Camera non obscura

Pólya Zsombor fotogramjairól

Deák Csillag

Pólya Zsombor: Nikon D800, fotogram, 40x30 cm, 2014

Pólya Zsombor: Nikon D800, fotogram, 40×30 cm, 2014

A fényképezőgép a munkaeszközöm. Általa adok értelmet mindannak, ami körülvesz – mondta André Kertész.

A fotóművészet a technikával kezdődik és végződik is, közhely, de valóság, hogy a fotósok alapvető eszköze folyton fejlődik, tökéletesedik. A camera obscura már jóval a fényképezőgép feltalálása előtt létezett. A dagerrotípia az 1820-as évek végén került szabadalmaztatásra és azidőtájt készült el az első sópapírra előhívott pozitív kép is. A fotogram száz évvel később, az 1910-es, 20-as évek avantgárd művészetében jelent meg először, Pablo Picasso, El Liszickij, Alexander Rodcsenko, Kurt Schwitters, Luigi Veronesi, Viktor Vasarely stb. is alkalmazták.

A fotogram név Moholy-Nagy Lászlótól származik, aki eredetileg ennek az eljárásnak, a kamerahasználat nélkül készült fényműnek a fényirat nevet akarta adni A művész szinte eszköztelenül, fényképezőgép és negatív közbeiktatása nélkül áll szemben a fénnyel, a fényérzékeny anyagokkal és ezek együtthatásának belső törvényszerűségeivel. Megvilágítás és átvilágítás történik, közvetlenül a fényérzékeny anyagra kerülnek rá a különböző tárgyak, ezek árnyéka hozza létre a végeredményt, ami addig kimondhatatlan és láthatatlan volt.

A fotogram egy példányban készülő eredeti mű, egyszerre árnyék és lenyomat, egy rögzített fényvízió. Maurer Dóra Fényelvtan című könyvében írja: “fotogramot létrehozni nem más mint egyszerű eszközökkel provokálni a valóság törvényszerűségeit, hogy azok számtalan variációban mutatkozhassanak meg. A fotogram sajátos szinonimája a valóság megismerésének, az antropomorf gondolati körből való kitekintésnek.”

És akkor ugorjunk újabb száz évet. A FUGA Építészeti Központ rendszeresen ad teret fiatal képzőművészek kiállításának. Január 9-én Pólya Zsombor, a Magyar Képzőművészeti Egyetem intermédia szak V. éves hallgatójának Lenyomat című kiállításának megnyitójára került sor. A földszinti teremben tizenöt fotogramot tekinthetünk meg. A művész rövid projektleírása tájékoztatja a tárlatlátogatót arról, hogy a műveken különböző típusú fényképezőgépek fotogramjai láthatók, a kisfilmestől a digitális középformátumig. Ezeket a művész fényérzékeny papírra helyezte, és a gép saját vakujával, vagy ahol nem volt beépített vaku, ott egy kis Metz fejvakuval világította meg.

Pólya Zsombor: Minolta XG-M, fotogram, 40x30 cm, 2014

Pólya Zsombor: Minolta XG-M, fotogram, 40×30 cm, 2014

Nézegetve a kiállított képeket, a fény és árnyék titokzatos összképét, azon gondolkodtam, ha nem olvasnánk el a kép címét, ami maga a gép neve, kitalálná-e valaki, mit ábrázol, illetve egy profi fotós bármelyik képről megállapíthatná-e, melyik fényképezőgép szerepel a fotogramon? Szerintem nem. Mert éppen az a lényege ezeknek a műveknek, hogy a láthatatlant villantsák fel.

Ez esetben, Pólya Zsombor itt kiállított művein az a bizonyos láthatatlan még erőteljesebben és többszörösen áttételesen jelenik meg, nem csak azért, mert ezek az alkotások éppen a fotóművészet munkaeszközeinek állítanak szürreális emléket, egy eddig meg nem mutatott perspektívából. Itt a gép maga is aktívan részt vesz az aktusban, villant, elsül, interakcióba lép a művész gesztusával, majdhogynem egy ma oly divatos, ún. selfiet készít önmagáról, de úgy, hogy közben mégis inkognitóban marad.
Ez a bizonyos lenyomat, ez a fotogram mégse marad egyedi és másolhatatlan. Fotó készülhet róla, és máris az interneten találja magát, például ennek az írásnak a mellékleteként. Az iPod sötét homokórája és a Polaroid gép fehér sivataga között gyertyafények pislákolnak, elhunynak, absztrakt formák tűnnek fel, talán az alagút végét is látjuk, valami mégis meghatározhatatlant.

Pólya Zsombor fotogramjai a fényképezőgépek titokzatos pszichogramjai is lehetnének. Vagy nincs a gépeknek lelke? Moholy-Nagy László szerint a fotogram annyi értelmezést idéz fel, ahány nézője van.

 

 

Pólya Zsombor: Lenyomat

FUGA

2015. február 4-ig

Print Friendly, PDF & Email
2017-10-18T08:39:55+00:00 január 19, 2015|ONLINE|Nincs hozzászólás

Szólj hozzá!