Rehabilitált műkereskedelem

A Kieselbach Galéria 50. aukciójáról

Sípos László

Úgy tűnik, hogy a magyar műkereskedelem kilábalt a 2008-as gazdasági válság nyomán létrejött hullámvölgyből. Habár a korábban gyakori több tízmilliós leütések, vagy akár a százmillió forintos határt is meghaladó rekordok még mindig igen távolinak tűnnek, a nagyobb hazai aukciós házak árverési adatai alapján elmondhatjuk, hogy a festményvásárlás iránt fokozottabb érdeklődés mutatkozik, mint az elmúlt években.

Barzo

Barzó Endre: Lovasok, 1932

A Kieselbach Galéria – 2011 decembere óta megszokott helyén – a belvárosi Marriott Hotelben október 12-én rendezte meg nagy érdeklődésre számot tartó, ötvenedik festményaukcióját.

A tavaszi árverés közel 250 tétele után az aukciós ház ezúttal 204 darabot kínált megvásárlásra, melyek közül 191 darabot ütöttek le, ami a tárgyak közel 94%-át teszi ki. A tavaszi aukción több festmény lépte át a húszmilliós küszöböt, de ezúttal a művek közel egynegyedének (22%-ának) leütési ára a kikiáltási ár legalább duplájára emelkedett. Míg a galéria tavaszi aukciójának legmagasabb leütése, gróf Batthyány Gyula 1930-as években készült festménye, a Kalapos nők 35 milliós kikiáltási értékét követően 51 millió forintért kelt el, a jelenlegi árverés legdrágább képe Patkó Károly gyakran reprodukált korai munkája, a Fürdőzők című festmény volt, mely 34 millió forintról 50 millióig jutott. Batthyány idén is jól szerepelt, Elegáns társaság (Társaság asztal körül) című, feltehetően a festő Hunyadi János utcai műtermében vacsorázó, jól öltözött alakokat megörökítő festménye 25 millió forintért talált gazdára.

Patkó Károly: Fürdőzők

Patkó Károly: Fürdőzők

A mostani árverés a Mednyánszky-gyűjtők körében nagy népszerűségnek örvendett, hiszen a felvidékről származó festő tizenöt műve közül válogathattak az érdeklődők. Az anyagból csak két alkotás maradt vissza, a tizenhárom leütött kép pedig – kikiáltási árukat nem egyszer megduplázva, sőt triplázva (Téli napfény című képe 2,8 millióról 9,5-re, az aukció utolsó tételeként szereplő Különleges fények a vizek felett címet viselő nagy méretű tájképe pedig 5,5-ről 15 millió forintig emelkedett) – összesen közel 54 millió forintot termelt, nem számítva a 20%-os közvetítői díjat.

Czigany

Czigány Dezső: Almás csendélet, 1910 körül

Az eseményen Rippl-Rónai József és Scheiber Hugó művei – mint általában – jól szerepeltek: Rippl nyolc és Scheiber tíz alkotása közül mindegyik vevőre talált, de ezúttal egyik kép ára sem lépte át a tízmillió forintos határt. (Scheiber a sturmos periódusából származó Japán nappali tűzijáték a berlini Lunaparkban című munkája a tavaszi aukció egyik legdrágább darabja volt.)

Perlrott Csaba Vilmos képe, a Műtermi csendélet virágokkal, gyümölcsökkel, szoborral 19, a Fehéringes nő keleti szőnyeg előtt 20 millióért kelt el, Hantai Simon vászonra festett akvarellje 10, a nyíregyházi Barzó Endre lovasokat ábrázoló képe pedig 9,5 millióért cserélt gazdát. Vaszary János Pihenő akt (Ébredés) című képe 7,5 milliós kikiáltási ár után 22-ig ment fel, ami közel 300 %-os emelkedést jelent. Aba-Novák Vilmos A művész műterme című 1923-as munkája 8 milliós kikiáltási ár után 16 millió forinton állt meg, a Székely falu (Zsögöd), 1935-ből 17 milliót ért. A 20-as években Aba-Novákékkal együtt dolgozó Bánk Ernő egyik főműve, a Zugliget háttérben a János-heggyel (Csermely út a Zugligetben) című olajképe 650 000-ről 4,6 millióig emelkedett, ami egészen hihetetlen, 700%-os növekedést jelent! Az ilyen elképesztő eredmények azonban nyilvánvalóan a viszonylag alacsony kikiáltási áraknak is köszönhetőek.

Mednyánszky László: Pihenő trén hóban, 1916-18 között

Mednyánszky László: Pihenő trén hóban, 1916-18 között

A recesszió utáni lassú fellendülés mellett nagy valószínűséggel a tavasszal kirobbant brókerbotrány is hozzájárult ahhoz, hogy a befektetők újra keresik a műkincspiac által kínált befektetési lehetőségeket. A jelenlegi festményárverés leütési eredményei pedig azt mutatják, hogy a műtárgyakat vásárlók ma is a korábban bevált nagy nevek (Mednyánszky, Rippl-Rónai, Scheiber, Perlrott, Vaszary stb.) alkotásait preferálják. A válság előtt azt hittük, hogy az elkövetkezendő években tanúi lehetünk a kortárs képzőművészet felzárkózásának az aukciós piacon, most viszont úgy látszik, hogy e folyamat megvalósulása egyelőre várat magára.
2015. október 12. 18:00, Hotel Marriott

Print Friendly, PDF & Email
2017-10-18T08:39:08+00:00 október 26, 2015|ONLINE|Nincs hozzászólás

Szólj hozzá!