Art Basel a Miami Beachen

Bagyó Anna

A műtárgy interneten történő beszerzése egyre nagyobb teret hódit a nemzetközi műkereskedelmi piacon, ennek ellenére a művészeti vásárok fénykorát éljük továbbra is. Ezt bizonyítja az idén már 17. alkalommal megrendezett modern és kortárs művészeti vásár, az európai Art Basel amerikai leánytestvére, az Art Basel Miami Beach. Az ötnapos rendezvényt jelentős érdeklődés (83 ezer látogató) kísérete, az értékesítést illetően a kisebb számú európai és a jelentős amerikai, illetve latin-amerikai vásárlások alkották a számottevő, nem ritkán millió feletti és a több millió dollár értékű eladásokat.

 

Galleries-szekció, Esther Schipper Galéria (Berlin)
Courtesy Art Basel

A vásárt a karibi art deco díszítésű épületeiről, nívós szállodáiról, strandjairól ismert Miami Beach déli részén, a Convention Center épületében rendezték, ahol a világ közel 270 vezető galériája kapott bemutatkozásra lehetőséget. Ezen a nagy presztízsű, igen kompetitív nemzetközi műkereskedelmi fórumon több mint száz helyi, Egyesült Államok-beli székhelyű vagy ott kiállítóteret működtető galéria szerepelt – főleg New Yorkból. Az esemény már a kezdetektől a latin-amerikai galériákat is felkarolja, így az idén 31 kiállító érkezett a térségből, legtöbben Brazíliából (15), Mexikóból (7), Argentínából (4), valamint egy-egy galéria Peruból, Kolumbiából és Kubából. Európából is igen jelentős számú, másfélszáz résztvevő állított ki, közülük a németek vezettek (27), őket a britek követték 22 kiállítóval. A franciák és az olaszok hasonló számban, azaz 17, a belgák 14, a svájciak 9, a spanyolok 4 galériával szerepeltek. Európa keleti feléről mindössze kettő, egy lengyel, a varsói Foksal és a Berlinben/Kolozsváron kiállítóteret működtető Plan B volt jelen. Az ázsiai részvétel is egyre nagyobb jelentőséggel bír a vásáron, a 15 térségbeli résztvevő között a kínaiak domináltak (9), utánuk a japánok közel fele annyian és két indiai kiállító is érkezett.

 

Galleries-szekció, Galerie Chantal Crousel (Párizs)
Courtesy Art Basel

Az Art Basel Miami Beach vásár szerkezete már a kezdetektől szekciókra épül. A legtöbben a Galleries-szekcióba (198 kiállító) tartoztak. Itt kaptak helyet a kortárs mellett a modern művészetet is képviselő kiállítók, többek között, a New York-i Helly Nahmad, a montreali Landau Fine Art vagy a müncheni Galerie Thomas is. Természetesen ebből a szekcióból találtak gazdára a legmagasabb értékű műtárgyak, mások mellett az amerikai sztárok, mint Jean-Michel Basquiat, Alexander Calder, Philip Guston, Lee Krasner, James Rosenquest, David Smith és Cy Twombly művei, míg az európaiak esetében Georg Baselitz, Marc Chagall, Lucio Fontana, Paul Klee, Joan Miró, Pablo Picasso, Egon Schiele és Antoni Tápies vezették a listát. A kortárs művészetet prezentáló kiállítók oldalán szerepelt a New York-i Gladstone Galéria, melynek standján az amerikai Keith Haringtől, a pop art és a graffiti jeles képviselőjétől mutattak be több munkát is, melyek mindegyike gazdára is talált. A New York-i székhelyű, de a világ több városában is galériát működtető Pace Galéria a minimal art nyolc ismert alkotóját állította ki, közöttük az amerikai James Turrell a fényen, az optikai csalódáson alapuló művét tárta a közönség elé. Szintén New York-i a Salon 94 Galéria, mely az autodidakta amerikai művész, Purvis Young város- és tájképekbe ágyazott figuratív festményeit mutatta be. A párizsi Templon Galéria az amerikai pop art egyik népszerű szobrászának, George Segalnak életnagyságú, három-három álló és üllő figura alkotta, tömegközlekedési jelenetet ábrázoló szoborinstallációját prezentálta. A dél-amerikaiak közül a São Pauloi Dan Galéria a brazil festőművész, Alfredo Volpi a modernista irányzat prominens képviselőjének festményeit hozta el a vásárra.

 

Kabinett-szekció, Annely Juda Fine Art (London), művész: Darren Lago
Courtesy Art Basel

A galériák szekcióját követően a legnépesebbnek a Kabinett-szekció bizonyult, itt a 31, a fő szekcióban szereplő galéria standján belül, egy szeparált térben mini retrospektív kiállításokat rendeztek, ahol jelentős részben az amerikai művészek kerültek előtérbe. A párizsi/New York-i Galerie Lelong az afrikai-amerikai művész, Mildred Thompson színes absztrakt festményeit tárta a közönség elé. A párizsi Frank Elbaz Galéria az amerikai Ja Tovia Gary az Eksztatikus élmény című filmjét mutatta be. A mű az afrikai-amerikai lakosság elnyomását és ellenállását bemutató dokumentumfilm-felvétel kísérleti manipulációja.

A Nova-szekcióban 29 kiállító standján legfeljebb három művész legújabb műveinek bemutatására helyeződött a hangsúly. A londoni Josh Lilley Galéria Derek az amerikai interdiszciplináris művész, Derek Fordjour szokatlan, igen ambiciózus installációját mutatta be. A művész a stand kövezetét öt tonna kaviccsal telítette, amíg a falakat fémburkolattal fedte, ide kerültek az erősen textúrájú figuratív képek, amíg a térbe az állványra helyezett, izzókkal díszített forgó kerék várta a közönséget. A Survey- (felmérés) szekcióban 16 galéria olyan műveket prezentált, melyek az ezredforduló előtt készültek. Különösen a 60-as és a 70-es évek időszaka került előtérbe több galéria kiállításán is. Az amerikai Eric Firestone Galéria például Joe Overstreet amerikai absztrakt expresszionista művész színes festményeit, korai munkáit állította ki.

 

Nova-szekció, Galerie Christophe Gaillard (Párizs), művész: Hélène Delprat
Courtesy Art Basel

A Positions-szekció 14 standja az új felfedezésekre nyújtott lehetőséget egyéni kiállítások keretében, nemritkán a vásáron először szereplő galériák képviseletében. A New York-i Thierry Goldberg Galéria kiállításán a Harlemben született Tschabalala Self egy a városi szegénynegyedből származó bodegát rendezett be, melynek életét a falakra függesztett képek jelenetein örökítette meg. Az Edition-szekcióban sokszorosított grafikákat, objekteket állítottak ki, itt 11 vezető galéria kapott szereplésre lehetőséget, közöttük olyanok, mint a New York-i Pace Prints, a brit Paragon vagy a szingapúri STPI.

 

Survey szekció, Walden (Buenos Aires), művész: Feliciano Centurión
Courtesy Art Basel

A közel három évig tartó munkálatoknak köszönhetően a Convention Center nemcsak megszépült, korszerűsödött, de nagyobb alapterülethez is jutott, így a korábban a külső térben, parkban elhelyezett szobrok, installációk ez alkalommal a benn kaptak helyet. Az idén speciális projektként szerepelt New York legrégibb non profit kiállítótere, a Kitchen közreműködésével szervezett projekt, mely az épületcenter első emeletének a báltermében került bemutatásra. Abraham Cruzvillegas munkáját, a helyben talált anyagokból készült multidiszciplináris, a szobrászat, a tánc és a zene elemeit ötvöző installációt a Barbara Foulkes által koreografált performasz kísérte.

 

2018. december 6–9., Miami Beach

 

 

Print Friendly, PDF & Email
2018-12-31T09:18:53+00:00 december 31, 2018|ONLINE|Nincs hozzászólás

Szólj hozzá!