My little sweet gallery

A Várfok Galéria 25 éves jubileumi kiállítása

Deák Csillag: Képrejárás

25 év kiállításainak történetét alig bírja szemünk befogni, a termek se, bár a Várfok Galériát megnagyobbították erre az alkalomra. A padlón is képek fogadnak, a múltba lépünk, sőt rálépünk a múlt tányérjára, El Kazovszkij kedvenc reggelijére, kávézójára. Rájárunk a képekre. Vissza-visszatérünk a falakon kiállított egy-egy műhöz. Látjuk, miként is alakult a művészeti szcéna az elmúlt negyed században a Várok Galériában.

Böröcz András: Csillár, 1987, akvarell, tus, papír, 15 x 21 cm

Böröcz András: Csillár, 1987, akvarell, tus, papír, 15 x 21 cm

Fontosnak érzem és tartom a kontinuitást. Bár változatlan az értékrend, óhatatlanul módosul, szélesedik, mélyül. A művészet nem fejlődik sehova, van, létezik, formája változik. Nádler István MM. Nr. 5. (2001) olajvászna kék téglalapon keresztet formáz, párhuzamos vonalak, sávok, egymás mellett haladnak, ki a képből. A lendület ott van, nincs gubanc, de csavar igen, kanyarulat. Egyszerűsödött mára a képalkotása, a függőleges spirálmozgást keresi, ábrázolja. Gesztust követ új gesztus.

Nádler István: MM. Nr. 5., 2001, olaj, vászon, 200x 150 cm

Nádler István: MM. Nr. 5., 2001, olaj, vászon, 200x 150 cm

Misetics Mátyás Artificial Light no. 3 (Serie A) (2007) printje is értékrendet sugall, a magányt, a tér ürességét és hiányát, miközben a térben lévő ember irányt keres. Rozsda Endre A szimmetria megtört (1969) műve egyszerre kifele és befele nyílik, akár egy ajtó. Szirtes János Zongorista (1989) képe a zene, jazz világába visz, a virtuozitásba, a formabontásba, a variációba, a rögtönzésbe. A Bach-muzsika mellett alkotó Keserü Károly minden pontja a helyén, mintha kottázná a zenét, halljuk a fugát. Aatoth Franyo Szívügye (Affaires de coeur) (2003) nagyot dobban, célpont és központ is. Megidézi a vadászó őst, revolverhőst. Emberi szív, sok ággal, kapcsolódással. Bukta Romantikus táj kerítéssel (1999) bezárt világ. Nyúzott bőr, kiterítenek úgyis.

Ujházi Péter Nadap-New York III. (1998) asszamblázsa egy ismeretlen világba repít, két világot köt össze, miközben Nadapot nem ismerik New Yorkban, és fordítva. Ujházi is szintézist alkot. Kedvenc helyét világgá avatja, míg a másikat lefokozza, hidat ver a két település közé. Rokon mű Korniss Péter Gazda az istállóban (1998) fotója. A rendszerváltás utáni remény sugárzik a képről, helyemen vagyok. Csak a ló felénk forduló feje kérdez, valóban? Ady Endre: A ló kérdez (Nyugat, 1913. 4. szám) versében írja: Hát mi lesz ebből, tekintetes úr? Korniss fotója idilli és épp az idillel számol le. feLugossy László Zöldülő férfi (1998) alkotása a nyájszellem ellen szólal fel, amit az anyatejjel fogadunk magunkba. A közösség negatív erejét mutatja, hatalmát, és ebből a közösségből való kiválás nehézségét, lehetetlenségét, mert megbélyegzetté válsz. Zölddé.

Ujházi Péter: Nadap-New York III., 1998, asszamblázs fadobozban, fa, vörösréz, töltényhüvely, reprodukció, kréta, ceruza, akril, filctoll, 81 x 9 x 37,5 cm

Ujházi Péter: Nadap-New York III., 1998, asszamblázs fadobozban, fa, vörösréz, töltényhüvely, reprodukció, kréta, ceruza, akril, filctoll, 81 x 9 x 37,5 cm

Sebastian Weissenbacher Kisgatyák, melyek Norma valószínűleg soha nem viselt-4 (2002) műve játékos, könnyed alkotás. Kérdés, ki a Norma? Győrffy László műve: Én (Dorian Gray Alapítvány a fiatal művészekért, 2009) a szokványos szépségkultusz ellen szól. A művészi ego különböző erősséggel és formában végig jelen van a jubileumi kiállításon. Françoise Gilot A gordiuszi csomó V. (2008) műve oldás és kötés, összpontosítás, oly harmonikus a kép, hogy sajnálnánk kettévágni a csomót. Gilot képe is jelzi, hogy a képzőművészet nyelve nem kötött, hanem nyitott, nyelv független. A Várfok 25 jubileumi kiállítás a képiség változatlan erejét, az ötlet és gondolat szervességét, kapcsolatát hangsúlyozza. Képre járhatunk.

Szirtes János: Zongorista, 1989, akril, pasztel, vászon, 150 x 145 cm

Szirtes János: Zongorista, 1989, akril, pasztel, vászon, 150 x 145 cm

Kölüs Lajos: My Little Sweet Home avagy az Édes kis galériám

Szalóky Károly is mondhatná a fenti mondatot. Nem mondja. Naponta megéli. Ez az élete. Immár huszonöt éve. Most egy összképet mutat.

Gerhes Gábor: My Little Sweet Home (Édes kis hazám), 1990, 2015, olaj, fa, 7x35x13cm Az acb Galéria jóvoltából

Gerhes Gábor: My Little Sweet Home (Édes kis hazám), 1990, 2015, olaj, fa, 7x35x13cm
Az acb Galéria jóvoltából

Böröcz András Csillár (1987) című műve nosztalgia, a polgári világba beleszól a vidék, a falu, a tanyasi világ. Az emlék. A kitelepítettek és a faluról városba kerültek emléke. Könnyed rajz, fényes, és mégis sebez. Sebeket jelöl és tép fel. Eltűnt és visszasírt világot. Czigány Ákos Ég 261-5 (2012) című printje a modern világvárosba vezet, ahol az ég csak egy pillantás, nincs horizont. A tér szűkös és bezárt, sima, akár a tükör. Emberi alkotás, föléje nő, nem tudja uralni, csak csodálni. A város így lesz bálvánnyá, mítosszá.

Jovanovics Tamás A sötét herceg (2012) című alkotásában is ott a ritmus, színritmus, szimmetriákkal. Itt már eltűnik az ég, végképp feloldódik a külső látvány, belsővé, hangulattá, vonallá, színné. A valóságot kerülni kell, elveszünk benne. Elveszünk a sötétségben. Miként elveszünk egy női arcban, pillantásban. Martin C. Herbst Bella 7 (2014) című műve portré. A szédülés határán, a sebességbe zárva, elsuhanó arc és tekintet. Ránk néz, de távolodik. Elszakad a nézőjétől. Nem lehet a birtokunk.

Martin C. Herbst: Bella 7, 2014,  olaj, epoxi, alumínium, 100x100cm

Martin C. Herbst: Bella 7, 2014, olaj, epoxi, alumínium, 100x100cm

Szotyory László Tájkép (1998) című műve az égig érő fákat idézi, ahogy felkopaszodnak a fenyők, fölfele törnek, a fényre. Átlátszó minden, semmi sincs rejtve. Ez nem pagony. Ebben a tájban leplezetten búvik meg a pusztulás. Gyöngéd szálas fák, vékonyak, sudárak. Egyenes derék, egyenes beszéd. A táj kopik ki belőlünk, miközben mi is kikopunk a tájból. Tavasszal vagy kora ősszel. Mulasics László Ár-apály tényező III. (1997) művében az ezüst háttér (víz, özönvíz, áradat) és a szerzetest idéző alak is a megőrzést szimbolizálja, a megtartást, miként a kódexek is az idővel dacolnak, őrzik a múltat, a történetet. Az elveszejtés, az elvesztés mindennapi történet, érzés. Mulasics műve a fantasztikum síkját nyitja meg. A figura ismétlődése jelzi, nem akar kimaradni a történetből. Hollós Ádám Legio (2015) az összetartást, az egymás elfogadását foglalja formába, a közösségi mozdulatot, az ősit, a táncot, a rendet. Ez nem a francia légió, de nem is a terror világa, inkább az ünnepé, a szakralitásé.

Czigány Ákos: Ég 261-5, 2012, archival pigment inkjet print, 40x55,5cm

Czigány Ákos: Ég 261-5, 2012, archival pigment inkjet print, 40×55,5cm

A Várfok Projectben Gerhes Gábor My Little Sweet Home (Édes kis hazám) (1990, 2015) című műve a boldog békeidőre emlékezik, a Csak ülök és mesélekre (Vitray Tamás), a párbeszédre, a rendszerváltás idején váratlanul meglévő toleranciára, a kibeszélésre, a közlésre, ami ma már elképzelhetetlen. Jelen állapotok között. Édes kis hazám nem fogad be senkit, vagyis nem mindenkit. Nem akar párbeszédet. Kellékesekkel sem. Maradnak a kellékek, jobb időre várnak. Kungl György Red Baron II. (2008-2014) című alkotása mázas porcelán, mivé is válik a világunk, a multik által (Renault Trucks), felemelkedhetünk, kacsalábon forgó várat építhetünk. Meg is építjük ezt a várat. A giccs határán. Kicsiny Balázs Flóra birodalma Poussin után (1990) című képe láttán József Attila Flórája jut eszembe (s nehogy bárkiben alább essél/ mindig, mindenütt megméressél!). Alábbesünk, bele a kőbe, a szénbe, a szigorú formába. Vonallá válunk, egysíkúvá. A légtávlat szűnik meg.

Kungl György: Red Baron II., 2008-2014, mázas porcelán, 23x39x34cm

Kungl György: Red Baron II., 2008-2014, mázas porcelán, 23x39x34cm

Három helyszín. Mindegyik kihagyhatatlan. Távlata van.
A Várfok Galéria 25 éves jubileumi kiállítása
2015. 12. 01. – 2016. 01. 30.
Várfok Galéria
1012 Budapest, Várfok u. 11.

AATOTH • BODÓCZKY • BÖRÖCZ • BUKTA • CZIGÁNY • FEHÉR • FELUGOSSY • GILOT • GYŐRFFY • HERBST • HERMAN • HOLLÓS • JOVANOVICS • KAZOVSZKIJ • KESERÜ • KORNISS • MISETICS • MULASICS • NÁDLER • RÁCMOLNÁR • ROZSDA • SZIRTES • SZOTYORY • UJHÁZI • VÁRADY • WEISSENBACHER

A kezdetek – Gerber, Gerhes, Kicsiny, Kungl

2015. 12. 01. – 2016. 01. 30.

Várfok Project Room
1012 Budapest, Várfok u. 14.

Várfok 25 – válogatás 25 kortárs magángyűjteményből
2015. 12. 01. – 2016. 01. 30.
Várnegyed Galéria
1015 Budapest, Batthyány u. 67.

 

Print Friendly, PDF & Email
2017-10-18T08:38:58+00:00 december 27, 2015|ONLINE|Nincs hozzászólás

Szólj hozzá!