„Drága egyetlen cimborák kikapcsolódnak”

Házon kívül. Gwizdala Dáriusz, Szakál Éva és Tettamanti Ádám – az AMAHÁZ művészei – kiállítása

Cséka György

“A művészetről nem lehet mást mondani, mint azt,
hogy művészet. A művészet, az művészet mint művészet,
és minden egyéb, az minden egyéb. A művészet mint
művészet, nem más, mint művészet.
Az, ami nem művészet, az nem művészet.”
Ad Reinhardt

Az Inda Galéria kiállításán három pályakezdő művész házon kívüli munkáit láthatjuk, tapasztalhatjuk meg, mindhárman az Amadeus Alapítvány Alkotóházában dolgoznak jelen pillanatban, az Inda Galéria pedig fontos teret, terepet adott munkásságuk izgalmas jeleinek.

Szakál Éva: Miosis, 2013, olaj, vászon, 60x70 cm

Szakál Éva: Miosis, 2013, olaj, vászon, 60×70 cm

Tettamanti Ádám groteszk, elidegenedett, szürreális és igen virtuózan alakított világába von be minket. A kockadobás véletlenszerűségét felidéző Moszkva téri Tarot című munkájában egy a google képkeresőből találomra kiválasztott Moszkva téri helyszínen helyezi el a Tarot, egyébként a véletleneket kizáró lapjainak figuráit. A kép egy komplex, vidám, szürreális, balesetekkel és különös eseményekkel és figurákkal telített, néhol halványan escheri tabló, amely egyetlen egész, de 22 két különálló képként is értelmezhető, illetve variálható. Munkáinak másik nagyobb, lazán összefüggő képekből álló egységében ismét emberi figurákkal találkozunk, hol különös terekben, hol szanaszét dekonstruált alakzatként, fej nélkül, dupla fejjel, a fej vagy a test, a törzs helyén különös grafikai képződményekkel. Itt található az a pompás kép, amelynek szövege írásom címe, és amelyen egy térdelő és egy álló figura dugja, pontosabban olvasztja össze fejét, valami masszív sötétséggé. Tettamanti Ádám munkái enigmatikus jelentésű emblémákra, groteszk vizuális rejtvényekre emlékeztetnek, egy különös világot alkotnak, amelyben nem érvényesek, illetve kisiklanak a valóság törvényszerűségei.

Ahogy kisiklik, dekonstruálódik, ki- és széthajlik Szakál Éva festményeinek valósága is, ahol precíz beavatkozásokat, bemetszéseket hajt végre a valós szövetén. Hol összehajtogatja, kisimítja, hol darabokat vág ki belőle és helyez át máshova. Munkái az absztrakció és a realitás alakzatait használják laza szabadsággal, ugyanazon kép terében lehetünk egy absztrakt, monokróm festményben és egy felismerhető, otthonos, bár elidegenedett és hideg, ember nélküli tájban. Hűvös és precíz munkái jel- és rejtvényszerűek, játékba hozzák finoman az optikai illúziót is. Képei mintha egyidejűleg használnának, hoznának játékba és ütköztetnének különböző festészeti, képalakítási kontextusokat, egyfajta képi mixeket, remixeket és rejtvényeket hozva létre.

Tettamanti Ádám: Moszkva téri Tarot, 2013, rajz installáció, vegyes technika, karton​

Tettamanti Ádám: Moszkva téri Tarot, 2013, rajz installáció, vegyes technika, karton​

Gwizdala Dáriusz: MB, digitális rajz, print, PVC lap

Gwizdala Dáriusz: MB, digitális rajz, print, PVC lap

Gwizdala Dáriusz munkái, pontosabban munkája, sorozata konceptuális fogantatású. Korábbi műveitől eltérően, amelyek jobbára objektként meghatározhatóak és tárgy-transzformációknak, metamorfózisnak, dekonstrukciónak tekinthetőek, mivel létező, funkcionális tárgyakat szed szét és barkácsol át valami mássá, most a digitális grafika műfaját alakította saját képére. Ami közös mégis e munkákban, az az, hogy valami adotthoz, reálishoz ragaszkodnak, abból indulnak ki. Jelen képei táskapanorámák, egy-egy barát táskájának tartalmát láthatjuk az adott képen. A képek együttese szociológiai felmérésként is értelmezhető, de a képek a portré műfajának is egy sajátos verzióját képviselik. Egy-egy embert látunk ugyanis, egy elvben utánozhatatlan és összetéveszthetetlen személyiséget, mindennapi tárgyaiból kirajzolódva. A mindennapiság persze felfal minden egyedit. Majdnem ugyanazt látjuk minden képen, kulcsokat, igazolványokat, sok-sok kártyát és pénzt. Szinte üdítő és izgalmas és oldszkúl az egyik képen feltűnő svájci bicska (vajon mit csinál vele a tulajdonosa?), a tollak (ki ír manapság kézzel és mit?), meg persze a bekapcsolt, nullát mutató számológép, hiszen minden telefonban van már ilyen applikáció. Számomra a táska- és személyiségpanoráma ironikus és vidám önreflexiója ez a számológépen látható nulla.

Inda Galéria
2015. február 11. – március 06.

Print Friendly, PDF & Email
2017-10-18T08:39:44+00:00 február 25, 2015|ONLINE|Nincs hozzászólás

Szólj hozzá!