Utak a szakralitás felé

Ficsor Benedek

Utak a szakralitás felé

Ars Sacra Fesztivál, 2014. IX. 20–28.

Ars_Sacra_Karpathy

Ars Sacra, Kárpáthy

A hazai fesztiválpaletta különleges színfoltja volt az Ars Sacra Fesztivál. A kezdetben kicsiny civil kezdeményezés mára nagyszabású, határokon átívelő programsorozattá nőtte ki magát. Az idén szeptember 20–28. között nyolcadik alkalommal megrendezett fesztivál a zsidó-keresztény kultúrkör művészeti alkotásain keresztül, a művészet nyelvén igyekezett megjeleníteni a transzcendens szférákat, a világban jelenlévő szakralitást. Az Ars Sacra Fesztivál ingyenes programjain a közönség a szervezők szándéka szerint a mindennapokban megélt hit művészi megjelenésével találkozhatott. Koncertek, színházi és tánc produkciók, filmvetítés, előadások, történelmi séták, irodalmi események és természetesen képzőművészeti kiállítások szerepeltek a rendezvény programján.

Országszerte több tucat kiállítóhely csatlakozott a fesztiválhoz, de a rendezvény idejére a szakrális helyszínek is kiállítótérré változtak. A tárlatok központjában a művészi kifejezésmód szakrális dimenziói álltak, vagy, ahogy Konok Tamás Kossuth-díjas festő- és szobrászművész a Kapisztrán téri Magdolna toronyban berendezett kiállításának címében szerepelt: Utak a transzcendens felé.

Az evilági tapasztalatok meghaladásának és ezen aktus világi formába öntésének vágya jelenik meg Mayer Éva Munkácsy-díjas grafikus és Majoros Áron Zsolt Príma Junior Díjas szobrászművész Transzvízió című közös kiállításán is a Szentháromsági téri Szent Mihály-kápolnában.

Ti vagytok a világ világossága” – szólt a fesztivál idei mottója. Máté evangéliumának sorai a rendezvénysorozat kontextusában a fényt az útkeresés elengedhetetlen feltételeként jelenítik meg: világosság nélkül a művészet sem érheti el a transzcendens világokat. Vagy másként: fény hiányában nem létezhetne művészet. A Vízivárosi Galéria Fényt hozzon… című kiállítása a kortárs képzőművészet azon alkotásaira fókuszál, melyek szakrális témákat, elvont gondolatokat, emberi érzelmeket fogalmaznak meg különböző nyelvezettel.

A személyes hit kifejezése mint a művészet egyik alapkérdése jelenik meg Gálhidy Péter szobrászművész A nap hazahajt című kiállításán, amelyet október 15-ig láthatott a közönség a budai Karinthy Szalonban. A fesztivál kiemelt programjaként Székesfehérváron, a Szent István Művelődési Házban kiállítással köszöntötték a 65 éves Kárpáti Tamás festőművészt.

Ybl Miklós szakrális épületeit mutatta be a Szent István Bazilika Lovagtermének kiállítása a fesztivál ideje alatt. Az emlékezés motiválta a Molnár C. Pál Műterem-Múzeum Téli Táj a Tavaszban című tárlatát is, amelyen a 120 éve született Molnár C. Pál munkásságát idézték meg. Emlékkiállításon mutatták be Udvardi Erzsébet Kossuth-díjas festőművész munkásságát a veszprémi Érseki Palotában, valamint Takács István, a 20. századi magyar freskófestészet kiemelkedő alakjának munkáit Mezőkövesden. A fesztivál programját előadások és szakmai beszélgetések színesítették, amelyek a kiállításokhoz hasonlóan a hit és a művészet viszonyát elsősorban az útkeresés és a fényhozás kontextusában értelmezték.

Print Friendly, PDF & Email
2017-10-18T08:40:07+00:00 november 17, 2014|ONLINE|Nincs hozzászólás

Szólj hozzá!