeti Triennálé

2018-12-10T14:55:56+00:00 december 10, 2018|ONLINE|

Deák Csillag–Kölüs Lajos
A Digitális Agora 2018 nemzetközi kiállítás külföldi és magyar vendégművészekkel mutatkozott be. Ez is jelzi, hogy metamorfózis zajlik, az újfajta képalkotási módszer és technika révén vizuális környezetünk és szemléletünk is változik. Új digitális kultúra szemlélői, fogyasztói vagyunk és leszünk. Egyúttal a digitális társadalmat építjük, amely a tudásra és az információra, az élethosszig tartó tanulásra, az érzelmi intelligenciára, a kreativitásra, az innovatív szemléletre és magatartásra, illetve a komplex problémamegoldásra épül. A tárlat művészei egyénien értelmezik, értékelik és használják fel a számítógépes művészet nyújtotta lehetőségeket.

UNSEEN CREATURES
Mira Dalma Makai’s Solo Exhibition

2018-12-04T13:23:43+00:00 december 4, 2018|Art Today, ONLINE|

Tayler Patrick Nicholas
There is a type of beauty at play here similar to the aesthetics of scientific photographs, which alienate and disembody the observed object. This is the “sea change” of the close-up: when what is in front of us turns into “something rich and strange” just by the sheer fact of our proximity. The dichotomy of strangeness and familiarity is also at stake in Makai’s personal iconography, letting every element become identified as something similar to claws, leaves, shells or gems, but never precisely named and thus remaining ambivalent: somewhere between the unknown and the materialised.