Megjelent az áprilisi lapszámunk

Az Új Művészet áprilisi száma az utópiák sötét regiszterétől a luxusapartmanok fényárban úszó panorámájáig ível. Mi történik, amikor egy-egy olvasat, képzőművészeti gesztus hirtelen láthatóvá tesz ezidáig rejtekező jelenségeket? Áprilisi keresztmetszetünkben betekintést nyerünk a geometrikus absztrakció regionális jelentésrétegeibe, a művészetoktatás határokon átívelő tendenciáiba és lokális kihívásaiba, valamint a hungarofuturizmus teoretikus módszerének tágasabb összefüggéseibe. Mit őriz meg a kánon a képzőművészet évtizedes forradalmai után? A távoli múlt és messzi jövő köztes zónájában küzdő jelenkor öndefinícióját, az egymással konfliktusban álló művészetfogalmak közös nevezőjét keressük. Mi az új művészet?

Déli kilátás a 432 Park Avenue egyik fürdőszobájából ╱ Fotó: Schmied Andi ╱ In Private Wievs, a High-Rise Panorama of Manhattan ╱ Vi PER Gallery ╱ Prague ╱ 2020 ╱ A művész jóvoltából

TARTALOM

UTÓPIA
4╱Sirbik Attila: Komplex összefüggésrendszerek. Interjú Halász Péter Tamással
10╱Sárai Vanda: Megennél egy mosómedvét, hogy megments egy őshonos fajt? A Superflux és Alexandra Fruhstorfer spekulatív design projektjei
13╱Molnár Ráhel Anna: Hogyan lehetne eltűnni? A hasztalanságról és a vágyakozásról
16╱Cserna Endre: Fekete-fehér mágia. Bede Kincső kiállítása
18╱Kozák Csaba: A szóképen túl. Sebestyén Zoltán kiállítása

SZABADJEGY
20╱Cserhalmi Luca: Zseniális utazás. Derkó 2021

START
24╱Jankó Judit: “Nekem ez így most jó”. Bojár Iván András és a Gallery MAX
27╱Fülöp Tímea: Óda a geometrikus absztrakthoz. Magyar géniusz

ÖSSZHANGZATTAN
30╱Lóska Lajos: Szerkezet és gesztus. Nyolc képzőművész kiállítása
32╱Prokopp Mária: Harmonia Caelestis. Nemcsics Ákos kiállítása

KÉPMAGYARÁZATOK
34╱Bordács Andrea: Nyitott műhelyek mindenki számára. Beszélgetés Albert Ádámmal
38╱Sinkó István: Egy fontos projekt. Beszélgetés Szűcs Tiborral a művészeti nevelés reformjáról

MŰTEREMBEN
40╱Tayler Patrick: Standardizáció kilátással. Interjú Kristóf Gáborral

KIS MAGYAR IZMUSOK
45╱Gaál József: Hungarofuturizmus vagy hungarofóbia? Fabula buffa

KÜLFÖLDI IZGALMAK
48╱Istvánkó Bea: Luxuskutatás földön, képzeletben, levegőben. Schmied Andi: Private Views

Halász Péter Tamás: Granitelight (granite bulb) ╱ 2010 ╱ objekt, gránit ╱ 6×6×10 cm ╱
A körték egy gránitdarabból vannak kiesztergálva villanykörte alakúra szabványos menettel, ami becsavarható az európai (E27) és az amerikai (E26) szabványú villanyfoglalatokba. Bármely háztartásban elhelyezhetőek a kicsavart vagy kiégett villanykörték helyére.

4╱

“Egy régebbi sorozatomhoz, amiből most csináltam egy újabb példányt, a szükséges PC-alaplapokat számítógépbontókból szedtem össze. E forrás kapcsán a legérdekesebb tapasztalat a recyclingiparág kifejlődése. Eleinte kosárszámra dobták utánam a régi P1-, P2-alaplapokat, majd darabáras lett, pár száz forintról közel ezer forintra drágult, majd darabonként kellett alkudozni. Belvárosi lakosként mindig feldühített a szokásos téli szmog. Ezt a feszültséget úgy vezettem le, hogy készítettem néhány autóprotest művet, amelyekhez autógumiabroncsokra volt szükségem. Eleinte gumisoknál próbálkoztam, autóbontós tapasztalataim különben is régóta voltak, mivel több régebbi melómhoz kellettek autóalkatrészek, például visszapillantó-tükrök.”

(Sirbik Attila: Komplex összefüggésrendszerek. Interjú Halász Péter Tamással)

Alexandra Fruhstorfer: Menu from the New Wild ╱ fotódokumentáció ╱ 2017 ╱ A művész jóvoltából

10╱

“A vizualizált tápláléklánc és vacsora azon túl, hogy megbotránkoztatja az egzotikus ételektől idegenkedő vendégeket, az etikus húsevésről és az állatok elfogyasztásának kulturális kódoltságáról is fontos kérdéseket feszeget. Kinek van joga túlélni a helyi vadonban? Kit szánnak élelemnek, és kit házi kedvencnek? Képes-e az ember korrigálni az általa okozott káoszt, és ha igen, mégis milyen áron?”

(Sárai Vanda: Megennél egy mosómedvét, hogy megments egy őshonos fajt? A Superflux és Alexandra Fruhstorfer spekulatív design projektjei)

Bolla Szilvia és Borsos Lőrinc: Nightservive ╱ beneath the beach, seamless paving stones ╱ Fotó: Rhizome Parking Garage

13╱

“S mint ahogy minden beteljesülő utópia disztópiába fordul, ezek a projektek is olyan kövekből építkeznek, mint az elidegenedés és a poszthumán kapcsolatok, a technokapitalista megfigyelés és megfigyeltség, az algoritmusok vezérelte képgazdaság és hiperproduktivitás kényszere, vagy az identitás különböző virtuális, duplikált szimulációi. A Beneath the beach, seamsless paving stones egy dokumentációs sorozat, amelynek központi tere, a mélygarázs, az RPG számára szimulációként, önmaga végtelen, természetében mélyen kapitalista másolataként jelenik meg.”

(Molnár Ráhel Anna: Hogyan lehetne eltűnni? A hasztalanságról és a vágyakozásról)

Bede Kincső: Három színt ismerek a világon ╱ kiállítási enteriőr ╱ 2021 ╱ A TOBE Gallery jóvoltából

16╱

“Kincső képein nem rémálmokat keltő bizarrsággal, hanem sokkal inkább hrabali lazasággal kerülnek prezentálásra a Kárpát-medence (szocialista) kísértetei. Időben bármikor lehetnénk 1945 és 1989 között – a globalizáció e vidékeket elkerülte azóta is. A monokróm képek kortárs mivoltáról csak a divatfotó látványos hatásait mutató, de felszabadult pózok árulkodnak.”

(Cserna Endre: Fekete-fehér mágia. Bede Kincső kiállítása)

Ámmer Grgő: Crepuscolo 1. ╱ 2019–2020 ╱ gipsz, vas, fa ╱ 230×195×195 cm ╱ Fotó: Berényi Zsuzsa ╱ A művész jóvoltából

20╱

“De ha a „derkovitsosok” kiállításán körbenézünk, teljes értékű művészi alkotásokat láthatunk, messze a kezdeti szárnypróbálgatásoktól. Sok mindenen múlik, hogy mitől lesz igazán jó egy műalkotás, de ez nem feltétlenül az életkor vagy az idő függvénye, ezért nem helytálló a „fiatal művész” fogalmával együtt járó kivárás és bagatellizálás, amivel sokszor rossz szándék nélkül fosztják meg őket a komolyságtól.”

(Cserhalmi Luca: Zseniális utazás. Derkó 2021)

Kristóf Gábor: Flóra egy elárasztott szigeten ╱ 2020 ╱ A művész jóvoltából

40╱

“Nyilván ez alkalommal sem én fedeztem fel a spanyolviaszt. Egyes körökben a golflabdák belsejének feltárása folyamatos passzió, amire valószínűleg a gyártók is egyre inkább rájátszanak. Szüleim gyakran sétálnak el egy golfpálya mellett, ahol az évek folyamán összeszedtek pár elhagyott labdát. Ha jól emlékszem, tőlük kértem el az első néhány darabot, melyeket a műterembe érve természetesen azonnal kettéhasítottam. Innentől beindult a lavina, azóta majdnem ezer darabot nyitottam fel. A lényeg itt is a személyes megtapasztalása egy fura és elsőre érthetetlen, titkosnak tűnő jelenségnek.”

(Tayler Patrick: Standardizáció kilátással. Interjú Kristóf Gáborral)

Déli kilátás a 432 Park Avenue egyik fürdőszobájából ╱ Fotó: Schmied Andi ╱ In Private Wievs, a High-Rise Panorama of Manhattan ╱ Vi PER Gallery ╱ Prague ╱ 2020 ╱ A művész jóvoltából

48╱

“Az értelmetlenség, a luxus, a funkció és funkciónélküliség, valamint a performativitás azok a kulcsszavak, amelyek a négyéves kutatómunka után összeállt Private Views-projektet is jellemzik. A Schmied alteregója által végiglátogatott harmincöt manhattani felhőkarcoló listájára a fent említett 432 Park Avenue mellett olyan, a hétköznapi ember számára valószerűtlen távolságban lévő luxusingatlanok kerültek fel, mint a 15 Central Park West, ahol egész Amerikában a legmagasabb a lakások négyzetméterára vagy a Time Warner Center, amelynek érdekessége, hogy az eladót nem érdekli, honnan származik a vásárlók pénze. Az ingatlanosok által osztogatott exkluzív ingatlanalbumok kivitelére hajazó, nagy formátumú, keményfedeles kötet alapvetően három nagy egységből áll.”

(Istvánkó Bea: Luxuskutatás földön, képzeletben, levegőben. Schmied Andi: Private Views)