„Fénylik a mű nemesen”

2018-11-13T00:10:44+00:00 április 19, 2015|lapszámok, Nyomtatásban megjelent|

Marosi Ernő Robert Delaunay: Saint-Séverin, 1909, olaj, vászon, 99x74 cm Az újabb (a 20. század második felében kialakult) középkori művészettörténet-írásnak egyik legfontosabb vívmánya nagy általánosítások helyett az egyedi sajátosságok iránti érzékenység kialakulása. A határvonalat a stílustörténet „egység-kényszere” (Josef Schmoll gen. Eisenwerth) helyett a stíluspluralizmus elvének térnyerése alkotja. Ezzel a sokféleséggel megszűnt az a

A tudomány és a művészet fénye

2018-11-13T00:10:44+00:00 április 19, 2015|lapszámok, Nyomtatásban megjelent|

Sturcz János „Óh égi Fény, te, kit a földi gondok s földi fogalmak soha föl nem érnek” Dante (Paradicsom, XXXIII. 67–68.) Szenteleki Gábor: Spontán osztályozás, 2011, olaj, vászon, 160x100 cm Amikor Gustav Klimtet felkérték, hogy a bécsi egyetem dísztermének mennyezetén jelenítse meg „a tudomány fényének győzelme a sötétség fölött” témáját, a művész –

Szivárványt teremteni

2018-11-13T00:10:44+00:00 április 19, 2015|lapszámok, Nyomtatásban megjelent|

Fordította: Kozák Csaba Michael Bleyenberg Michael Bleyenberg: Spero Lucem, Fénykereszt, St. Agnes, Köln, Németország, 2003. A fény közvetítői, szivárványhologram, 1993 Közel 20 éve készítek szivárványokat. A festők ecseteket, vásznakat és színeket használnak, ám én szinte mindegyik projektemben a szivárvány teljes skáláját felhasználom. Ahelyett, hogy szivárványokat festenék, a holográfia eszközeivel történő alkotást és tervezést

Aki az égbe viszi a művészetet

2018-11-13T00:10:44+00:00 április 19, 2015|lapszámok, Nyomtatásban megjelent|

Csáji Attila Kedves Elisabeth! Döbbenten olvastam a hírt: Ottó meghalt! Otto Piene: Ezüst-frekvencia, Westfaelisches Landesmuseum, 2014 Mindnyájunkat lesújt, de különösen azt, ki megosztotta vele életét, gondolatait, terveit, és szeretetében élt. Az, hogy együtt érzek veled, Elisabeth, természetes, hiszen Ottó számomra is oly sokat jelentett, korszakos művészt, megértő barátot, aki meghívott az MIT-ra, a

Fényművészet-történet – magyarul

2018-11-13T00:10:44+00:00 április 19, 2015|lapszámok, Nyomtatásban megjelent|

Új Budapest Galéria, 2015. IV. 13–VIII. 23. Paksi Endre Lehel Mengyán András: Polifónikus vizuális tér I., 2009, installáció, festett alumínium zártszelvény, UV-fény Több más hazai művészettörténeti folthoz kísértetiesen hasonlóan érthetetlennek tűnik, hogy ahhoz mérten, milyen nemzetközileg is meghatározó jelentőségű fényművészek származtak Magyarországról (a fényművészet extrém álláspontból tekintve, ha nem dán,1 akkor magyar találmány),

Fényvarázslat és lézerutazás

2018-11-13T00:10:45+00:00 április 19, 2015|lapszámok, Nyomtatásban megjelent|

A22 Galéria, 2015. III. 20–V. 20. P. Szabó Ernő Mengyán András: Lézerutazás, 2015, fényinstalláció (részlet) A 20–21. század művésze olyan kihívásokkal találkozik, amelyek ismeretlenek voltak a korábbi korok alkotói számára. Az idő, a tér, az élet, a történelem s persze magának a művészetnek az alkotóelemei egy egyre gyorsuló folyamat, végül szinte robbanásszerű történés

Sötétségből a fénybe

2018-11-13T00:10:45+00:00 április 19, 2015|lapszámok, Nyomtatásban megjelent|

 P. Szabó Ernő Bill Viola: Trisztán mennybemenetele (A hegy hangja a vízesés alatt) / Tristan’s Ascension (The Sound of a Mountain Under a Waterfall), 2005, színes HD videó projekció, négycsatornás hang, mélynyomóval (4.1), képernyő méret: 5,8x3,26 m); változó terem méret, 10’ 16” Performer: John Hay Párizs és Bern, Amszterdam és Adelaide – Bill

Fényszobrokat a közterekre!

2018-11-13T00:10:45+00:00 április 19, 2015|lapszámok, Nyomtatásban megjelent|

Szathmáry István Pál Balogh Zsolt fényinstallációja a Sydney-i Operaházon Balogh Zsolt nevét Magyarországon aránylag kevesen ismerik, pedig szakmája – a video- és animációs vetítés – egyik kiemelkedő, nemzetközileg magasan jegyzett képviselője. Nevéhez fűződnek többek között a 2012-es londoni olimpia megnyitóünnepségének animációs betétjei, komoly visszhangja volt a Victoria & Albert Museum által rendezett, a

A ma művészete

2018-11-13T00:10:45+00:00 április 19, 2015|lapszámok, Nyomtatásban megjelent|

Interjú Bordos László Zsolttal Muladi Brigitta Bordos.ArtWorks és Alkotótársai: 2012 Show Must Go On! Paint Up 2012 – 3D mapping interaktív epilógussal, Műcsarnok, Budapest (szerep: 3D-művész, művészeti vezető) Bordos László Zsolt pályafutása a magyar kortárs képzőművészet egyik nagy dimenziójú sikertörténete, 2000 óta foglalkozik videovetítéssel, VJ-ként kezdte a budapesti underground kultúrában. Pár napja jött

Spidron Mapping

2018-11-13T00:10:45+00:00 április 19, 2015|lapszámok, Nyomtatásban megjelent|

Muladi Brigitta Bordos László Zsolt vetítése Erdély Dániel szobrára. Koncepció és 3D-animáció: Bordos László Zsolt. Spidron-szobor: Erdély Dániel. Zene: Dekode – Darko Kolar Erdély Dániel tizenöt éve dolgozik a spidronlapháló-rendszerrel, aminek megszerkesztésével először 1979-ben Rubik Ernő formatanóráján foglakozott. „A térben deformálható és folyamatosan mozgatható síkháromszög lapháló, alapeleme az S alakú Spidron, amelynek jellemzője,

Fény-törékeny tevékenységek

2018-11-13T00:10:45+00:00 április 19, 2015|lapszámok, Nyomtatásban megjelent|

Magyar Elektrográfiai Társaság, Budapest, 2015. III. 21–IV. 7. Nagy Zopán Kecskés Péter: Remembrance of Things Passed II. 2014, digitális nagyítás, 100x100 cm „A fény nem magyarázza az embert, Ember ne magyarázza a fényt: Do not expect to be remember’d Flit quit quick you’re on the wane…” Határ Győző Magyarázásba nem is keveredünk. Itt,

Fényidézés a Mélycsarnokban

2018-11-13T00:10:45+00:00 április 19, 2015|lapszámok, Nyomtatásban megjelent|

Műcsarnok, 2015. III. 21–IV. 26. Rónai Balázs Zoltán Szvet Tamás: Fényidézés (Kepes György), 2015, Műcsarnok Ez a fény éve. Nem is lehetne aktuálisabb tehát Szvet Tamás mélycsarnokbeli kiállítása. A művész 1982-ben született, jelenleg Magyar Képzőművészeti Egyetem volt DLA-hallgatójaként doktori dolgozatához végez kutatást, nemutolsó sorban a kinetikus és fényművészet területein belül. A Fényidézés című