Dolgozzanak a gépek!
Szegedy-Maszák Zoltán és Fernezelyi Márton kiállítása

|2020-09-30T14:11:59+02:002020. szeptember 30.|Kunszt||

Istvánkó Beáta
„A magyar számítógépes művészek, mint Charles Csúri, Földes Péter, John Halas, Molnár Vera, Hegedűs Ágnes, Sugár János, Hannawati P. Ráden, Waliczky Tamás, később pedig Szegedy-Maszák Zoltán, Fernezelyi Márton (a névsor természetesen folytatható) nemzetközi színtéren is jelentékeny szerepet játszottak a korai számítógépes művészetben, melynek recepcióját azonban a hazai művészettörténeti diskurzusban a szokásos megkésettség és marginalizmus jellemzi.” A fenti idézet Gerencsér Péter Túlcsorduló doménnevek című tanulmányából származik, amely a Symposion kiadó Intermédia – Médiaarcheológia című legfrissebb, mindössze pár hete elérhető kiadványában jelent meg.

Boszorkányos bioromantika
Semmi sem az, aminek látszik, kivéve, mikor mégis

|2020-09-25T17:49:43+02:002020. szeptember 25.|Kunszt||

Fülöp Tímea
Különös képzavar az a cím, hogy Fingerprints are blown by the wind towards a sacred land. Horváth Ádámnak a Horizont Galériában kiállított munkáihoz azonban nem akkor kerülhetünk közelebb, ha felszámoljuk ezt a zavart, hanem éppen ellenkezőleg, akkor, ha elmélyülünk benne. A kiállítás leírása olyan kulcsszavakat ajánl a művek kontextusba helyezéséhez, mint az „illúzió” és a technoromantikával szemben tételezett „bioromantika”. Az igazi alaphangot azonban Keresztesi Botond megnyitószöveg helyett bemutatott performansza vagy, mondhatnánk rögtön, szertartása adja meg, amelynek során terepruhába és símaszkba öltözve olvassa fel az Adobe programok (közülük is legfontosabbként a Photoshop) szövegdobozaiban automatikusan megjelenő Lorem ipsumot.

„Kiút a white cube gettóból”
Interjú Bencze Péterrel, az ENA hibrid szervezetének alapítójával

|2020-09-25T18:18:33+02:002020. szeptember 25.|Kunszt||

Tayler Patrick
Az Új Művészet interjúsorozatában nonprofit, forprofit, kereskedelmi, nemzetközi jelenléttel bíró galériákat mutat be. A beszélgetésekből kiderül, hogyan hatott rájuk a pandémia, milyen on- és offline stratégiákat dolgoznak ki. Mai interjúalanyunk Bencze Péter, az Everybody Needs Art [ENA] hibrid szervezetének alapítója és vezető szervezője. "Az Everybody Needs Art elsődleges célja – sok kereskedelmi törekvéssel szemben – a nonprofit siker elérése. A nonprofit helyeken, múzeumokban történő mozgás fontos része annak, hogy a művész kanonizálódjon, és bekerüljön az adott intézmények kurátorainak referenciái közé. Számomra meghatározó kiindulópont az a gondolat, hogy a kortárs képzőművészeti szisztémában nincsenek olyan receptek, amelyek harminc év múlva is működni fognak."

Vigyázz! Pihenj!
Bartha Máté: Kontakt

|2020-09-17T14:24:41+02:002020. szeptember 17.|Kunszt||

Margl Ferenc
Ha adottnak vesszük, hogy a hadászathoz és a hadijátékokhoz valamiféle izzadtságszagú maszkulinitást kapcsolunk, akkor ezen a téren is egy továbbgondolásra késztető ellentmondást látunk a Kontakt anyagán végigtekintve. Egyrészt a már említett intimitás okán, másrészt a nagyszámú női résztvevő és portréalany okán. A sorozat fel-felmutatja a tábori lét nehézségét, a fáradtságot, a sérüléseket, a koszt, de mindezek nem „fiús” vagy férfias dolgokként jelennek meg, hanem emberiként.

Akiket nem köpött ki a bálna
Emlékezünk, tehát játszunk

|2020-09-10T15:31:34+02:002020. szeptember 10.|Kunszt||

Fülöp Tímea
Pinokkiót ugyan lenyeli a bálna, de ki is köpi, végül pedig igazi fiúvá változik. A Gonosz Bálna című csoportos kiállításon szereplő munkák azoknak a művészeknek az alkotásai, akiket nem köpött ki a bálna, miután 1993. december 12-én a köztévé félbeszakította a Kacsamesék-sorozat A Gonosz Bálna című epizódjának sugárzását, hogy bejelentse Antall József halálhírét. Gyerekek voltak, mikor ilyen profán módon először találkoztak a halállal és a politikával, és valahol gyerekek is maradtak, akiket a rendszerváltás utáni rendezetlen politikai, társadalmi és gazdasági helyzet formált.

Aranyba csomagolt történetek a Rákóczi térről
Beszélgetés Kocsi Olgával

|2020-09-25T13:14:29+02:002020. szeptember 8.|Kunszt||

Don Tamás
Kocsi Olga projektje a 2019 nyarán a Rákóczi tér és a Víg utca sarkán egykor működő RákóCity projketteremben Rákóczi Legendárium címmel megvalósult installáció és eseménysorozat folytatása. "Egyre inkább érdekelnek a nőkkel kapcsolatos társadalmi és kulturális kérdések."

Bedobozolt életek
Lesi Zoltán és Ricardo Portilho: Egy ugrás és a homár

|2020-09-28T11:30:37+02:002020. szeptember 7.|Kunszt||

Csutak Gabi
A rendkívül sokrétűen felépített projekt az interszexuális sportolók speciális helyzetéből kiindulva az emberi identitás és méltóság kérdését járja körül. Nem csupán a versenysport világáról ad árnyalt látleletet, hanem a média- és a propagandagépezet működését is bemutatja, miközben feltárja a diszkrimináció különböző formáit: az antiszemitizmus, az emigránsokkal szembeni előítéletek, a homofóbia, a nők hátrányos megkülönbözethetése ugyancsak tematizálódik.

Kontingens környezet
A határok átlépése

|2020-09-08T13:24:50+02:002020. szeptember 3.|Kunszt||

Fülöp Tímea
Valahányszor azt a szófordulatot halljuk, hogy „a bizonytalan körülményekre való tekintettel”, ösztönösen kellemetlen érzés fog el minket. Az Unstable State of Things című csoportos kiállításon bemutatott, négy különböző pozícióból ábrázolt politikai, társadalmi és környezeti helyzeteket azonban éppen az teszi elviselhetővé, hogy legalább bizonytalanok, legalább nem kőbe vésettek.

Hódító maradék
Tóth Kinga: Írmag / Offspring

|2020-09-07T14:46:19+02:002020. szeptember 3.|Kunszt||

Győrffy László
A nemzetállamok fojtogató kihalásfóbiájával szemben Tóth Kinga testpolitikája a mássá leendés kockázatával és izgalmával kecsegtet: a szervek nélküli testek felszabadító rizómájában magára találhat MINDEN olvasó, mert a művészet nem reprezentáció többé, hanem tenyésztés és csíráztatás.

Macskák, macskák mindenhol
A Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ MIAU! című kiállításáról

|2020-09-07T14:37:23+02:002020. szeptember 3.|Kunszt||

Ács Bálint
Mucsi Emese, a kiállítás kurátora olyan műveket válogatott össze a tárlatra, amelyek egyéni narratívák, kultúrtörténeti aspektusok, társadalomkritikai kérdések vagy éppen marginalizált társadalmi csoportok szemszögének a beemelésével értelmezik újra a macskák a posztinternet esztétikumát követő reprezentációját.

Az online tér illékony történései
Interjú Tóth Árpáddal, a Neon Galéria és a Contempo Auctions tulajdonosával

|2020-09-07T14:34:20+02:002020. szeptember 3.|Kunszt||

Sípos László
A magyar művészetben is folyamatosan változik a fókusz, bár a tendenciák újra vissza-visszatérnek. A 90-es évekből is vannak olyan csoportok, melyekből aktív művészként most csak nagyon kevesen vannak jelen a szakmában, sokan abbahagyták.

Nincs más hátra, mint előre?
Eddig minden rendben

|2020-09-07T14:28:36+02:002020. szeptember 3.|Kunszt||

Margl Ferenc
A Budapest Galéria aktuális kiállítása, ahogy azt a kísérőszöveg első mondata is hirdeti, a pandémiás helyzetre való tekintettel három hónapos csúszással tudott csak megnyílni, de így az Eddig minden rendben cím jelentéstartalma még inkább gazdagodni tudott.

Képtelevény
Kiss Richárd World Wide vieW című kiállításáról

|2020-09-07T14:19:27+02:002020. szeptember 3.|Főoldal jobb alul  Kunszt||

Cséka György
A World Wide vieW egy az emberi tudaton túllépő, felfoghatatlan kiterjedésű képmasszát, képtelevényt mutat meg, olyan objektumot, kiborgot, amiben a jelen pillanatban valóban hitelesen ismerhetjük fel magunkat, mégha ez a felismerés – hogy mi is az a „magunk” – valószínűleg keveseket tölt el igazi örömmel.

Nyáron a képek is lebarnulnak?
Felsmann István: Köztes helyzet

|2020-09-07T14:09:41+02:002020. szeptember 3.|Kunszt||

Istvánkó Bea
Felsmann István kiállítása egyrészt egy igen koherensen összerakott, friss és szép anyag, másrészt korlenyomatként is értelmezhető, hiszen minden bizonnyal eljön majd az idő, amikor keserédes nosztalgiával fogunk visszaemlékezni a mostani enyhe nyarakra, mikor még „csak” 7-es erősségű volt az UV-sugárzás.

Márta kertje
Kurtág Judit rajzairól karantén idején

|2020-09-07T14:06:49+02:002020. szeptember 3.|Kunszt||

Horváth Ágnes
Amikor elkezdtem írni ezt a cikket, még nem tudhattam, hogy mekkora meglepetések fognak érni. A Nyitott Műhelyben rendezett kiállítás izgalmas élmény volt, de nem gondoltuk, hogy az állatrajzok mellett és után újabb váltásként fantasztikus portrék jönnek. Ez most dimenzióváltás. Az állat megmaradhat a szemlélet tárgyának abban az értelemben, hogy nem „szól vissza”, hogy „ő nem ilyen”. Tautologikusan: nem szól, mert nem „én”. Vagy: nem „én”, úgyhogy nem szól.

Engedélyezett határátlépés
Tranzit zónába helyezkedünk a Viltin Galériában

|2020-09-07T13:58:04+02:002020. szeptember 3.|Kunszt||

Somogyi-Rohonczy Zsófia
A Viltin Galéria kiállítása remekül jelképezi azt az állapotot, amelyben jelenleg vagyunk. Egy olyan átmeneti teret képez le, ahonnan mi dönthetjük el, merre indulunk. Az egészen biztos, hogy a jövőben alapos szemléletváltásra, a határok és azok áthidalásának képességére lesz szükségünk.

A progresszív közeg töretlen
Interjú Varga Mátyás szobrásszal, a berlini Kunstwerkberlin Galéria tulajdonosával

|2020-09-07T13:48:48+02:002020. szeptember 3.|Kunszt||

Sipos László
Nem a szabad mozgás korlátozódásán múlik a műkereskedelem jövője, hanem azon, hogy milyen lesz az emberek hangulata. Lesz-e kedvük vásárolni, vagy elkezdenek félni valami mástól, és nem adják ki azt a pénzt a műalkotásra, amit korábban esetleg megtettek. De abban mindenképp megállapodhatunk, hogy ez a járvány nem egy pozitívum.

Lakner László festményei minőségi magyar kortárs kollekció része lehetnek
A magyar kortárs képzőművészet emblematikus alakjának, a Kossuth-díjas Lakner Lászlónak az alkotásai gyarapíthatják az MNB-Ingatlan Kft. kialakulóban lévő gyűjteményét.

|2020-09-07T12:56:04+02:002020. szeptember 3.|Kunszt||

Új Művészet
Az 1936-os születésű Lakner László az Iparterv generáció prominens alakja, aki a nemzetközi színtéren is komoly szakmai reputációnak örvend. Nemcsak itthon, de számtalan külföldi múzeumban és rangos műgyűjteményben képviseli hazánkat. A most megvásárlandó, tizennyolc alkotásból álló kollekció darabjai 1987 és 2012 közötti időszakban készültek, és mindegyikükre a nyolcvanas években kibontakozó posztkonceptuális szellemiségű absztrakt festői gondolkodásmód jellemző.

Az ismeretelméleti nyúl üregében
Kútvölgyi-Szabó Áron: Deep Down in the Rabbit Hole

|2020-09-07T12:46:04+02:002020. szeptember 3.|Kunszt||

Cséka György
Kútvölgyi-Szabó Áron Deep Down in the Rabbit Hole című kiállítása akkora erdőbe vagy nyúlüregbe visz, hogy csak kapkodjuk a fejünket, már amennyiben ez egy üregben lehetséges. Mégpedig azért, mert a művész, bár évek óta következetesen építkezve, most is ismeretelméleti kérdéseket, pontosabban az igazság és posztigazság témáit járja körül, azaz, mondhatnánk, semmi újat nem mond/mutat, első ránézésre konzervatívabbnak tűnő munkája érzéki, érzékeny, komplex és hiperreflektált módon meglehetősen nagy mennyiségű információt terít elénk [...]

Extra élményt nyújtani a látogatóknak
Interjú Istvánkó Beával, az ISBN könyv+galéria tulajdonosával

|2020-09-07T12:39:45+02:002020. szeptember 2.|Kunszt||

Sirbik Attila
"A világjárvány okozta kényszerű, radikális életmódváltás, a karanténhelyzet, valamint a leállás miatti és valószínűleg még előttünk álló gazdasági válsághelyzet minden bizonnyal arra fogja sarkallni a művészeket, kurátorokat és a kulturális élet alakítóit, hogy valamilyen módon reflektáljanak erre az eddig példátlan helyzetre." Az Új Művészet interjúsorozatában nonprofit, forprofit, kereskedelmi, nemzetközi jelenléttel bíró… galériákat mutat be. A beszélgetésekből kiderül, hogyan hatott rájuk a pandémia, milyen on- és offline stratégiákat dolgoznak ki… Mai interjúalanyunk Istvánkó Bea, az ISBN könyv+galéria tulajdonosa.

Két év alatt a kortárs művészeti élet részévé vált az Ybl Budai Kreatív Ház
Interjú Kaiser Vizi Katával

|2020-09-07T12:33:18+02:002020. szeptember 2.|Kunszt||

Új Művészet
Kétéves lett az MNB Alapítvány által létrehozott Ybl Budai Kreatív Ház. A karantén utáni újranyitás napjaiban Kaiser Vizi Kata művészeti vezetővel arról beszélgettünk, mit ért el eddig, hová tart az új kiállítótér Budapest kortárs művészeti intézményei között.  A képzőművészeti mecenatúráról szólva szóba került egy új kortárs gyűjtemény kialakításának szándéka is.

Indusztriális totemek
Kiss Adrián: Lethal Dose of Time

|2020-09-08T14:25:55+02:002020. szeptember 2.|Kunszt||

Tayler Patrick Nicholas
Az idegenség mázába merített tervezőgrafikai megfontolások, az olykor luxusipari termékek tökéletesen illeszkedő felületeit, máskor fiktív jövő időkből előderengő, nomád esztétikát idéző precíziós anyaghasználat, a reliefbe emelt, szintetikus és organikus anyagok feszült dinamikája, valamint a teret virtualizáló installációs stratégiák tudományos-fantasztikus aurát kölcsönöznek Kiss Adrián Lethal Dose of Time (2020) című egyéni kiállításán szereplő munkáinak.

Meditáljunk!
Haász Katalin Eseményhorizont című kiállítása

|2020-09-07T12:20:11+02:002020. szeptember 2.|Kunszt||

Istvánkó Bea
A művészet azonban pont azért nem tudomány, mert sem a fizikai, sem a matematikai, sem az egyéb természettudományos axiómák és törvényszerűségek nem szorítják keretek közé a születendő műtárgyakat. Minden felülírható, más kontextusba helyezhető és újraértelmezhető az alkotó szabad akarata szerint.

Megérezni, mi az, ami túlmutat a trendeken
Interjú Szalóky Károllyal, a Várfok Galéria tulajdonosával

|2020-09-07T12:03:33+02:002020. szeptember 2.|Kunszt||

Sirbik Attila
"A Várfok Galéria a nemzetközi kapcsolatépítés tekintetében is a hosszútávú együttműködésekben hisz. Elsősorban partnergalériákra, múzeumokkal és kulturális intézményekkel való kapcsolatok kiépítésére törekedett az elmúlt évtizedek során, és kisebb hangsúlyt fektetett a nemzetközi vásárokra." Az Új Művészet legújabb interjúsorozatában nonprofit, forprofit, kereskedelmi, nemzetközi jelenléttel bíró... galériákat mutat be. A beszélgetésekből kiderül, hogyan hatott rájuk a pandémia, milyen on- és offline stratégiákat dolgoznak ki... Mai interjúalanyunk Szalóky Károly, a Várfok Galéria tulajdonosa.

Jogod van eltűnni
Biró Dávid: Do you accept cookies?

|2020-09-07T10:24:07+02:002020. szeptember 2.|Kunszt||

Cséka György
Biró Dávid új munkája, a Do you accept cookies? a mobiltelefon arcfelismerő szoftverével való kísérletek eredménye. Az alkotó kisebb installációkat, szobrokat épített fel annak érdekében, hogy tesztelje, kitapasztalja a program felismerőképességének, okosságának a határait.

A múltra támaszkodva dolgozni a jövőért
Hungarofuturista enyészpontok közelnézetben

|2020-09-07T09:50:49+02:002020. szeptember 2.|Kunszt||

Tayler Patrick Nicholas
A online terek barlangrendszerében a kiállítás sajátosságává válhat a különböző platformokon történő kibontakozás, ami a Leaning on the Past, Working for the Future (2020) című projekt esetében a hungarofuturista (HUF) diskurzus tárnáinak fokozatos feltérképezésével esik egybe.

Újratervezés
Az ELTE BDPK Vizuális művészeti Tanszék virtuális diplomakiállítása és online megnyitója

|2020-09-06T19:10:19+02:002020. szeptember 2.|Kunszt||

Bordács Andrea
A virtuális kifejezést gyakran a szimulakrum szinonímájaként használjuk, holott számos esetben sokkal inkább az online tér megfelelője. A koronavírus okozta helyzet is számos kulturális-oktatási tevékenységet ebbe az online térbe tolt át...

Save the link!
Az acb Galéria Gimnasztika című virtuális tárlatáról

|2020-09-06T18:36:19+02:002020. szeptember 2.|Kunszt||

Istvánkó Bea
A kelet-európaiság előnye azonban, hogy mindig lehet a pár lépéssel előrébb járó nyugat felé fordulni és pont így tett az acb stábja is; a legnevesebb nemzetközi galériák (Pace Gallery, Gagosian, David Zwirner Gallery) praxisát követve a teljesen új, virtuálisan bejárható tartalom készítése mellett döntöttek.

Layered Presence – rétegelt jelenlét
Interjú Freund Évával

|2020-09-06T18:16:26+02:002020. szeptember 2.|Kunszt||

Jankó Judit
Időbe telt, míg feloldottam a fura tiltásokat arról, hogy mivel nem foglalkozhatok, rájöttem, bármerre elindulhatok, bármelyik médium az enyém is lehet. Egy viszonylag hosszú folyamat végén jutottam el oda, hogy egyre több videót készítek. Amikor a helyekkel, terekkel dolgoztam, ezeket az atmoszférikus installációkat sokszor úgy éltem meg, mint mozdulatlan narratívákat, amelyek egy idő után kiolvadnak a dermedtségükből.

RYXPER1126AE
Dorota Gawęda és Eglė Kulbokaitė kiállítása

|2020-07-17T13:49:20+02:002020. április 27.|Kunszt||

Tayler Patrick Nicholas
A kérdés az, hogy a művészet képes-e bizonyos rövidített útvonalak mentén is korrodálódás nélkül komplex problémákat átmenteni és játékba hozni, úgy, hogy a bőrünkön érezzük annak sürgősségét és jelentőségét. A Gawęda és Kulbokaitė által képviselt attitűd egyfajta határhelyzetre épít.

ZÁKAZ SKÁKAŤ!

|2020-09-07T19:55:22+02:002020. április 2.|Kunszt||

Mi sem ülünk tétlenül. Az Új Művészet szerkesztősége is igyekszik válságstratégiák kidolgozásával fejest ugrani a "kép"-telenségbe, áthidalni a helyzetet, hogy bezártak a kiállítóterek.

A manipulálhatóság leképezése
Beszélgetés Batykó Róberttel Rhombus Head című kiállítása kapcsán

|2020-09-07T10:07:28+02:002020. március 31.|Kunszt||

Sirbik Attila
A művészi szerepvállalás pedig azért kérdéses, mert nem vagyok meggyőződve a kortárs művészet társadalomformáló potenciájáról. Ez talán összefügg azzal, hogy a kortárs művészet helye és szerepe meglehetősen tisztázatlan a jelenlegi társadalmi berendezkedésben, és elképzelhető, hogy legalább ennyire tisztázatlan marad az ezt követőben is, persze jobb lenne, ha az egy kevéssé materialista alapra épülne majd fel.

Fedőneve: Sólyom
Kudász Gábor Arion: WORKOUT – a fine sense of patriotism

|2020-09-07T20:02:25+02:002020. március 28.|Kunszt||

Cséka György
Ha eltekintünk az alkotó szöveges és szóbeli intenciójától, mindössze képeket látunk fiatalokról, akik többé-kevésbé akrobatikus mutatványokat végeznek. A fotók, ahogy a videó is, hasonlít minden patrióta vagy nem patrióta tömegrendezvényre, mutatványra, kötődjön bármilyen rendszerhez, ideológiához, korhoz, divathoz.