Megjelent a szeptemberi lapszámunk

Hagyományunkhoz hűen szeptemberi lapszámunkat ezúttal is a képzőművészeti területen frissen diplomázott pályakezdők munkáinak bemutatásával indítjuk. A seregszemlén túl e cikkek célja egyben a hazai művészetoktatási tendenciák aktuális hangsúlyváltásainak feltérképezése. Szerzőink beszámolnak számos kiemelkedő tárlatról is. Szó esik többek között a preraffaeliták kiállításáról, az idei Velencei Építészeti Biennáléról és a hongkongi Art Baselről. Jankó Judit interjúja Havadtőy Sámuel műtermébe enged bepillantást. Párhuzamos valóságok című elméleti mellékletünk a különféle alkotói gyakorlatok, alternatív univerzumok tematikáját járja körül.

Ez nem kunszt ╱ elméleti melléklet ╱ Párhuzamos valóságok ╱ Címlap: BORSOS Lőrinc: 3rd Shoe, Hermes Collection ╱ 2018 ╱ Daniel HÜTTLERrel közösen ╱ félbevágott Nike Soldier, zománcfesték, poliuretén hab ╱ változó méretek ╱ Fotó: Biró Dávid

Vető Orsolya Lia a festészet terepén megfogalmazódó elvágyódás jelenségét elemzi; Molnár Ráhel Anna a szakmai együttműködések viszonyrendszerén belül gondolja újra a barátság, a szeretet és a szerelem ideáit; Fülöp Tímea természeti és emberi katasztrófákra reflektáló szálakat fejt fel Keresztesi Botond és Lázár Kristóf munkáiban. A szerző egy másik írásában a művészetoktatás független kezdeményezéseit is tanulmányozza. Sirbik Attila interjúja Borsos Lőrinc sajátos identitásstruktúráját és működését vizsgálja; Horváth Márk Jelena Viskovic digitális műveinek poszthumán értelmezését tárja fel; Tayler Patrick Dorota Gawęda és Eglė Kulbokaitė művészpárossal folytatott beszélgetése pedig a művészetelmélet testiségre fókuszálásának lehetőségeit tekinti át. Az olvasó a művészeti színtér további izgalmas történéseiről is tájékozódhat a folyóiratot böngészve. 

Tartalom

VÉRFRISSÍTÉS

5╱Szilák Andrea: Otthoni edzésprogram. Megjegyzések az MKE képgrafika szakirány diplomakiállításáról
8╱Koller Margit: Három út, három irány. Az MKE Szobrász Tanszékének idei diplomázóiról
10╱Tayler Patrick: Festői felvetések képernyőmegosztásban. Az MKE Festő Tanszékének idei diplomázóiról
13╱Hamvai Kinga: A mikrótól a koncept ékszerig. MOME Diploma 2021
15╱Cserna Endre: Szűk spektrum. A MOME fotográfia mesterképzés 2021-es diplomamunkáiról
18╱Tayler Patrick: Rétegelemzés. Összefoglaló a PTE Művészeti Karának diplomázóiról
20╱Boros Lili: Az eltűnt Én nyomában. Az EKE Vizuális Művészeti Intézetének képalkotás szakos diplomamunkáiról
22╱Kaposi Dorka: Hogyan válhat a kombucha műalkotás-hordozóvá? A 35. OTDK Művészeti és Művészettudományi Szekció tárlata
24╱Fazakas Réka: Eltáv. Az ELTE SEK Vizuális Művészeti Tanszék diplomázóiról
26╱Istvánkó Bea: Do you speak művészet? A vizuális művészeti képzés szakszótára

BUKOTT UTÓPIÁK

28╱Gellér Katalin: A múltidézés varázsa. Gondolatok a Vágyott szépség című kiállításon
32╱Tatai Erzsébet: Intézeti séták. Akadémia (körbejárás)

KÖZELKÉP

36╱Jankó Judit: Őszinteség és szembesülés. Beszélgetés Havadtőy Sámuellel

SZEMLE

40╱Lóska Lajos: Víz és festék. IV. Országos Akvarell Triennálé
43╱Sinkó István: A Haász-dosszié. Haász István tízlapos sorozata
44╱Cs. Tóth János: Totális kiterjesztés, formanyelvi variánsok. Kiss Ilona könyvművész színterei
46╱Sinkó István: Szaggatott úti képek. Géczi János dekollázsai

KÜLFÖLDI IZGALMAK

48╱Kőszeghy Flóra: Jelenképek a jövőből. A Velencei Építészeti Biennálé aktualitásai
51╱Hamvai Kinga: Képeslapok Kínából. Art Basel Hong Kong 2021

A borítón BORSOS Lőrinc: Hider, 2016, maszkok, (nyomott textil), ruhacsipesz, fürdőköpeny, 115-106 Apartment Gallery, Budapest, Fotó: Sulyok Miklós

EZ NEM KUNSZT╱ELMÉLETI MELLÉKELET

PÁRHUZAMOS VALÓSÁGOK
4╱Vető Orsolya Lia: Menekülési útvonalak. Elvágyódás a képzelet tereibe
10╱Molnár Ráhel Anna: Befriending Endless. A DIY-hálózatszervezés margójára
12╱Fülöp Tímea: A katasztrófa ideje. Keresztesi Botond és Lázár Kristóf
22╱Sirbik Attila: Kicsontozva. Két végletet összekötő viszonyrendszer – interjú Borsos Lőrinccel
24╱Horváth Márk: Metamediális tájképek és virtuális objektumok. Jelena Viskovic alkotásai
30╱Fülöp Tímea: Az intézményi kereteken túl, ahol a kurta farkú malac túr. Mi az, hogy oktatás?
36╱Tayler Patrick: Összetekeredő elméleti szálak. Interjú Eglé Kulbokaitével és Dorota Gawędával

ENYEDI Zsolt: Elysian Enyedi ╱ 2021 ╱ film, fa, polifoam, 3D-print, masszázsolaj ╱ installációs nézet ╱ Fotó: Nagy Rozi

5╱

„A diplomakiállítás egésze a különféle megfogalmazási módok polifóniája, ugyanakkor az egyéni szólamok összhangzata mégis emelkedett, túlmutat a puszta aktualitásokon. Az a bizonyos „egy lépés hátra” pozíciója jellemzi őket, mely által a fiatal képzőművészek nem csupán elszenvedői egy állapotnak, hanem a reflexióra való hajlandóság birtokában, tudatosan artikulálják nézőpontjukat.” (Szilák Andrea: Otthoni edzésprogram. Megjegyzések az MKE képgrafika szakirány diplomakiállításáról)

FAZEKAS Réka: Transzparens észleletek ╱ 2021 ╱ fotó, plextol, műgyanta ╱ 300×300×300 cm ╱ Fotó: Varga Szabolcs Lajos
A művész jóvoltából

10╱

„Úgy tűnik, semmi sem helyettesítheti a fizikai teret. Ahogy az idén 150 éves Magyar Képzőművészeti Egyetem hatalmas belmagasságú műtermeire sem jelent igazán jó alternatívát az otthoni sufni, úgy az epreskerti padokon zajló konzultációkat sem pótolja a Teams. Az immáron végtelennek tűnő járványügyi helyzet mintha konkrét átrendeződésekkel is járna: az idei festő szakos diplomázók munkáit  a korábbi évek termésével összehasonlítva az az érzés kerítheti magába a megfigyelőt, hogy a sodró erejű trendek hatásával szemben idén lényegesen több az elszigetelt vagy az új irányokba felfedező expedíciókat indító művészeti pozíció.„

HEVESI-SZABÓ Lujza: Itt kell lenned, hogy elhidd című fotósorozatának egy darabja

15╱

„A választott témákat illetőleg különös, hogy miközben a nemzetközi és hazai közbeszéd igen konfliktusos időszakát éljük, ez a feszültség se a témaválasztás, se a hangvétel tekintetében nem jelentkezik (kivéve Hevesi-Szabó Lujza és Bede Kincső munkáit). Sok esetben az az érzésünk támadhat, hogy a felmerülő kérdéseket csak igen lazán definiálják a művészek, nem mennek közel, nem is bizonyulnak érdeklődőnek saját felvetéseikkel szemben, állításaik elnagyoltsága és felületessége valószínűleg ennek is köszönhető.„

BODÓCZKY István, DÓCZI Brigitta: Visual Art & English – A vizuális művészeti képzés szakszótára

26╱

„Az internet előtti világban, azaz a predigitális korszakban még elsősorban könyvekből tájékozódtunk az élet ügyes-bajos dolgait illetően. Ebben az időszakban a házi könyvtárak jelentős részét adták a szótárak, lexikonok és kézikönyvek. A kézikönyvek a definíció szerint egy-egy tudományág vagy szakterület gyakorlati ismereteit összefoglaló kiadványok, melyek kezdetben szöveges, a 20. század közepétől pedig gazdag képes tartalommal kiegészülve adtak iránymutatást az adott területen elmélyülni vágyók számára.„

Archeogenetikai laboratórium ╱ ELKH Bölcsészettudományi Kutatóközpont Régészeti Intézet ╱ Budapest ╱ Fotó: Bicskei Éva

32╱

„Ha Borges leírása nem is illik pontosan az Akadémia (körbejárás) installációjára, annyiban helytálló, hogy mindkettő ihletője a mindentudás tárházának kozmikus látomása. Aligha lehet ugyanis véletlen, hogy egy centrális építményt emeltek a Magyar Tudományos Akadémia egykori kutatóintézeteinek bemutatásához, és ez aligha merül ki abban a praktikus célban, hogy a tudás (építő)köveinek reprezentációit ergonomikusan kis helyre lehetett sűríteni és körbejárhatóvá tenni.„

Achim MENGES – Jan KNIPPERS – Material Culture: Rethinking the Physical Substrate for Living ╱ Arsenale ╱ Fotó: Kőszeghy Flóra

48╱

„A kurátori bevezető szerint a kérdés szavait kicsomagolva újabb költői kérdéseket kapunk, melyek összefoglalják azt, amire a különböző pavilonok és kiállítási elemek koncentrálnak. Annak érdekében, hogy a kiállítást és azon belül a magyar pavilont kontextusba lehessen helyezni, érdemes az egészről áttekintő képet alkotni. A biennálé történetében rendhagyó, hogy a téma egy kérdés, főleg úgy, hogy annak minden szava sűrűbb tartalmat is jelöl.”