Tavaszi festményaukciós körkép

Sípos László

Idén tavasszal a legnagyobb forgalmat lebonyolító árverezőházak közül elsőként a Kieselbach Galéria aukciójára került sor május 9-én. A 234 tételből ezúttal 27 képre nem érkezett licit, viszont 19 darabot 10 millió forint fölötti áron ütöttek le. Nagy meglepetést okozott Vajda Lajos Északi táj című pasztellképe, mely valakinek 40 milliót ért meg. Ennél többért csak Aba-Novák Rálátás Felsőbányára (60 millió), Farkas István Kertben (45 millió) és az est szenzációjaként az árverés zárótétele, Rippl-Rónai Virágcsendélete 95 millió forintért került kalapács alá (egy két évvel korábbi aukción még „csak” 17 milliót ért meg). Ezek az árak jóval túlszárnyalják a téli aukció legmagasabb leütéseit, Aba-Novák Fürdőző nők (Női aktok) című 1922 körül készült alkotását, mely 44 millióért kelt el és Schönberger Armand egy évtizeddel később festett, három nőalakot ábrázoló Együtt (Látogatás) című képét, mely 40 millióba került.

Rippl-Rónai József: Stilizált virágok özöne, olaj, lemezpapír, 70x100 cm, j.j.l.: Rónai 1914

Rippl-Rónai József: Stilizált virágok özöne, olaj, lemezpapír, 70×100 cm, j.j.l.: Rónai 1914

A kikiáltási árhoz viszonyított legalább háromszoros áremelkedést Molnár C. Pál Kék tó (Balaton), Scheiber Hugó Hullámos hajú lány, Mednyánszky Téli napsütés, Jándi Dávid Dél-olasz táj (Kék ég), Vaszary Olasz riviéra, Karlovszky Bertalan Udvarlás (Párizs) és Aba-Novák Erdélyi táj (Zsögöd) című képe produkált.

BAV_Egry

Egry József: Napsütéses Balaton (Badacsony), 1937 k., olaj, pasztell, papír, 70×100 cm j.j.l.: Egry József Badacsony

Az 1773 óta működő (Pozsonyban, Első Királyi Zálogház néven alapított) BÁV május 19-20-án rendezte meg aktuális árverését a multifunkcionális Gundel Takács Gábor vezetésével. A festmények és műtárgyak közül 45 darab, vagyis nagyjából minden ötödik tétel maradt vissza. A legtöbbet Egry József 1937 körül készült festményéért fizettek – a Napsütéses Balaton (Badacsony) 11 millióért kelt el. Kmetty Levétel a keresztről című művének 850 ezres és Erdélyi Béla tájképének 1,5 milliós kikiáltási ára megnégyszereződött. A május 9-én elhunyt Deim Pál mindhárom műve kalapács alá került, de az árverés legjobb üzletének három műtárgy bizonyult. Két buddha szobor ára hét-, illetve tízszeresére nőtt, míg az Apáti Abt Sándor által 1903-ban tervezett, Tiffany technikával készült Zsolnay váza ára 240 000 Forintról 2 400 000-re ugrott. Az árverés leütéseinek együttes értéke közel 160 millió forintot tett ki.

A Kongresszusi Központban az előbb említett két aukcióhoz képest kevesebb, csupán 17 darab tárgy nem kelt el (többek között két-két Perlmutter- és Nagy Oszkár-mű), viszont csak 15 darab festmény lépte át a 10 millió forintos határt. A galéria téli árverésének legmagasabb leütését, Ziffer Sándor 1913-as Pihenő modellek című munkáját ezúttal két alkotás is túlszárnyalta. Schönberger Armand Kávéházi koncertje 1928-ból 20 millióról 44 millió forintig emelkedett, míg Munkácsy 1880-as években született Ülő nő intérieurben című munkája 30 milliós kikiáltási árát követően 50 millió forintot ért. Az est folyamán egészen elképesztő liciteknek lehettünk tanúi: Kassák Sárga-fekete kompozíciója 300 ezerről 2 millió forintig emelkedett, míg Mousson Tivadar Cseresznyefa-virágzás című képe szintén 300 ezerről indult, de tizenkétszeres növekedést követően 3,6 milliónál állt meg! Virag_Paal

A májusi festményaukciók sorát a Nagyházi Galéria zárta. A hagyományosan sokszínű aukciós anyag mind a három 10 000 000 forintot meghaladó festménye külföldön, a 17. század első felében készült. A Matthias Stomként is ismert németalföldi festő Szent Onofriusz-ábrázolása 22, Francisco Fernandez Szent György legyőzi a sárkányt című vászna 18, Michiel Jansz van Miereveld Arisztokrata hölgy képmása pedig 15 millió forintért kelt el.

Stomer, Matthias: (1650 k.–1660 k.), Szent Onofriusz, olaj, vászon, 124x174 cm, j. n.

Matthias Stomer: (1650 k.–1660 k.), Szent Onofriusz, olaj, vászon, 124×174 cm, j. n.

 

A nemzetközi műkincspiac teljesítménye 2011 óta először tavaly zárt a megelőző évnél gyengébb eredménnyel – az összes eladás 2014-hez képest 7%-kal, 63,8 milliárd dollárra csökkent. Ez a folyamat a kínai műkereskedelem dekonjunktúrájával magyarázható, ami elsősorban Hszi Csin-ping korrupcióellenes intézkedései nyomán jött létre, mely a luxuscikkek iránti kereslet devalválódásához vezetett. A hazai aukciós házak figyelemre méltó eredményei alapján azonban megállapíthatjuk, hogy a kínai piac visszaesése egyelőre nem érezhető műkereskedelmünkben.

Print Friendly, PDF & Email
2017-10-18T08:38:45+00:00 június 13, 2016|ONLINE|Nincs hozzászólás

Szólj hozzá!