P. Szabó Ernő: Férfi, esőben című kötete a szerző válogatott művészeti írásait tartalmazza, amelyek nagy többsége az Új Művészet és a Múzeum Café című folyóiratokban jelent meg az elmúlt két évtizedben. Európa jelentős új modern vagy kortárs múzeumai, nagy múzeumfelújításai, a legfontosabb művészeti vásárok, a velencei biennálé, a kasseli documenta és a kortárs művészet más […]
Van valami biztató igazság abban az Ottlik Géza által tapasztalt jelenségben, hogy a jó könyv “végül mindig elolvastatja magát”. Ilyenkor a “körülmények” mellékesnek bizonyulnak; a mű visszavonhatatlan szellemi létezése sorszerűen érvényre jut. Az idő itt nem sokat számít – a “hamar” és a “későn” viszonylagossága saját szűkös dimenziónk türelmetlenségére vet fényt – az egymást követő […]
Huszonöt évünk elszelelt – parafrazeálhatnánk most József Attilát – s bár más művészeti területeken akadnak ennél jóval hosszabb életű folyóiratok is, a lap bekötött példányai immár jó néhány folyómétert foglalnak el a könyvtárak polcain. Ilyen alkalmakkor bizonygatni szokás, hogy a múltba révedés helyett inkább optimista hittel tekintünk az eljövendő, minden bizonnyal sikeres évek felé, valójában […]
Az itáliai reneszánsz festészet egyik legnagyobb festője a XV. század közepén dolgozó Piero della Francesca. Főműve az arezzoi San Francesco-templom szentélyének freskóciklusa, amely Krisztus Szent Kereszt-legendájának jelenetét ábrázolja. Ez a könyv egy eddig kellően figyelembe nem vett felirat alapján a Legenda Aurea mellett a kora-keresztény klasszikus költő Aurelius Prudentius Clemens „Psychomachia” című főműve mondanivalójának a […]