Rovatunk cikkei csak az uM Online-on olvashatók, nyomtatásban nem jelennek meg.

„Mégis legyen kiállítás…”
Vajda Júlia tárlata

2019-01-14T17:35:01+00:00 január 11, 2019|ONLINE|

Petőcz Görgy
Egy kiállítás, mint minden alkotás, önálló életet (is) él. Kurátorként meglepődhet az ember, ha az elkészült munka felerősít bizonyos megérzéseket, amelyek a rendezés idején még nem voltak annyira határozottak. A kiállításépítés érdekes és szinte katartikus fordulata, amikor a művek átveszik az irányítást! Ők mondják meg, hogy a rendelkezésre álló terekben maguk közül mely más művekkel akarnak vagy tudnak, és melyekkel nem akarnak együtt lenni. S előfordulhat, hogy a kiállítási termek adottságai és logikája a művek elhelyezése során olyan döntéseket – csoportosításokat és radikális szétválasztásokat – diktáltak, amelyek szögletesebb állításokká fogalmazták az életmű alakulásáról és folyamatáról korábban kialakított elképzeléseket.

Art Basel a Miami Beachen

2018-12-31T09:18:53+00:00 december 31, 2018|ONLINE|

Bagyó Anna
A vásárt a karibi art deco díszítésű épületeiről, nívós szállodáiról, strandjairól ismert Miami Beach déli részén, a Convention Center épületében rendezték, ahol a világ közel 270 vezető galériája kapott bemutatkozásra lehetőséget. Ezen a nagy presztízsű, igen kompetitív nemzetközi műkereskedelmi fórumon több mint száz helyi, Egyesült Államok-beli székhelyű vagy ott kiállítóteret működtető galéria szerepelt – főleg New Yorkból.

Szürrealista művekkel zárja az évet a BÁV kortárs aukciója
Náray Tamás képzőművészként is bemutatkozik az árverésen

2018-12-27T00:38:32+00:00 december 26, 2018|ONLINE, Szélesvászon|

Kortárs aukcióval zárja az évet a BÁV Aukciósház december 19-én. A több mint 100 tételt felsorakoztató kínálatban olyan közismert nevek szerepelnek, mint feLugossy László, ef Zámbó István, Aknay János, Gyarmathy Tihamér, Gyémánt László vagy Fehér László. Az érdeklődők emellett az eddig elsősorban divattervezőként ismert Náray Tamás és a külföldön is befutott A. Nagy Gábor műveire is licitálhatnak, de a legfrissebb, 2018-as alkotások is szerepelnek a kínálatban.

2016. 08. 11. –
Zita Dávid’s solo exhibition

2018-12-19T12:46:12+00:00 december 19, 2018|Art Today, ONLINE|

Patrick Nicholas Tayler
Zita Dávid’s paintings provide poetic images that give the viewer an inter-subjective experience. The barriers of the self are questioned as the observer is driven to look through the artist’s eyes, becoming personally involved.

Térbe lépő képek
Forgó Árpád kiállítása

2018-12-28T19:22:31+00:00 december 18, 2018|ONLINE|

Sinkó István
Különös csillogású, néha groteszk színhatású formázott vászon műveket állított ki Forgó a győri kiállítótérben. Munkáin egyszerre van jelen Frank Stella kísérletező térfestményeinek szabadsága és Haász István vagy Hartmut Böhm fegyelmezett síkplasztikáinak tanulságai. Forgó azonban másfelől közelít a térhez és a geometriához. Jelek és játékok, fantasztikus – a képfelületre rávitt speciális akril felületeken megcsillanó – fények gazdagítják az élményt.

Falak, térképek, idő
Dréher János képei elé

2018-12-11T10:44:07+00:00 december 11, 2018|ONLINE|

Sinkó István
Falakat, falrészleteket, falfragmentumokat lát a néző első pillantásra Dréher János kiállításán járva. Szinte azt is mondhatnánk, falakba ütközik a látogató. Kissé talán tanácstalan, miért is a számos épületrészlet. Mi készteti az alkotót, hogy ilyen felületek létrehozása révén meséljen gondolatairól? S mik ezek a témák, gondolatok? Hisz látszólag egyszerűen vakolatdarabok lógnak a terem falain, olyan vakolatdarabok, melyeket kikoptatott az idő.

Vizuális forradalom
Metamorfózis I. – II. Nemzetközi Digitális Művészeti Triennálé

2018-12-10T14:55:56+00:00 december 10, 2018|ONLINE|

Deák Csillag–Kölüs Lajos
A Digitális Agora 2018 nemzetközi kiállítás külföldi és magyar vendégművészekkel mutatkozott be. Ez is jelzi, hogy metamorfózis zajlik, az újfajta képalkotási módszer és technika révén vizuális környezetünk és szemléletünk is változik. Új digitális kultúra szemlélői, fogyasztói vagyunk és leszünk. Egyúttal a digitális társadalmat építjük, amely a tudásra és az információra, az élethosszig tartó tanulásra, az érzelmi intelligenciára, a kreativitásra, az innovatív szemléletre és magatartásra, illetve a komplex problémamegoldásra épül. A tárlat művészei egyénien értelmezik, értékelik és használják fel a számítógépes művészet nyújtotta lehetőségeket.

UNSEEN CREATURES
Mira Dalma Makai’s Solo Exhibition

2018-12-04T13:23:43+00:00 december 4, 2018|Art Today, ONLINE|

Tayler Patrick Nicholas
There is a type of beauty at play here similar to the aesthetics of scientific photographs, which alienate and disembody the observed object. This is the “sea change” of the close-up: when what is in front of us turns into “something rich and strange” just by the sheer fact of our proximity. The dichotomy of strangeness and familiarity is also at stake in Makai’s personal iconography, letting every element become identified as something similar to claws, leaves, shells or gems, but never precisely named and thus remaining ambivalent: somewhere between the unknown and the materialised.

Minden csak torzulás
Lak Róbert: Nyugtalanok

2018-12-03T15:53:48+00:00 december 3, 2018|ONLINE|

Sirbik Attila
Lak világa egyfajta biomorf paradicsom, a pokol (-járás) paradicsoma. Van valami zaklatott folytonosság abban, ahogyan Lak állandóan visszatér ugyanoda és kezdi elölről, számos képe mintha ugyanaz lenne, egyfajta mantraszerű ismételgetés a benső kiürítésének tudatos formájaként. Olyan, mint egy lokális, egyetlen lélek felgyorsított inkarnációs kísérlete ugyanabban a testben, ami így csak némileg változik, nyúlik meg, folyik szét vagy éppen zsugorodik össze, mint ha csak kiszippantotta volna belőle valami az életet, folytonos meghalás és feltámadás.

Rétegelt jelenlét
Freund Éva kiállítása

2018-11-28T09:55:57+00:00 november 28, 2018|ONLINE|

Nemes Z. Márió
Freund Éva Rétegelt jelenlét című kiállítása egy poszthumán archeológiai kutatás leleteit bontja ki és tárja fel a K.A.S. Galériában. Az ember utáni tekintet számára felkínált installáció a térteremtő és jelentő gyakorlatok összefonódását mutatja fel egy városarcheológiai kontextusban, egy hely („utcasarok”) kijelölésének és megélésének viszonyrendszerét. Ugyanakkor „a helyek töredékes, rejtekező történetek; múltak, melyeket a másik csent el az olvashatóságtól; összezsúfolt idők, melyeket ki lehet ugyan bontani, ám inkább úgy vannak jelen, mint várakozó, rejtvénynek megmaradó elbeszélések.”

Elementáris geometria
Boros Tamás és Dévényi János kiállítása

2018-11-22T16:09:54+00:00 november 22, 2018|ONLINE|

Kozák Csaba
Eukleidész Kr. előtt 300 táján írta az Elemek című könyvét. Nem tudom, hogy Boros Tamás és Dévényi János képzőművészek Elementáris geometria-kiállításának a címében szándékosan szerepel-e az utalás a „geometria atyjaként” jegyzett ókori szerző művére, ha nem, akkor beletrafáltak. Ugyanakkor a geometrikus absztrakció – azaz a geometria tudományának a modern művészetbe történő beillesztése – csak a két világháború között kezdett kibontakozni, melyet a későbbiekben konkrét művészetre (is) átkereszteltek.

Esszencia
Révész Ákos kiállítása

2018-11-19T16:13:12+00:00 november 19, 2018|ONLINE|

Kozák Csaba
Révész festészetének gyökereit, alapfelvetéseit, látványvilágát egyértelműen a második világháború utáni európai művészeti színtéren kell keresnünk. Michel Tapié (nem tévesztendő össze a spanyol festő Antoni Tápies-vel!) párizsi kritikus vezette be az „informel”, azaz a formátlanságra utaló festészeti kifejezést, míg George Mathieu 1947-ben nevezte el ezt az irányzatot "lírai absztrakciónak", aki egyben a tasizmus, azaz a foltfestészet legjelentősebb francia képviselője volt, ahogy az amerikai csurgatásos festészetnek, a drip paintingnek Mark Tobey és Jackson Pollock.