Kék, de igazságos. Gerber Pál kiállítása Csíkszeredában

“Iszom a teám. Iszom a kakaóm. Mikor leérek az aljára, csodálkozom. Megpillantva a bögre zárt fenekét csodálkozom, mert lyukacsokat vártam. Azt hittem szita. Azt hittem szita az, amiből iszom. 15 éve foglalkozom cipőfelsőrész készítéssel, imádom az Istent és harcolok a bacilusok ellen.

Esetemben 32 év telt el 1983-tól, mióta a művészeti intézmény falait elhagytam. Mi az alapvető élményem és mi a tanulság, ami ebből a 32 évből számomra levonható? Az, hogy nagyot változott a világ egyfelől, és mégis ugyan ott tartunk másfelől.

Allegorikus-kep-Ujra-felkel-kiviragzik-talpra-all

Gerber Pál: Újra felkel-kivirágzik-talpra áll

Gerber Pál: Bemosni egyet a tízesnek

Gerber Pál: Bemosni egyet a tízesnek

Szomorú látvány és egyben visszataszító a sok sikeréhes mű. A ‘lemenni kutyába’ és a ‘felkapaszkodni a Parnasszusra’, ugyan annak az éremnek a két oldala. Ugyan az a kondicionáltság indukálja mindkettőt, valójában csak látszólag ellentétek. Jópofasággal és komolykodással tele a padlás.

Leszakad a függöny. Bosszantó és ismerős történet. Ez az eredmény- vagy sikerorientált élet nem szereti az ilyen történéseket, de amennyiben nem vagyunk eredmény- és sikerorientáltak, akkor sem szeretjük, ha leszakad a függöny. Egyszerű esemény. Akár szimbólum is lehetne. Az persze kérdés, az-e.

Mérek, jelölök, fűrészelek, szerelek. Fogok egy OSB-lapot, léceket vágok, APA. Fogok egy OSB-lapot, léceket vágok, ANYA. APA és ANYA. Apa és Anya eltárgyiasul. Olyan konstrukció, amit nem én határozok meg, az a betűk szerkezetéből következik. A választásom itt csupán a méretre korlátozódik – 144 x 70 cm –, a többi adja magát, megyek utána. Tárgy. Az eredmény vagy csak semleges kijelentés, vagy tisztelet. Apának és Anyának. Apát és Anyát ide támasztom.

Csunya-de-megse-tetszik

Gerber Pál: Csúnya, de mégse tetszik

EL-BAR-MOL-TA

Gerber Pál: EL-BAR-MOL-TA

Számítok arra, hogy érzékelhető, miszerint ez a felfogás a forma jelentőségét nem vitatja, sőt messzemenően tudomásul veszi, használja, érvényesíti azt, ugyanakkor nem tévesztendő össze azzal a formához fűződő, azt ájultan tisztelő de kiüresedett viszonnyal, amit formalizmusnak nevezhetünk. Talán ez az együttes, ez a látvány is példázza, amennyiben a formát helyre kell utasítani, hát helyreutasítjuk: Helyedre!

Mire számítok még? Hogy megnyugszik a látogató, eltelve azzal a felismeréssel és meggyőződéssel, hogy kerek a világ. Kerek a világ azaz ‘minden a helyén’ és ‘semmi nem nagy és nem kicsiny, hanem minden a körülményeknek megfelelő’. ”

Gerber Pál kiállítása
Új Kriterion Galéria, Csíkszereda
megnyitó: 2016. február 4. 18h
Print Friendly, PDF & Email
2017-10-18T08:38:55+00:00 február 3, 2016|Szélesvászon|Nincs hozzászólás

Szólj hozzá!