Sinkó István

A Fénytől a digitális képig

100 év 100 kép – a Képző és Iparművészeti Szakközépiskola Fotó szakának kiállítása a Fészek galériában és a Hermann teremben (2014. november 4–november 28.)

Gödi művésztelep

Gödi művésztelep

1914-ben indul a hazai fotósképzés a mai Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola elődjében, a Székesfővárosi Iparrajz iskolában. Az azóta eltelt 100 évről emlékezik meg a Fészek Galéria és a Hermann terem falain kiállított 115 fotó, mely Makáryné Fodor Éva fotóművész, szakosztályvezető és a szakközépiskola tanárainak, vezetőinek segítségével mutatja be az elmúlt száz év hazai fotótörténetét.

Igen, fotótörténeti (is) a kiállítás, hiszen a falakon látható képek mintegy összefoglalják azokat a koncepciókat, irányokat mely az elmúlt évtizedeket jellemezte a magyarországi és az európai fotótörténelemben.

A Fény című lap már 1910-ben szinte kiköveteli egy fotós szakképzés létjogosultságát: „Tanulni kell elsősorban a fotografálás technikáját, azután esztétikáját. (…) Kell tehát egy szakiskolának lenni, ahol a fényképész megismerkedik szakmájának minden ágával…” (id. Itt vagyunk, a Képző- és Iparművészeti szakközépiskola fotószakának katalógusa, 2007, szerk. Tímár Péter) A fotóslap, majd az egyik legkorszerűbben gondolkodó fotóművész, Pécsi József „lobbizása” eredményre vezetett, 1914-ben megnyitotta kapuit az Iparrajz iskolán belüli képzés. Nem gyerekek, fiatal felnőttek sajátíthatták itt el a mesterség alapjait, s válhattak közülük jó néhányan maguk is tanárrá, rangos fotóssá a képzés eredményeképp.

Az oktatás 1927-ig folyamatos volt, majd megtört a lendület, és 1950-ig nem működött a szakképzés eredeti formájában – így ebből az időszakból nem is maradtak fenn kiállítható fotók.

Vargyas Kati, '60-as évek

Vargyas Kati, ’60-as évek

Az ötvenes évektől – még Pécsi József vezetésével – újraindul s azóta töretlenül folyik a mára már 15 éves kortól történő szakmai képzés. Az innen kikerülő fiatal fotósok útja a művészeti egyetemekre, esetleg a médiához vezet, szakmai ismereteik feljogosítják őket a munkájuk kiváló elvégzésére.

Nem is csoda, hisz nem akárkik oktatták az elmúlt száz esztendőben a tanulni vágyókat. Csak néhány név az elmúlt évtizedek oktatói névsorából: Járai Rudolf, Langer Klára, Kálmán Kata, Kresz Albert, Reismann Mariann, Tőry Klára, Tímár Péter. A névsor is mutatja, a minőség minden időben biztosított volt.

A Fészek galéria termében 100 fotón keresztül ismerhetjük meg ezt a fényes történetet. Mára emblematikussá vált fényképek, mint a Gellérthegy szikláján ülő férfi, a fotómasina előtt álló és exponáló, köpenyes fotós tanuló hölgy képein át juthatunk el a máig. Közben megismerhetjük a tanítási metódusok egyes fázisait is, azáltal, hogy témaismétlődéseken keresztül válnak láthatóvá a technikai újítások. A korai, lemezekre történő fotózás után a papírképek, chrom eljárások, platinotypiák során át jutunk a hozzánk időben közelebbi, egyre ismerősebb eljárásokhoz, a műtermi gépekkel készült portrékon át a kézi kis kamerákkal felvett életképekig, a szociofotó, a városkép, majd a személyes, individuális fotó megjelenéséig. A Hermann teremben a z utolsó öt év tanulóinak munkáiból is láthatunk egy 15 képes válogatást. Itt már a digitális technika váltja fel a hagyományos fotózást, de fel-feltűnik egy-egy analóg fotó, sőt visszatér az ősi camera obscura is (igaz, digitális rásegítéssel).

szombat_eva_tizenhat

Szombat Éva, Tizenhat, 2003

A növendékek munkáit a remek tanári kar segítette és segíti máig – még úgy is, hogy az új szakképzési törvény erős fékeket és gátakat épített a fotós szakma elsajátításának szakmai munkája elé.

A kiállításon az utóbbi 25 év neves fotósainak „ifjúkori” műveire is bukkanhatunk. Így Drégely Imre, Fákó Árpád vagy Szilágyi Lenke egy-egy műve is felfedezhető a falakon. Ők és mai társaik még a képzés szépségeit élvezhették elsősorban, mára a technikai körülmények természetesen javultak, ám az óraszámok, a művészeti/szakmai munkára való készségek és jártasság elsajátításához szükséges idő rövidül a hatályos szabályok alapján.

Mégis, épp ez a jubileumi kiállítás bizonyság arra, milyen fontosságot tulajdonítottak a múltban s mennyire fontos a jelenben is a fényképezés oktatása Magyarországon. 1914-ben és 2014-ben egyaránt.

 

 

Fákó,  Szentendre 11K 1970-es évek

Fákó Árpád, Szentendre 11K 1970-es évek

Tőry Klára, 1959

Tőry Klára, 1959

 

Print Friendly