Szabó Klára Petra kiállítása

Somosi Rita

Szabó Klára Petra kísérletező alkat, minden új munkájában, sorozatában vagy a mediális, vagy a korábban tőle megszokott tematikus kereteket feszegeti, tágítja. Évek óta van alkalmam együtt dolgozni vele, figyelemmel kísérni a munkáit, de újra és újra meglep. Mikor új sorozaton dolgozik, soha nem tudni, hogy tízméteres papírtekercsre applikált virágszőnyeg, akvarellekből készített animáció, helyspecifikus installáció vagy akvarell-kollázs születik-e majd legközelebb. Mindig meglepi a közönségét is, s mindig mer eltávolodni a számára ismerős közegtől, médiumtól, s nem utolsósorban saját korábbi munkáitól is. Ez a fajta művészi szabadság inspirálja és viszi előre. Ami mégis összeköti ezeket a munkákat, az a finom szenzibilitás, konceptuális szemlélet, s a jelenségek és emberek – itt elsősorban portréi alanyaira gondolok – egyszerre pontos és analitikus megfigyelése, megközelítése.

Szabó Klára Petra:

Szabó Klára Petra: Jégvirágok / Tornyai János Múzeum / Fotó: Szilágyi Gergely

 

2013 telén kezdett el dolgozni a Jégvirágok-sorozatán egy szöuli rezidencia-program alkalmával. Ez a szemet gyönyörködtető, de mulandó jelenség vizsgálata ott kezdődik – ahogy maga a művésznő is találóan megfogalmazza -, ahol a különböző elméletek találkoznak. Korábbi munkáiban számos határterület összekapcsolására találunk példát – ez alkalommal egy fizikai jelenség művészi leképezésére, egyben újrateremtésére vállalkozott. Számos tényező együttállásának köszönhető a jégkristályok – vagy a köznyelvben jégvirágok létrejötte. Egy lassú kristályosodási folyamat ez, mely a hatszög elrendezésű tűkristályok kiválásával kezdődik, melyek folyamatosan növekednek, míg összeérnek, s teljesen behálózzák a felületet, virágokra, páfránylevélre hasonlító alakzatokat hozva létre. Természetes körülmények között – s nem művészi intenció által – a jégkristályok vékony üvegen jönnek létre abban az esetben, ha a külső hőmérséklet 0 °C alatt van, és magas a levegő páratartalma. A helyiség meleg levegője az ablaknál lehűl, a hőmérséklet csökkenésével azonban a nedvességfelvevő képessége is kevesebb lesz, s így a vízgőz az ablaküvegen megfagy és jégkristályokat képez. A nedvesség mennyiségének növelésének hatására a jégvirágok mérete is megnő – azonban nem csak ez befolyásolja a külső megjelenésüket: Szabó Klára Petra háromfajta vízzel, több helyszínen dolgozott, munkáin a változók eltérései, valamint a környezeti tényezők különbsége is megfigyelhető.

duzfzufh

Szabó Klára Petra: Jégvirágok / Tornyai János Múzeum / Fotó: Szilágyi Gergely

Szabó Klára Petra munkáiban a portrék mellett a természet konstans jelen van: növények, virágok formájában önálló életre is kelnek, ehhez az utóbbi évek angliai rezidencia programjának Arts & Crafts közege, valamint a Japánban és Dél-Koreában megismert keleti ornamentika újabb lendületet adott. Jégvirágok sorozatában az előbb említett inspirációs impulzusok ellenére sem stilizál, a természet megidézése nem csak formailag valósul meg, hanem a fizikai folyamat bevonásával együtt: magát a kristályosodási folyamatot helyezi át a művészi közegbe, s így a természet alkotta formák a természet segítségével jelennek meg monokróm kompozícióiban.

Szabó Klára Petra: Jégvirágok / Tornyai János Múzeum / Fotó: Szilágyi

Szabó Klára Petra: Jégvirágok / Tornyai János Múzeum / Fotó: Szilágyi Gergely

Szabó Klára Petrát a területek közötti átjárhatóság foglalkoztatja, a különböző anyagok, jelen esetben jelenség művészi felhasználhatósága, integrálása. Jégvirágok sorozatában olyan helyzetet hoz létre, mely a valóságban nem létezne, – hiszen papíron magától nem jönne létre jégvirág -, s ezt teszi a megfigyelés, esztétikai érzékelés tárgyává. Bár maga a jelenség nem egyedi, Szabó Klára Petra Jégvirágainak mégiscsak van egy finom, személyes hangulata azt sugallva, hogy ez csak nekünk szól.

Tornyai János Múzeum, Hódmezővásárhely
2015. december 6-ig

Print Friendly