Rovatunk cikkei csak az uM Online-on olvashatók, nyomtatásban nem jelennek meg.

Lelkes testek akcióban
Horvát Helén Sára: Áttűnések

2019-05-06T13:24:49+00:00 május 6, 2019|ONLINE|

Nagy T. Katalin
Horvát Helén Sára rajzolt-festett képein megjelenő testeknek nem formájuk van, hanem funkciójuk. Ez nem azonos a test vagy a testrészek funkcióival, mert szemei nem látnak, szájai nem beszélnek, testei nem mozognak, már csak azért sem, mert többnyire végtagjaik sincsenek. Ezek a formátlan, mégis testszerű, általában párosan megjelenő lények jelöletlen, időtlen térben, mindig interakcióban vannak egymással.

Fények a plafonról
Papageorgiu Andrea képeiről

2019-05-03T09:44:20+00:00 május 3, 2019|ONLINE|

Váraljai Anna
Bár a Londoni Iskola tagjai között nem találunk női alkotót, de az iskola hagyományaiból építkező kortárs művészek között igen, gondoljunk csak a brit Jenny Saville női identitást középpontba állító munkáira. Papageorgiu Andrea önelemző, az emberi természetet és saját identitását boncolgató, embert és természetet párhuzamba állító művészete egy egzisztencialista alapokon nyugvó, önelemző, az emberi szubjektumot középpontba állító hagyomány folytatója.

A fontosság a részletekben rejlik
Hegedűs 2 László kiállítása

2019-05-03T09:48:44+00:00 május 2, 2019|ONLINE|

Képiró Ágnes
Hegedűs 2 László munkái mögött ne keressünk politikai tartalmat vagy aktuálpolitikai áthallást. Kiállított műveinek valamennyi látványeleme a művész szándéka szerint a vizualitást szolgálja, melyből a befogadó óhatatlanul egy koridéző, fanyar humort árasztó hangulatot visz tovább magával a kiállítótérből, megállapítva, hogy az alkotó vizuális vizsgálódásainak végeredménye minden vonatkozásban egyéni és eredeti.

BUMm
an introductory group exhibition of the resident artists of Atelier Budakalász

2019-04-26T15:39:51+00:00 április 26, 2019|Art Today, ONLINE|

Tayler Patrick Nicholas
There are places in suburban Budapest where artists tinker around in weird hours, working on pieces that can be described with a collection of contradictory terms: edgy, ephemeral, toy-like, pseudo-scientific, Blade Runneresque, sacred, sacrilegious, modified, recontextualised, assisted, remixed, etc., deploying tactics that unsettle the norms of art. They sometimes utilise the tools of the film industry, of fine mechanics or of any other area connected to the construction of illusions and palpable realities.

Vagyunk lakói
Gaál Kata kiállítása

2019-04-25T08:45:03+00:00 április 25, 2019|ONLINE|

Sinkó István
Gaál Kata szociográfikus alapossággal tárja elénk megfigyeléseit a játszóterek, a lakótelepek, a belvárosi utcák világából. Stilárisan fotórealisztikus (az alakok, portrék fotó alapján festettek és rajzoltak) megoldásokkal él. Ugyanakkor e realisztikus figurák a rájuk húzott háttér nyomán nyomasztóan síkká, bábszerűekké, élettelenné válnak. A játszótéren mobilozó, jól öltözött anyukák, az ugyancsak azon a helyszínen játszódó másik képen túl féltett-védett védősisakos gyerekek már az irónia határain túl mutatják jelenünk visszásságait.

Nagyhalak az ázsiai piacon
Art Basel Hong Kong

2019-04-23T12:02:24+00:00 április 23, 2019|ONLINE|

Bagyó Anna
Hongkong ma már az ázsiai műkereskedelmi piac zászlóvivője. Emellett tanúskodnak többek között az aukciós eredmények, a növekvő forgalom, a helyi galériák, de különösen a neves külföldi kiállítók számának gyarapodása és az idén már hetedik alkalommal megrendezett, közel 90 ezer látogatót fogadó Art Basel Hong Kong művészeti vásár.

A(z ön)megismerés rituáléja
Jagicza Patrícia és Kaliczka Patrícia kiállítása elé

2019-04-26T15:06:44+00:00 április 18, 2019|ONLINE|

Dudás Barbara
A közös cél, a közös ügyért való küzdelem és a különféle magánéleti vagy sorspárhuzamok mellett talán a (figurális) festészet iránti határozott elköteleződés, a szakma iránti őszinte elhivatottság az, ami legerősebben összeköti a két művészt (ebben a kiállításban is). Patrícia és Patrícia, egymásra támaszkodva, mint partners in crime indultak el a kiállításra készülve az (ön)megismerés rögös, ám gyakran frissítően ható útján.

Ritual Trail to Self
Patrícia Jagicza and Patrícia Kaliczka’s exhibition

2019-04-17T16:28:05+00:00 április 17, 2019|Art Today, ONLINE|

Tayler Patrick Nicholas
The self-portrait reveals traces of an impossible distance – an out-of-body experience, that proposes selfhood through a kind of informed schizophrenia. If “presence is impossible except as co-presence”, who is this other I share myself with? Is the dichotomy of artist and model relevant in this case? Is the mirror or camera – the technical facade – the real eyewitness to this emergence of the self?

Képek 18-19 / Iskolateremtő mesterek
Kőnig Frigyes és Kőnig Róbert kiállítása

2019-04-16T15:39:10+00:00 április 16, 2019|ONLINE|

Abafáy-Deák Csillag – Kölüs Lajos
Minden visszatekintés rátekintés is, amely magában hordozza a jelenidő minden ellentmondását, egyben pecsétet is nyom a múltra, érvényesít, kisajátít, kiemel és el is felejt. Kőnig Frigyes az idő nyomába ered nagy méretű, négyosztatú (quadrifid) festményén. A négyosztatúság a négy világtájat jelképezi, a Nap forgását, egyben az életet. Mintha az éremnek nem hogy három, de négy oldala lenne, de az egyik mindig láthatatlan, vagy csak a beavatottak számára válik láthatóvá.

Utazás fémben, fényben
Bojti András fotói és szobrai

2019-04-15T23:53:45+00:00 április 15, 2019|ONLINE|

Sinkó István
Nyilván más hatásfokkal és más összefüggésekben érezzük az egymásra vetített, applikált színes síkok játékát, mert játékok ezek a munkák. Bojti András derűs alkotó, nem elsősorban a drámai, inkább a lírai világkép leképezője. Szerencsés alkat, mert egyszerre képes humánusan szemlélni egy dehumanizált világot és abban fellelni a természetes és mesterséges anyagok harmonikus egymásra találását.

Nyomotokban
Inspiráló erők az orosz és a magyar kortárs képzőművészetben

2019-04-13T17:51:14+00:00 április 13, 2019|ONLINE|

A Budapest Art Week központi kiállítása az orosz és a magyar kortárs képzőművészet helyzetére reflektál. A tárlaton huszonkilenc művész(csoport) mutatkozik be. Oroszországban a 1990-es évek végétől néhány olyan művész, mint Andrei Monastyrsky vagy Anatoly Osmolovsky meghatározó felfogása inspirált mára nemzetközileg is elismert fiatal alkotókat, önszerveződő tereket, kollektívákat. Magyarországon bizonyos művészek, például Szűcs Attila, vagy Szabó Dezső képviselnek egy olyan szemléletmódot, ami egyetemi környezetben vagy anélkül gyakorol hatást a következő generációra.

Vizuális maradványok
Korinek Gergely kiállításáról

2019-04-11T11:02:01+00:00 április 11, 2019|ONLINE|

Fadri Enikő
Az erőszak egy határozott hozzáállást jelent: a leghatározottabb döntést egy szín, egy folt, a méret mellett, látszólagos ellentmondásban a „mintával”. Nem fontos, hogy ki hogyan látja. Kérdéseket teszünk fel, és nem tartunk a válaszoktól.