Kvantumi rezgések, regresszív rétegek…
Boruzs Ádám alkotásai, videómunkái nyomán

Nagy Zopán

Boruzs Ádám (1991), a Magyar Képzőművészeti Egyetem Festő szakán végzett 2018-ban, mesterei: Bukta Imre és Kiss Péter. 2017-ben Ari Kupsus művészeti díjat, 2018-ban Unilever díjat kapott, 2020-ban pedig elnyerte a Decode Kortárs Építészeti és Művészeti Alapítvány Ígéretes projekt-díját. Boruzs Ádám: szubjektivitása, folyamatos képzőművészeti tevékenysége révén (másképpen) foglalkozik a világ(egyetem) tér- és időbeli szerkezetével, illetve fény- és színtani kérdéseivel. Definíciója szerint: gondolkodása konceptuális jellegű, középpontjában elsősorban a festészet és a videóművészet „dialektikája” áll, kiterjesztve azt az installáció médiumára is…

Boruzs Ádám: Lines Triptych ╱ 2020 ╱ videó részlet

Transzcendens szuperpozíció! – így ébredt az alkotó. A leíró pedig tovább fűzte a belső szálakat: a dekódolt metamorfok álmában az Apszis kialakításának építészeti-zenei meta(l)dózisa rajzolódik ki, majd boltozatosan, sokszögűen megszólal! Igen, zenei íveket felvázolva, (f)elvonva…

Absztrakt, repetitív mozgókép-zene, és: mozdulatnak tűnő visszafelé vett (adott) lélegzett, kvantumfizika, szorongásfeloldások, éteri, illetve bel- és kültéri rezonanciák, regresszív rétegek, önismereti feltáráskísérletek…

Áh, mégsem, de mégis, avagy: mindezek előtti-túli átélések! Akarsz is, meg katarzis? – Mindenképpen! Sőt: belső szín-játék, fény-színpad, nulladik levonás! – Kell-e itt valami más? Talán a defenzív Érzékelés Kapui!

Az utópián inneni: sehol-sem / sehol-helyeken, a dekódolt fénysávok fátylai mögött: Huxley-utópikus fragmentum-fázisok mocorognak…

▬▬▬▬

Parafrázis, avagy a többnyire ön-analitikus leíró, jelenlegi hiányosságaival elegy kíváncsiságát felébresztve – némi analógiát is érzékelve –: éppen James Turell (amerikai művész) installációit, különleges fényobjektjeit, elvarázsolt fény-tér berendezéseit, színmágia projektjeit, misztikus termeit, spirális alagútjait, illetve geometrikus szakadékait tanulmányozza… A művész a fény és az űr kapcsolatait vizsgálva alkotja egyedi munkáit. A látvány- és az érzékelésszintek élményeit próbálja átadni, mindezt, főként kozmológiai érdeklődése, kutatásai által…

▬▬▬▬

Boruzs Ádám: szubjektivitása, folyamatos képzőművészeti tevékenysége révén (másképpen) foglalkozik a világ(egyetem) tér- és időbeli szerkezetével, illetve fény- és színtani kérdéseivel. Definíciója szerint: gondolkodása konceptuális jellegű, középpontjában elsősorban a festészet és a videóművészet „dialektikája” áll, kiterjesztve azt az installáció médiumára is…

Olyan tudományos fogalmakból, jelenségekből indultam ki, amelyek elsősorban a kvantumfizikával kapcsolatosak, ilyen például a kvantum-szuperpozíció, a kvantumalagút-effektus vagy épp a kvantumkorreláció. Ezek a jelenségek az atommag körül keringő elektronoknál is megjelennek, amelyek abszorpciós színképek, vonalak formájában analizálhatóak…

Boruzs Ádám: Absorption ╱ 2019 ╱ akril, vászon ╱ 155×115 cm

Művészete (mondhatni, hogy):

Emocionális… Zsigeri és transzfuzionális… Audiovizionált, vizuális érzékelések, környezeti absztrahálások… Erdősávok, sudár fatörzsritmusok, ismétlődő belső hangok (éles fényzúzódás általi) varázsa… Fényszalagok, moaréhatású, lassított vibrálások, „függöny”, redőzet, sejtelmes átszűrődések… Komplex kompozíció!

Fekete lyukak (atavisztikus) pulzálása… A szubobszervatórium újranyitása… Tágulás-szűkülés, misztikus-fizikus hunyorgások, pupillaárnyék, öntudatlan délibábok, tudat(alatt)i hártyarétegződések, dimenzióáthívások, átnézések, betekintő ájulások… Átlátások…

▬▬▬▬

Boruzs Ádám pozitív értelemben vett elvont gondolkodásmódja: kvázi borongás, melankólia és technika, kontra: professzionális állapotra való törekvés, módszeres szintéziskeresés, -teremtés… Szakmai bennfentesség, összművészeti átjárások, éber álmok! Művészet és tudomány? – Igen, s talán valamivel több is:

a szenzibilitás, a technikai felkészültség, a művészet(történet)i ismeretek, a kvantum- és metafizikai érdeklődés, a sajátosan játékos-kreatív attitűd találkozik zenei inspirációkkal is, melyek ötvözeteként speciális műalkotások jöttek létre, illetve, a közeljövőre nézve: szintén izgalmas művek születése várható…

▬▬▬▬

Appendix a videómunkákhoz

CORRELATION QUANTUM TUNNEL, 2020, 2 csatornás videó

 

Részlet:

A Correlation Entropy című munkámtól eltérően más szögből rögzítettem ugyanazt a görbült fémcsövet. Ebben a munkában nem az anyag párolgásán van a hangsúly, hanem annak előzménytörténeten, a víz folyásán. Videóm 90 fokos elforgatásai az adott látványnak, és látszólag egymás tükörképei, de az idő folyamatát tekintve eltérnek egymástól…

LINES, I.–II.-III., 2020

 

 

 Részlet:

A Lines egy konceptuális, ugyanakkor absztrakt munka. Az élet jelenléte, folyamatos pulzációja, valamint annak csendülése egyetlen egy szimbolikában jelenik meg, a „lines vonalak” szóban… Alapvetően foglalkoztat a kvantumfizika. Az elmúlt időszakban festészeti analógiákat kerestem olyan fogalmakra, mint az abszorpciós színképek, vonalak, amik az atommag körül keringő elektronoknál is megjelennek. Ezeknek a megfigyelésére szolgál például a két-rés kísérlet (is)…

EMOTIONAL IMPACTS, 2015

▬▬▬▬

 

És végül egy ráadás link, egy-rés / két-rés kísérlet (nem csak gyerekeknek):

 

(A szerző a Magyar Művészeti Akadémia Művészeti Ösztöndíjprogramjának ösztöndíjasa)

Nagy Zopán (1973)
Költő, író, fotóművész 1993-tól irodalmi, művészeti folyóiratokban publikál (Napút, Bárka, Tiszatáj, Irodalmi Jelen, Magyar Műhely, Opus, Új Művészet, Szellemkép…). 1996-tól rendszeresen kiállít. Legutóbbi kötetei: Kétségek / Kökény-kék kőkulcs, Magyar Műhely Kiadó, 2015., Füzet (Válogatott rajzolatok, írás-képek, 1997-2017), Mersz könyvek, 2017., Duplex (45 fotográfia), Pixel-könyvek, Magyar Műhely Kiadó, 2017., Felhő regény, Napkút Kiadó, 2018.