Tabula rasa
Károlyi Zsigmond és a „monokróm festőosztály”

2021. január 15. - 2021. április 15.
GODOT Kortárs Művészeti Intézet

A 90-es évek rendszerváltása a Magyar Képzőművészeti Főiskola szellemiségében is fontos fordulópontot jelentett, hiszen ekkoriban került a főiskola oktatói közé Beke László, Maurer Dóra, Jovánovics György, Károlyi Zsigmond, Klimó Károly, Peternák Miklós és Sugár János. Továbbá, ekkor indította el Károlyi Zsigmond monokróm kurzusát, amely a 19. századi pedagógiai elvekkel szemben, a monokróm/radikális festészetet tekintette az új akadémiai gondolkodás alapjának.

A Tabula Rasa című kiállítás a „legendás” monokróm festő osztály történetét mutatja be, az osztály tanárainak – Károlyi Zsigmond, Bernát András, Gál András – és a kurzusokat látogató hallgatók – Braun András, Erdélyi Gábor, Gálik András, Havas Bálint, Káldi Kata, Szabó Dezső, Uglár Csaba – válogatott alkotásain keresztül.

Károlyi Zsigmond művészetét az 1970-es évek közepén a (poszt)konceptuális gondolkodás és a festészeti alkotás alapjait megteremtő vizuális folyamatok – képi és valós tér, jelek és tükröződések- kutatása határozta meg, amelyet Bódy Gábor, Czimra Gyula és Erdély Miklós inspirált.

Károlyi festészeti tanulmányait 1971 – 1976 között végezte a Magyar Képzőművészeti Főiskolán. A művésztovábbképzőn Sarkantyu Simon lett a mestere. Visszaemlékezései szerint az évzáró kiállításon (1976), a Czimra tematikába illeszkedő festményei mellett, először mutatta be, a Műterem kipakolás című alkotását. A Bogdány Dénes által dokumentált akció 24 képkockáján Károlyi egy főiskolai műtermet „tisztította” meg a hagyományos alkotás minden eszközétől, mely történet a Magyar Képzőművészeti Főiskolán 14 évvel később tovább folytatódott.

A rendszerváltás idején a művészeti oktatásban bekövetkezett változások hatására újító művésztanárok (Beke László, Maurer Dóra, Jovánovics György, Károlyi Zsigmond, Klimó Károly Peternák Miklós, Sugár János) kerültek a budapesti főiskolára. A művészetpedagógiát fontosnak tartó Károlyi felismerte a magyar művészeti felsőoktatás korszerűtlenségét, ezért a főiskolán még érvényben lévő 19. században kialakult oktatási elvekkel ellentétben, a monokróm / radikális festészetet tekintette az új, akadémiai gondolkodás alapjának. Pedagógiai munkáját összekapcsolva – a saját magát és régi tanítványát, Ősz Gábort foglalkoztató művészeti kérdésekből kiindulva –monokróm festészeti kurzust indított.

Belépő: 1500 Ft

Diák, Nyugdíjas, Óbudai lakos belépő 1000 Ft

Csoportos kedvezmény: godotica@gmail.com