Elemi reakcióink
4+1 elem a Reflex csoportos kiállításán

Somogyi-Rohonczy Zsófia

A Deák17 Gyermek és Ifjúsági Művészeti Galéria kiállításának alkotásai erős, ősi, tudatalattinkba beágyazott érzékelésekre hatnak. A négy őselem önmagában és egymás kombinációjában, minden esetben egy ötödik összetevővel, az idővel kiegészülve jelenik meg a folyamatosan változó alkotásokban. Míg az idő különleges jelentőséggel bír a Reflex terébe lépve: lelassulunk, szemlélődünk, és talán visszatalálunk az alapokhoz, hogy aztán ismét belépjünk a körforgásba.

Mátrai Erik, Gryllus Ábris: Doz. ╱ Deák 17 Galéria: REFLEX ╱ 2020 ╱ Fotó: Biró Dávid

Ebben az évben talán már unalomig ismételgették nekünk, hogy a bezártságban próbáljunk meg lecsendesedni, befelé figyelni, megtalálni az egyensúlyt és harmóniát a környezetünkkel. Végigsöpörtek életünkön a jóga, a kovásznevelés, a fermentálás és az ökotudatos háztartási praktikák hullámai. Izgalmas kísérletek sorát lehetne indítani a mostani megváltozott helyzetben és megvizsgálni, hogyan is változott meg az érdeklődésünk és észlelésünk az elmúlt hónapok alatt. Környezetünket, akárcsak a műtárgyakat megfigyelve testünk és elménk primer reakciói hosszabb vagy rövidebb idő elteltével megváltozhatnak, és újabb, esetleg az eddigiekkel ellentétes válaszokat küldhet a beérkező ingerekre.

Matók Zsuzsi préselt kockái (Pressed Cubes I–III.) akárcsak földtani rétegek és a bennük lassan lezajló változások illusztrációi lennének. Az ehető alkotóelemekből összeálló eat-art objekteket alkotójuk átadta az időnek, az átlátszó üvegbúra alatt az elemek szép lassan bomlani kezdenek. A folyamat pontos végbemenetele és eredménye kiszámíthatatlan, bár sejthető: az ínycsiklandó fűszerek, gyümölcsök és magok szép lassan ehetetlen, sőt egészségünkre káros eleggyé válnak. A bomlás folyamata a körforgás része, a pusztulás egy új élet táplálója lehet, de a galéria terében a körforgás mechanizmusa megszakad, így a folyamat torzóban marad.

Matók Zsuzsi: Water Still Life ╱ Deák 17 Galéria: REFLEX ╱ 2020 ╱ Fotó: Biró Dávid

Az ember korlátlannak vélt ereje, a természet rendjébe való beavatkozás jelenik meg a Water Still Life csendéleteinek vákuumzsákba zárt történetében is. Az átlátszó, folyadékkal és zöldségekkel teli zacskókat tekintve felmerül a kérdés, hogy vajon a jelent az örökkévalóságnak megőrizni szándékozó modern ember bizarr gyűjteményét vizsgáljuk-e. Vagy éppen egy tudományos kutatás kellékei közé keveredtünk? Mi ennek a gasztronómiai science fiction sztorinak a vége? Az értékek megóvásának gesztusaként, az utolsó megmaradt példány megőrzéseként és a természet rendjét, az idő múlását megállítani akaró ember beavatkozásaként is értelmezhetők az installáció elemei.

Éppilyen kettős értelmezésre van lehetőség a Ploubuter Park / Adultusspiritus 11111217 című munka esetében. Koronczi Endre évtizedek óta foglalkozik a széllel, a Deák17 Galériában jövőbeli, műanyag zacskó és lenge szélgépfuvallat által életre keltett lények jelennek meg. Az installáció szélgépeit a néző mozgása hozza működésbe, és az ember alkotta tárgyakat letakaró vékony fólialény hibernált állapotából egyszer csak felébred, táncba kezd, akárcsak az elképzelt új faj egy példányát megörökítő fotón a Galéria falán. A jelenség azonban csak múló káprázat, a szélgép eláll, és töprenghetünk tovább azon, hogy álmodtunk-e, vagy a jövőbe kaptunk röpke betekintést. Fordulhatunk a képzeletbeli lények felé a tudós érdeklődésével és a felfedezés izgalmával, de tekinthetünk rájuk a jelen környezetszennyező tevékenységének baljós következményeiként is.

Koronczi Endre: Adultusspiritus ╱ Deák 17 Galéria: REFLEX ╱ 2020 ╱ Fotó: Biró Dávid

Koronczi Endre: Adultusspiritus ╱ Deák 17 Galéria: REFLEX ╱ 2020 ╱ Fotó: Biró Dávid

Az emberi erővel és akarattal, valamint a vízzel mint őselemmel és annak transzformációjával találkozunk Tóth Ákos Glutter I.-ét szemlélve. Az indusztriális alkatrészekből álló installáción a megnyitón egy 15 kilogrammos szabvány jégtömb trónolt, de a 20. század emberének leleménye és a technika által kreált képződmény sem állhat ellen az időnek: cseppről cseppre került át az őt összegyűjtő fémtálcába. A halmazállapotváltozást megörökítő videófelvételeket két televízión követheti nyomon a néző, míg egyszer csak, csodák csodájára, megfordul az idő, és a jégtömb visszaolvad egy véget nem érő körforgást hozva létre. A víz hullámzása hangok formájában jelenik meg Gryllus Ábris és Mátrai Erik első közös hang- és fényinstallációjában, a Dozban. 12 neoncső, párba állítva hat oszlopban egy szövegfoszlányokra komponált szekvenciában. A kimondott szavak összeérnek, egymásba folynak – akárcsak a visszhang – és egy új, végtelenített időteret alakítanak ki, amelyben az ember kiléphet az idő által alkotott szigorú keretek közül, a kimondott szavak pedig új szavakká válhatnak. A fény- és hanghullámok egymásra reagálva alakítják ki ritmusukat a tizenkettes szám alapján. A tizenkettő erőteljes szimbolikával bíró szám. Az egység és a teljesség, a boldogság és a beteljesedés, a lezárás és a továbbfejlődés száma.

Vass Csenge, Barna Nóra, Mákó Rozi: URFORM ╱ Deák 17 Galéria: REFLEX ╱ 2020 ╱ Fotó: Biró Dávid

A tűz jelenik meg Vass Csenge, Barna Nóra és Mákó Rozi közös munkájában az URFORM-ban, ahol a fotófóliák és fénycsövek alkotta mesterséges élettérben végtelenségig forgó lángvörös forma táncában merülve az időtlen örvénylés meditatív állapotba juttathat bennünket.

A fény modern és tünékeny formája jelenik meg Benczúr Emese a ragyogással, csillogással foglalkozó sorozatának új, Glow Up című munkájába. Több tucatnyi színes műanyag világító gyűrű függ a falon, amelyek bekapcsolva ritmikus villódzásba kezdenek, míg csak a rejtett tartalékaik lassan kimerülnek, és a fényvillámlások szép lassan elsötétülnek. Ez az elmúlás éppúgy lassú és megállíthatatlan, mint Tóth Ákos jégtömbjének olvadása vagy Matók Zsuzsi préselt ételkockáinak enyészete. Emberi közbeavatkozással persze megállítható – vagy legalábbis lassítható lenne, akárcsak az öregedés –, de mi értelme Istent játszanunk, és ellenszegülni az élet és a természet törvényeinek? Érdemes inkább átengedni magunkat a csöndes szemlélődésnek.

Tóth Ákos: Gutter ╱ Deák 17 Galéria: REFLEX ╱ 2020 ╱ Fotó: Biró Dávid

Benczúr Emese: Glow Up ╱ Deák 17 Galéria: REFLEX ╱ 2020 ╱ Fotó: Biró Dávid

Bár a fizikai szemlélődést nem lehet az online térben ugyanazokkal a lehetőségekkel reprodukálni, de a kurátorok és a művészek minden lehetőséget megragadnak, hogy becsatoljanak minket a kiállításba. Az online kiállítást kurátori és művész tárlatvezetés egészíti ki, és december 16-án részt vehettünk az URFORM performansz online premierjén is, vagy a Reflex virtuális terében bolyonghattunk.

REFLEX

Deák 17 Galéria

Kiállító művészek:BARNA Nóra, BENCZÚR Emese, GRYLLUS Ábris, KORONCZI Endre, MÁKÓ Rozi,

MATÓK Zsuzsi, MÁTRAI Erik, TÓTH Ákos, VASS Csenge

Kurátorok:KAPOSI Dorka, KOVÁCS Andrea

Kreatív koncepció: Let it Be! art agency

A januári újranyitás után 2021. január 22-ig látogatható a kiállítás.

Somogyi-Rohonczy Zsófia (1985)
Tanulmányait a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen folytatta, ahol művészettörténetet, kommunikációt és pedagógiát tanult. 2011-ben egy szemesztert töltött Lisszabonban (Universidade Católica Portuguesa). 2013-ban részt vett a The Peggy Guggenheim Collection három hónapos internship programjában. Az évek alatt dolgozott kommunikációs munkatársként több kulturális intézményben (Műcsarnok, Deák17 Gyermek és Ifjúsági Művészeti Galéria), tapasztalatot szerezett tárlatvezetőként és múzeumpedagógusként, vezetett városi sétákat a legkülönfélébb témákban és több fesztivál gyermekprogramjának kidolgozásában és megvalósításában vett részt. Jelenleg a Ludwig Múzeumban dolgozik múzeumpedagógusként. 2018-ban kezdte doktori tanulmányait az ELTE Neveléstudományi Doktori Iskolájának Elméleti-történeti programjában, kutatási témája az iskola és múzeum együttműködési lehetőségei, pedagógus és múzeumpedagógus közös tudásteremtési módszertana. A kortárs művészet közvetítésének gyakorlatában a multidiszciplináris megközelítés és a kooperáción alapuló, projekttanulás módszereit alkalmazó gyakorlat, a vizuális szövegek olvasása jellemzi érdeklődését és munkáját.