Rovatunk cikkei csak az uM Online-on olvashatók, nyomtatásban nem jelennek meg.

Vagyunk lakói
Gaál Kata kiállítása

2019-04-25T08:45:03+00:00 április 25, 2019|ONLINE|

Sinkó István
Gaál Kata szociográfikus alapossággal tárja elénk megfigyeléseit a játszóterek, a lakótelepek, a belvárosi utcák világából. Stilárisan fotórealisztikus (az alakok, portrék fotó alapján festettek és rajzoltak) megoldásokkal él. Ugyanakkor e realisztikus figurák a rájuk húzott háttér nyomán nyomasztóan síkká, bábszerűekké, élettelenné válnak. A játszótéren mobilozó, jól öltözött anyukák, az ugyancsak azon a helyszínen játszódó másik képen túl féltett-védett védősisakos gyerekek már az irónia határain túl mutatják jelenünk visszásságait.

Nagyhalak az ázsiai piacon
Art Basel Hong Kong

2019-04-23T12:02:24+00:00 április 23, 2019|ONLINE|

Bagyó Anna
Hongkong ma már az ázsiai műkereskedelmi piac zászlóvivője. Emellett tanúskodnak többek között az aukciós eredmények, a növekvő forgalom, a helyi galériák, de különösen a neves külföldi kiállítók számának gyarapodása és az idén már hetedik alkalommal megrendezett, közel 90 ezer látogatót fogadó Art Basel Hong Kong művészeti vásár.

A(z ön)megismerés rituáléja
Jagicza Patrícia és Kaliczka Patrícia kiállítása elé

2019-04-26T15:06:44+00:00 április 18, 2019|ONLINE|

Dudás Barbara
A közös cél, a közös ügyért való küzdelem és a különféle magánéleti vagy sorspárhuzamok mellett talán a (figurális) festészet iránti határozott elköteleződés, a szakma iránti őszinte elhivatottság az, ami legerősebben összeköti a két művészt (ebben a kiállításban is). Patrícia és Patrícia, egymásra támaszkodva, mint partners in crime indultak el a kiállításra készülve az (ön)megismerés rögös, ám gyakran frissítően ható útján.

Ritual Trail to Self
Patrícia Jagicza and Patrícia Kaliczka’s exhibition

2019-04-17T16:28:05+00:00 április 17, 2019|Art Today, ONLINE|

Tayler Patrick Nicholas
The self-portrait reveals traces of an impossible distance – an out-of-body experience, that proposes selfhood through a kind of informed schizophrenia. If “presence is impossible except as co-presence”, who is this other I share myself with? Is the dichotomy of artist and model relevant in this case? Is the mirror or camera – the technical facade – the real eyewitness to this emergence of the self?

Képek 18-19 / Iskolateremtő mesterek
Kőnig Frigyes és Kőnig Róbert kiállítása

2019-04-16T15:39:10+00:00 április 16, 2019|ONLINE|

Abafáy-Deák Csillag – Kölüs Lajos
Minden visszatekintés rátekintés is, amely magában hordozza a jelenidő minden ellentmondását, egyben pecsétet is nyom a múltra, érvényesít, kisajátít, kiemel és el is felejt. Kőnig Frigyes az idő nyomába ered nagy méretű, négyosztatú (quadrifid) festményén. A négyosztatúság a négy világtájat jelképezi, a Nap forgását, egyben az életet. Mintha az éremnek nem hogy három, de négy oldala lenne, de az egyik mindig láthatatlan, vagy csak a beavatottak számára válik láthatóvá.

Utazás fémben, fényben
Bojti András fotói és szobrai

2019-04-15T23:53:45+00:00 április 15, 2019|ONLINE|

Sinkó István
Nyilván más hatásfokkal és más összefüggésekben érezzük az egymásra vetített, applikált színes síkok játékát, mert játékok ezek a munkák. Bojti András derűs alkotó, nem elsősorban a drámai, inkább a lírai világkép leképezője. Szerencsés alkat, mert egyszerre képes humánusan szemlélni egy dehumanizált világot és abban fellelni a természetes és mesterséges anyagok harmonikus egymásra találását.

Nyomotokban
Inspiráló erők az orosz és a magyar kortárs képzőművészetben

2019-04-13T17:51:14+00:00 április 13, 2019|ONLINE|

A Budapest Art Week központi kiállítása az orosz és a magyar kortárs képzőművészet helyzetére reflektál. A tárlaton huszonkilenc művész(csoport) mutatkozik be. Oroszországban a 1990-es évek végétől néhány olyan művész, mint Andrei Monastyrsky vagy Anatoly Osmolovsky meghatározó felfogása inspirált mára nemzetközileg is elismert fiatal alkotókat, önszerveződő tereket, kollektívákat. Magyarországon bizonyos művészek, például Szűcs Attila, vagy Szabó Dezső képviselnek egy olyan szemléletmódot, ami egyetemi környezetben vagy anélkül gyakorol hatást a következő generációra.

Vizuális maradványok
Korinek Gergely kiállításáról

2019-04-11T11:02:01+00:00 április 11, 2019|ONLINE|

Fadri Enikő
Az erőszak egy határozott hozzáállást jelent: a leghatározottabb döntést egy szín, egy folt, a méret mellett, látszólagos ellentmondásban a „mintával”. Nem fontos, hogy ki hogyan látja. Kérdéseket teszünk fel, és nem tartunk a válaszoktól.

Színjátszó emlékek
Robitz Anikó kiállítása

2019-04-11T11:09:55+00:00 április 10, 2019|ONLINE|

Muladi Brigitta
Minden érintettnek mást-mást jelent egy emlék, a kép felismerhető elemei nem ugyanazt a sztorit hívják elő. A személyes emlékezet Jung óta bővült, és a kollektív emlékezet is bekerült a szótárunkba. Azonban itt úgy tűnik, hogy személyes emlékezetről van szó, családi fotókról, amelyek előkerülvén vágyat ébresztettek a művészben, hogy tovább éltesse őket.

Magunkat írjuk
Interjú Asztalos Zsolttal

2019-04-11T11:22:25+00:00 április 9, 2019|ONLINE|

Sirbik Attila
Mit keresünk egy műalkotásban? Az alkotás gondolatiságát, a művészt vagy mindkettőt egyszerre? Mennyire fontos az alkotó személye, és mennyire maga a műalkotás? Egyáltalán, elválasztható egymástól a kettő? A kérdés az újkori művészetben fokozottan hangsúlyossá vált. Egy-egy művész mögé olykor professzionális marketing stratégia épül, melynek segítségével szinte egy márka jön létre a művész nevével. Az ismeretlenségbe merült, mindenfajta hírnév nélküli alkotók egyfajta alázatot testesítenek meg – még ha nem is szándékos döntésük miatt állt elő ez a helyzet.

Helyzetjelentés a madarakról
Ludman Éva: Fészekodúgyár

2019-04-13T10:54:45+00:00 április 8, 2019|ONLINE|

Áfra János
(...) az elmúlt évszázadok alatt szinte közhellyé vált a madarak énekét a költői szöveggel, a fészket pedig a biztonságos emberi otthonnal párhuzamba állítani. Pedig jobban meggondolva: a fészekhez annak ellenére társítunk rendre pozitív értékképzeteket, hogy valójában egy korántsem hibátlan, felülről nyitott és nagyon is törékeny létesítményről van szó.

Az elvágyódás lehetséges formái
megy, megáll, marad

2019-04-04T16:18:27+00:00 április 4, 2019|ONLINE|

Péter Szabina
A hermeneutika egyik alapgondolata éppen ez: nincsen tiszta befogadás, nincsen ártatlan szem, azaz minden befogadó egy kulturális és szociális dimenzió horizontjában állva találkozik az egyes újabb művekkel. Így minden befogadás egyben értelmezés (vagy másként: minden percepció egyben interpretáció is), mely során a műalkotás nemcsak úgymond önmagáról árulkodik, hanem a befogadó e jelentésképző horizontjáról is.