Rovatunk cikkei csak az uM Online-on olvashatók, nyomtatásban nem jelennek meg.

Dnyeper-parti szelek
Olena Golub kiállítása

2019-08-05T17:02:28+00:00 augusztus 5, 2019|ONLINE|

Pataki Gábor
Golub itt kiállított sorozatain is ez a szélfútta törmelékhalmaz jelenik meg. Módszerét „narratív konstruktivizmusnak" nevezi, s valóban felfedezhetni rajtuk Rodcsenko, Klucisz, Liszickij montázsainak visszfényét. Csakhogy míg az elődök egy hamarosan eljövendő jobb és igazságosabb világ hitével, annak felépítését remélve készíthették el műveiket, addig Golub csupán mindezen ideák csődjét konstatálhatja.

Csatlakozz a Szeretet Forradalmához!
Sziget 2019

2019-07-24T18:46:42+00:00 július 24, 2019|ONLINE|

A Love Revolution jegyében megannyi zenei és más változatos programot élvezhetnek idén a régi és új szitizenek a Szigeten. Az összművészetiség, a kulturális események sokfélesége és a húsba vágóan aktuális ökotémák hangsúlyos jelenléte most még szembetűnőbb az előzetes hírek alapján. Mi elsősorban a nem zenei programokból szemezgettünk. Augusztus 7–13-ig Sziget!

Szabad-e ilyet csinálni?
Waldsee, 1944

2019-07-22T10:22:20+00:00 július 22, 2019|ONLINE|

Horváth Ágnes
A kiállítóterem ezen az estén mintha táborrá alakult volna, ahonnan elindultak, és ahová érkeztek, ha érkeztek! a valóságot meghamisító levelezőlapok. A lándzsasort a fehér falra merőlegesen fölragasztott levlapok árnyéka formázza, s ezzel a fal mintha palánkká alakulna – elválasztva foglyot és nézőt. Az, hogy a képeslapokat a falra merőlegesen tették föl, olyan gesztus, amivel a sík tériesül, azaz egy dimenzióval megnő: új jelentőségre tesz szert. És, mivel a képeslapon feladó és címzett, megszólító és megszólított egyszerre jelenik meg, a gesztussal a közöttük születő dialógus is megelevenedik.

Guarding Beauty
Ádám Dallos’s one-man show Mercurius with Crying Dragon

2019-07-22T09:52:04+00:00 július 20, 2019|Art Today, ONLINE|

Patrick Nicholas Tayler
Ádám Dallos exhibited three large-scale oil paintings – Boy with Crying Dragon (2019), Mercurius with Crying Dragon (2019), Bleeding Eye Bull Begins to Cry (2019) – that each show an individual male nude in the company of a monster. The mythical beasts complete the human figures as attributes of an awakening power, as projected spirits of testosterone, or in other words, a guarding presence hovering above the exposed bodies.

Csendek és kiáltások
Az Asztaltársaság kiállítása

2019-07-13T08:41:10+00:00 július 13, 2019|ONLINE|

Sinkó István
Akár ha az asztaltársaságok akár a művészeti csoportok előtörténetét szemléljük, ez a fajta – baráti, szakmai közösségi kiscsoportos – lét a századelőtől (mármint a 20. század elejétől) erős kohéziót fémjelzett a művészeti életben. Szinyei Társaság, Fészek, Gresham, Nyolcak, Aktivisták... a nevek egyfajta szolidaritást, együvé tartozást és érdekképviseletet is jelentettek. No és rangot. Az odatartozás rangját.

Kisképző a boulevard-on

2019-07-11T18:19:25+00:00 július 11, 2019|ONLINE|

Hudra Klára
A műtörténelemben Kisképzőként kodifikálódott Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola diákjai után a festészetet és rajzot nekik tanító művésztanárok rendeztek maguknak egy bensőséges, önreflektáló évzárót. Ők így tizenegyen a Kisképző családiasságához híven állították ki frissebb, avagy régebbről datálódott műveiket az „öntörvényűség” jegyében: Bodóczky István, Gerber Pál, Hajdú Kinga, Makói Juhász István, Pál Csaba, Sinkó István, Somogyi Laura, Szabó Franciska, Szalai Attila, Szőke Gáspár és Wächter Ákos.

Szabad gravitáció
Varga Rita kiállítása

2019-07-09T09:39:14+00:00 július 9, 2019|ONLINE|

Tayler Patrick Nicholas
Varga Rita Szabad gravitáció (2019) című kiállításán szobrászati térrel párbeszédbe lépő videóművek, rajzos gesztusokkal megbontott kollázsok, mindennapi életté oldódó environmentszerű terek, valamint nagy léptékű, kompozit festmények jelennek meg, amelyek a szubjektum tömegvonzásában találkoznak. A kiállítás tematikai sokszínűségét a művész a személyes érintettség révén tudja közös nevezőre hozni: így kerül egymás mellé egy technótarka Pantheon-kupola, egy gumiból készült lómaszk, bokszoló nők allegorikussá emelt világa és op-artos mustrává transzformált, épített terek. Ebben a mediális szempontból is heterogén kontextusban a festészet egy meggyőző retorikával rendelkező megoldásként jelenik meg a képzőművészet all-in stratégiái között.

A zöldbe vetülő árnyék
Boros Viola: A nagy zöld

2019-07-08T11:42:07+00:00 július 8, 2019|ONLINE|

Széplaky Gerda
A kiállítás címét olvasva – A nagy zöld – ugyan mi másra gondolhatnánk, ha nem a természetre? Mégpedig a zöldellő természetre, amely burjánzik körülöttünk, és életerőt sugároz. Csakhogy rögtön szemünkbe ötlik az a néhány elszáradt, gyökeres farönk, amit mintha egy erdőtűz utáni pusztításból gurítottak volna be a kiállítótérbe, hogy demonstráljon számunkra valamit, ami éppen ellentétes az élettel, s amiről a természet utáni vágyakozásunk, a nyári, virágzó rétekben való gyönyörködésünk során könnyen megfeledkezünk.

Élményszoba, amelynek nincsenek falai
Konok Tamás és Vásárhelyi Tamás Tér-mozgás-játék című kiállítása

2019-07-10T18:27:06+00:00 július 4, 2019|ONLINE|

Abafáy-Deák Csillag – Kölüs Lajos
Miként lehet az absztrakt kép geometrikus mintázatát, szerkezetét, eszméjét, logikáját játékosan – a hasonlóságról le nem mondva – megjeleníteni, működésbe (mozgásba) hozni, fizikai valósággá tenni, hogy a gyermek is megértse az absztrakt kép felépítését, elemeinek összetettségét? A kép-tárgy párok egymásra tekintenek, látjuk így mindkettőt. A közös kiállítás ötletgazdája Vásárhelyi Tamás kutató biológus. A két alkotó, Konok Tamás festőművész és Vásárhelyi Tamás együttműködése a játék egyik alapvető formája. Nem versengenek egymással, hanem a rokon művek előkészítése során párbeszédet folytatnak.

Mi marad utánunk?
Ember Sári leletei

2019-07-02T12:15:02+00:00 július 2, 2019|ONLINE|

Jankó Judit
Ember Sári az elmúlt években érzékeny és sokrétegű műegyütteseket alkot, amelyet változatos anyaghasználat jellemez. Papírkollázsokat, kő- és kerámiatárgyakat hoz létre, a textil és a kő találkozásával kísérletezik, nagyon fontos számára az anyag milyensége és minősége. Nemes anyagokkal dolgozik, melyeket néhány finom gesztussal tesz műtárgyakká. Egyik fontos témája az emberi fej és az arc ábrázolása. Az arc formájának határait is kutatja: meddig lehet elmenni az absztrakcióval, hogy még felismerhetően egy arc legyen...

Purple Prose
Orsolya Lia Vető's exhibition

2019-07-04T10:32:05+00:00 július 2, 2019|Art Today, ONLINE|

Tayler Patrick Nicholas
Zooming in on flowers and fruit in the series Plantscape, Orsolya Lia Vető is not squeamish concerning the alluring, the decorative in her painting practice. The communicative urge that drives the aesthetics of kitsch is condensed into individual signs, that cease to denote separate morphological units and instead hook-up in a hybrid inflorescence, merging in a despecific corporality.