Rovatunk cikkei csak az uM Online-on olvashatók, nyomtatásban nem jelennek meg.

Esszencia
Révész Ákos kiállítása

2018-11-19T16:13:12+00:00 november 19, 2018|ONLINE|

Kozák Csaba
Révész festészetének gyökereit, alapfelvetéseit, látványvilágát egyértelműen a második világháború utáni európai művészeti színtéren kell keresnünk. Michel Tapié (nem tévesztendő össze a spanyol festő Antoni Tápies-vel!) párizsi kritikus vezette be az „informel”, azaz a formátlanságra utaló festészeti kifejezést, míg George Mathieu 1947-ben nevezte el ezt az irányzatot "lírai absztrakciónak", aki egyben a tasizmus, azaz a foltfestészet legjelentősebb francia képviselője volt, ahogy az amerikai csurgatásos festészetnek, a drip paintingnek Mark Tobey és Jackson Pollock.

DLA Intro 6.
A PTE Művészeti Kar Doktori Iskolájának kiállítása

2018-11-16T09:20:45+00:00 november 15, 2018|ONLINE|

Balogh Robert
A PTE Művészeti kar Doktori Iskolájának kiállítását az elsőéves zeneművész doktoranduszok koncertjével egybekötve nyílt meg, ezzel az ünnepi alkalommal köszöntik minden évben az elsős hallgatókat – a kiállítás 2018. október 26-án nyílt a Pécs főterén található Nádor Galéria Art and Med Kulturális Központban, és november 16-ig látható. Nemes Zsuzsa kurátor alkalmazkodott a tér kínálta lehetőségekhez. Az egykori patinás szálloda romgalériaként ad helyet tárlatnak, így a helyszín mentes a kimért eleganciától. A kiállítótér nagyjából két fő részre oszlik, az egyikben inkább a sötétebb, a másikban inkább a színesebb, játékosabb motívumok dominálnak.

Koponyák a Várhegyen
Cranium Celebramus, a Magyar Nemzeti Galéria pop-up kiállítása

2018-11-14T15:05:43+00:00 november 14, 2018|ONLINE|

Margl Ferenc
A koponya a halál, az elmúlás és a végesség ikonikus jele – gondoljunk Hamlet ominózus monológjára, a különböző intézményesített veszélyjelzésekre vagy épp a horror és kalandfilmek kelléktárára. Ehhez a koponyáról meglévő hétköznapi és épp ezért kevésbé tárgyalt diskurzushoz csatlakozik a Cranium Celebramus, amely egy időben és térben jól elhelyezett kiállítás.

Léptékek között
Sulyok Gabriella kiállítása

2018-11-15T13:15:32+00:00 november 14, 2018|ONLINE|

Garami Gréta
Sulyok Gabriella alkotásai nem tájábrázolások tehát, hanem a természet motívumkincséből táplálkozó lírikus gondolatképek, a világi lét és a transzcendens létezés összefüggéseit kutató, Weöres Sándor világát rajzban idéző elmélkedések, amelyek a természet folyamatos mozgásban lévő metamorfózisát jelenítik meg. A vonal és folt mellett talán még fontosabb, még izgalmasabb részlete Sulyok képeinek az üresség. A kitöltetlen fehér, amelyből kinő, és amelybe visszabújik a táj.

Könyvjelző
Nagy Zopán: Jelenések – átfedések című kiállításához

2018-11-07T16:21:04+00:00 november 7, 2018|ONLINE|

Bálint Ádám
A nyolcvanas évek végén járt nálunk egy berlini művész, aki Budapesten, a Stúdió Galériában szeretett volna egy happeninget létrehozni. Az előadásának része lett volna egy saját maga által fordított szövegrészlet egy maya kódexből. Összesen négy vagy öt prekolumbián kódex maradt meg, lehet, hogy az önállóan, saját megfejtése szerint készült fordítás a Drezdai Kódexből való, de erre nem emlékszem pontosan.

The Big Data Gaze
Puskás Marcell kiállítása

2018-11-06T20:02:08+00:00 november 6, 2018|ONLINE|

Balajthy Boglárka
I am a coffe addict. I am a pizza lover. I like travelling. I want to buy a Tesla. Follow me. Write me. I am really lonely. Ezeket az önjellemzésként szolgáló, ismerős és meglehetősen banális mondatokat Puskás Marcell The Big Data Gaze című kiállításán megjelenő több ezer, hasonlóan egyszerű kijelentés közül szemezgettem. Mondatok helyett azonban, engedelmeskedve a Puskás munkái által diktált követelőző, offenzív formanyelvnek, talán célszerűbb az „adat” címkével jelölnöm ezeket az online térből kiragadott, felszínességük ellenére gyakran mégis túlzottan intim információkat.

DLA INTRO VI.
Doctor of Liberal Arts students of the University of Pécs

2018-11-03T20:10:49+00:00 november 3, 2018|Art Today, ONLINE|

Patrick Nicholas Tayler
DLA INTRO is an annually organised exhibition with the aim of introducing the new Doctor of Liberal Arts students of the University of Pécs, and to exhibit the latest developments in the ongoing endeavours of the upper-graders. DLA INTRO is also an event that hosts the concert of the doctorate institution’s music department, further enriching the exhibition’s scope. As a group exhibition that displays diverse artistic practices, it creates a space of discourse for the question of what art is, its expansive nature - and thus its ungraspable definitions.

Színek, fények, vízfelületek és pára
Őry Annamária vietnámi képei

2018-11-04T00:19:53+00:00 október 29, 2018|ONLINE|

Jankó Judit
"Az utazás önmagában is mindig nézőpontváltással jár, ahogy egy nyelv, vagy egy vizuális kultúra megismerése is. Vietnám izgalmas közeg, és még érdekesebbek az elmúlt 20 év változásai benne. Az én generációm tagjai nyugati trendeket beépítő, ugyanakkor tudatosan a vietnámi elemeket is használó, de a nemzetközi színtéren is otthonosan mozgó figurák. A nyugati hagyományokból építkező figurális festészet, a vietnámi örökséget tudatosan és teljesen kortárs módon használó művészet, a koncept-, a fotó-, a videóművészek és a dokumentumfilmesek egyaránt megtalálhatóak." Őry Annamária megszakításokkal egy évet töltött Vietnámban, az ott készült képeiből látható most kiállítás a Karinthy Szalonban november 9-ig. Élményeiről és Ázsia festészetére gyakorolt hatásairól beszélgettünk.

TECHNO, TECHNE
four paintings by David Utcai

2018-11-13T18:05:20+00:00 október 24, 2018|Art Today, ONLINE|

Tayler Patrick Nicholas
Temporality plays a key role in the work of Dávid Utcai. Drawn to the sonic structures of techno and electronic music in general, Utcai investigates how materials create an ambient of visual signs. According to József A. Tillmann techno is one of the contemporary forms of the sublime[1] – that is: an overpowering presence, a loss of self-definition, a combination of beauty and fear.

A kibillenő balansz
Transparent – Halmi-Horváth István kiállítása

2018-10-23T14:44:25+00:00 október 23, 2018|ONLINE|

Somosi Rita
Helyükről kibillenő négyzetek, háromszögek jelölik ki Halmi-Horváth István legújabb kiállításának tengelyét, melyek hol festőien színgazdag, hol monokróm kompozíciókban transzformálódnak képi egységekké. Halmi-Horváth a nonfiguratív festészeti hagyományokat értelmezi újra, de transzparens rétegekben oldja fel a geometria statikus zártságát.

Új gyűjtemény, régi értékek
Múlt, jelen, jövő a debreceni grafikai hagyományok tükrében

2018-10-22T00:02:19+00:00 október 19, 2018|ONLINE|

Áfra János
A debreceni Grafikusművészek Ajtósi Dürer Egyesülete (GADE) megalakulásakor a helyi grafikai tevékenység – a kollégiumi rézmetszőkig visszanyúló – hagyományainak megőrzését, a régi mesterek emlékezetének fenntartását, valamint a régióban élő, a városhoz kötődő grafikusok érdekképviseletét vállalta magára, és ennek tesz eleget ma is, immár saját alkotóműhely és speciális eszközök biztosításával segítve az itt élő művészek munkáját.

Erős nők és játszó fiúk
Őstémák Ferenczy Béni érett korszakából

2018-10-19T10:40:35+00:00 október 16, 2018|Ez nem kunszt, ONLINE|

Gulyás Dorottya
Szeptember végén Erő és harmónia Ferenczy Béni művészetében címen nyílt tárlat a Ferenczy Család Művészeti Alapítvány és a Kovács Gábor Művészeti Alapítvány rendezésében a KOGART tihanyi kiállítóhelyén. Az anyag válogatásakor nem az életmű egészének bemutatását tűztük ki célul, mégis szerettük volna megragadni és átadni Ferenczy művészetének esszenciáját. Ezért úgy döntöttünk, hogy a szobrász érett korszakának két központi témájára fogunk fókuszálni: a michelangelóian izmos női aktokra és az önvallomásszerű siheder fiúalakokra.