Horváth Katalin

A Budapesti Tavaszi Fesztivál égisze alatt az idén másodszor várja az érdeklődőket a Budapest Art Week (BAW). A városspecifikus képzőművészeti eseménysorozatra április 18-a és 23-a között kerül sor; több mint 60 helyszínen 80 kiállítást és azokhoz kapcsolódó programot kínálnak, amelyek egyetlen, mindenhová érvényes karszalaggal látogathatók. Az előkészítő munka finisében Bérczi Lindával, a BAW igazgatójával és Molnár Tímea kommunikációs vezetővel, programszervezővel beszélgettünk.

 

A BAW cspata: Bérczi Linda és Molnár Tímea

A BAW csapata: Bérczi Linda és Molnár Tímea

Milyen eredménnyel zárult a tavalyi Budapest Art Week?

Molnár Tímea: 2016-ban először rendeztünk meg a Budapest Art Weeket, és legnagyobb örömünkre, nagyon jó visszhangra talált. Meglátásunk szerint egy új látogatói réteget is sikerült elérnünk, amely örömmel csatlakozott a program kínálta tárlatvezetésekhez és egyéb közösségi eseményekhez. Hogy az előző év milyen eredménnyel zárult, az a 2017-es BAW iránti érdeklődésben is mérhető. Az előzetes jegyeladások, a vezetett programokra történő regisztrációk, a nyomtatott programfüzet elérhetősége iránti érdeklődés mind azt mutatják, hogy az emberek már várják ezt az egyhetes művészeti eseménysorozatot, terveznek vele és érdeklődéssel figyelik, hogy milyen programokon tudnak részt venni.

Az első BAW-on mely programoknak volt a legnagyobb látogatottsága, sikere?

Bérczi Linda: Az intézmények tárlatvezetései, a galériatúrák, a műterem-látogatások keretében vezetett séták mindegyike nagy sikerrel zajlott. A múzeumok azon programjai, ahol a kulisszák mögé tekinthettek be az érdeklődők, vagy ahol nemcsak az adott helyszín kiállítását, de az épületet is bejárhatták a látogatók, szintén nagy népszerűségnek örvendtek, ugyanúgy, mint a kiállítótérbe vitt más művészeti ághoz tartozó esemény, például a táncperformansz is.

A tavalyi tapasztalatok alapján mit változtattatok az idén?

M.T.: Az idei évben a programtervezés során nagyobb hangsúlyt fektettünk a vezetett sétákra, amelyek a város kulturális negyedeit helytörténeti vonatkozásaikban is bemutatják, illetve a köztereken látható szobrok tudatos szemlélésére is lesz alkalmuk a szoborsétához csatlakozóknak. Hasonló elv alapján hirdettük meg a 4-es metró vonalára tervezett Metróhuzat-sétát is, amelyre, meglepetésünkre, pár óra alatt betelt a létszám. Az utóbbi kettő “jelmondata”: Ismerd meg a képzőművészeti alkotásokat, amelyek mellett naponta elhaladsz! Több művészeti ágat is bekapcsoltunk az idén, például a kortárs táncot és az irodalmat, ez utóbbit a Közös utak –  beszélgetések  művészek között című sorozat formájában.

_mg_0113

Tavaly állapítottam meg, de idén is fenntartom: nálunk a képzőművészet mint úgynevezett magas kultúra valahol a legfelső polcon van, ahová ritkán nyúlnak. Nem része a hétköznapoknak, nem emberarcú. Nincs happening jellegük a kiállításoknak, holott lehetne. Láttok-e arra mutató jeleket, hogy a képzőművészet közelebb kerül az emberekhez, a mindennapjaik részévé válik?

B.L.: Igen, mi abszolút erre törekszünk ez alatt az egy hét alatt is, valamint művészeti menedzsmentcsapatként is az a mottónk, hogy olyan eseményeket szervezzünk, amelyektől elmúlik a ,,küszöbfélelem”, ahol vezetéssel, társasággal, közvetlen formában ismerkedhetnek az érdeklődők a klasszikus és kortárs művészettel egyaránt. De az intézmények is egyre inkább felismerik, hogy így lehet ,,becsalogatni” a látogatókat. Vegyük például a Nyitott Műtermek Délutánja-rendezvénysorozatunkat, amely szintén része lesz a Budapest Art Week programjának. Ezen az érdeklődők kortárs művészek műtermeibe látogathatnak el, ahol megismerkedhetnek a művésszel, láthatják az eszközeit, a félkész képeket, érezhetik az alkotómunkához tartozó festékszagot, kérdéseket tehetnek fel, amelyekre válaszokat kapnak, és olyan közvetlen formában lesz benyomásuk a művészetről, amelynek nyomán már egy lépéssel közelebb kerülhetnek az alkotások megértéséhez.

Ha már szóba került a happening jelleg, említhetjük például a Hopp Ferenc Múzeumot, ahol a kertből indul majd a tárlatvezetés, onnan lépnek be a múzeumi térbe a résztvevők, így a két élmény összekapcsolódik és teljesebb lesz. Ugyanitt részt vehetnek a látogatók egy igazi laoszi újévi ceremónián is. Úgy gondoljuk, hogy az ilyen események, happeningek is élményszerűvé, ,,emberarcúvá” teszik egy gyűjtemény vagy egy múzeum megismerését. Példaként hozhatjuk az Iparművészeti Múzeum Szerepcsere, impresszió és kíváncsiság című programját is, ahol alapvetés, hogy a látogatók kérdeznek, irányíthatnak és vezethetik a szakembert, izgalmas kihívást kínálva ezzel minden résztvevőnek. Több múzeum készül kosztümös tárlatvezetéssel, melynek keretében korhű ruhákba öltözött vezetők viszik végig a programra érkezőket, így már eleve egy új szituációba helyezik őket.

_mg_0142

Van-e stratégiátok arra, hogy a fiatalokat hogyan lehetne jobban bevonni a képzőművészeti programokba?

M.T.: Az a célunk, hogy mindenki számára izgalmas és tartalmas programkínálatot állítsunk össze, legyen szó akár a fiatal, akár az idősebb generációról. Érdekes volt megfigyelni a tavalyi év folyamán, hogy bőven jött az eseményeinkre a 18–25 éves korosztály is, és ugyanolyan érdeklődéssel csatlakozott a vezetett sétákhoz vagy egyéb programokhoz, mint bármely más generáció. 2016-ban volt pár gyerekeknek szóló, múzeumpedagógiai programunk is, de azok nem vonzottak nagy közönséget. Van egy ArtHeart nevű programunk, amelynek során ,,művészeti szívügyes” vezetőink – művészek, művészettörténészek vagy mi, a szervezők – kiállításnézőbe indulunk egy-egy délután. Ezek teljesen kötetlen társasági események; közben beszélgetünk, megvitatjuk egymással a kiállítóterekben szerzett felismeréseket vagy az élet nagy dolgait. Ez a fiataloknak is tetszene.

Az idén a programok közül melyek mutatnak az összművészeti jelleg irányába?

B.L.: A kortárs tánc és az irodalom, a költészet a tavalyi évhez képest most hangsúlyosabban jelenik meg a programban. Mivel a múzeumok, galériák általános zárása, 18 óra után már kevesebb a képzőművészeti program, így erre az időszakra terveztük a már említett Közös utak – beszélgetések művészek között című eseménysorozatot. A diskurzus egy képzőművész és egy író-költő között zajlik majd, melyet egy moderátor vezet, és amely során megismerhetjük a munkásságukat, válaszokat kapunk hivatásuk közös és eltérő pontjaira is. A beszélgetéseket felolvasások és vetítések teszik még színesebbé. Esterházy Marcell és Tompa Andrea, Kemény Zsófia és Radák Eszter, Weiler Péter és Hevesi Judit, Karafiáth Orsolya és Isaac Silard eszmecseréjét hallhatjuk keddtől szombatig a Városháza téri Üvegházban. A Budapest Art Week alatt zajló kortárs táncperformanszok pedig mindegyik esetben múzeumi közegben teremtődnek meg. A Gioco delle coppie címet viselő tánc és elektroakusztikus ,,komprovizáció” Feledi János koreográfus, táncművész és Nagy Ákos zeneszerző produkciója a Műcsarnokban olyan kérdésekre keresi a választ, mint hogy a művészet vajon független-e anyagától, amivel létrehozzák? A zene vajon lehet-e szép, ha olyan hangkeltő eszközzel, szólaltatják meg, amely tegnap még bútor vagy más, mindennapi használatra kitalált tárgy volt? De a Nemzeti Múzeum kőtárában, a lapidáriumban sorra kerülő kortárs táncelőadás is igazán egyedülálló performansznak ígérkezik: Grecsó Zoltán és Simkó Beatrix duója Orfeusz és Eurüdiké mítoszát helyezi mai viszonyok közé, egészen sajátosan értelmezve át az oly sokszor feldolgozott szerelmi történetet. Izgalmas látványvilágot kínálnak majd a múzeumi közeg ,,állandó” és ,,mozdíthatatlan”  kiállítási tárgyai közt zajló dinamikus előadások.

 

nymd-2016_10_08-00034_mg_0039

Kínáltok-e programokat azoknak, akik a BAW-on beleszeretnek a képzőművészetbe, és a kíváncsiságuk kielégítésével nem akarnak a 2018-as rendezvénysorozatig várni?

M.T.: Igen, az ArtHeart programunkat! A Budapest Art Week kísérőprogramjaként egész évben szervezünk úgynevezett ArtHeart túrákat, amelyek keretében az általunk is feltétlenül megnézni kívánt kiállításokra visszük el az érdeklődőket. Én magánszemélyként is nagy örömmel hívom el az ismerősöket, barátokat egy-egy kiállításra, szoktam is ajánlani, hogy mit érdemes megnézni az adott időszakban; az ArtHeart programja is erre épül. Ha bárki szeretne új művészeti helyszínekkel ismerkedni, és szívesen megosztaná frissen szerzett élményeit a képzőművészetről, örömmel várjuk művészeti sétáinkon egész évben!
 

 

 

 

 

Print Friendly