Hegycsúcsok és szakadékok

2018-11-13T00:10:46+00:00április 19, 2015|lapszámok, Nyomtatásban megjelent|

Adyzmus a festészetben és a kubista Bartók (1900–1919) Noran Libro Kiadó, Budapest, 2014, 464 oldal Rózsa T. Endre Mivel nulladik év nincs, húsz évet fog át Rockenbauer Zoltán kiváló könyve. A korszak művészeti mozgalmaiból kirívóan sok alkotás emelkedik ki és éri el a chef d’oeuvre, a csúcsmű rangját, mégis nyers ellentmondásokkal teli ez a különös

Megalkuvás nélkül

2018-11-13T00:10:46+00:00április 19, 2015|lapszámok, Nyomtatásban megjelent|

Libratallér Bt., Budapest, 2014, 272 oldal Sinkó István Csáky Marianne művészete szem előtt lévő, s egyben rejtőzködő is. Időnként felbukkan a hazai és/vagy a külföldi szcénában, aztán évekig nem lehet tudni róla, látni tőle semmit. A 90-es évek elején induló művészeti pálya kulcsmomentumait, összefüggéseit, a provokatív vagy épp szelíden érzékeny állomások belső okait és összefüggéseit

Hortus temporis – Az időkert titkai

2018-11-13T00:10:46+00:00április 19, 2015|lapszámok, Nyomtatásban megjelent|

Budapest Galéria, 2015. III. 12–IV. 12. Szeifert Judit Bíró Sándor: Metanoia No. 5, 2009, papír, vegyes technika, 37x17,9 cm Bíró Sándor művészetének két alapvető inspiráló forrása az idő és a természet, e két fogalom által meghatározott koordináta rendszerben helyezhetők el művei. Az időre utaló jelek a faktúraképzésben fedezhetők fel. A kopottas felületek által

Gyűrt tojás

2018-11-13T00:10:46+00:00április 19, 2015|lapszámok, Nyomtatásban megjelent|

Budapest Galéria, 2015. III. 12–IV.12. Deák Csillag – Kölüs Lajos Schmal Károly: Szükséges véletlen, 2014 Nem ránctalanítást látunk a Budapest Galériában, szemet sem szedünk fel. Valami mégis szalad, meggyűrten, és nem kerül a szemétkosárba. Sima síküveg alatt sorakoznak Schmal Károly képei. Már-már domborműnek hatnak, talán azok is. Erről így vall a művész: „A

Tárgyak a Malomgát homokjában, avagy egy különös magánmitológia

2018-11-13T00:13:30+00:00január 26, 2015|lapszámok, Nyomtatásban megjelent|

Kölcsey Központ, Bényi Árpád-terem, Debrecen, 2015. I. 31-ig Láng Eszter Fátyol Zoltán: Kariatidák A jelenlegi kiállítás belső tere Valószínűleg mindenkinek megvan a maga magánmitológiája. Fátyol Zoltáné nagyon mélyen a gyermekkorban gyökerezik, az az érzése az embernek, hogy a saját gyerekkoron túl generációkon átívelő, átplántált hagyományok megnyilvánulásáról, egy falu múltjában gyökerező, tradicionális életforma és

Közvetve – személyesen

2018-11-13T00:13:30+00:00január 26, 2015|Könyv, lapszámok, Nyomtatásban megjelent|

Budapest, 2013, 196 oldal Balázs Sándor Vélt vagy valós igény kielégítésére vállalkozott Lóska Lajos, amikor a magyar grafika, szűkebb értelemben a sokszorosító – rézkarc, litográfia, szita, ofszet és számítógépes – eljárásokkal készült grafikai alkotások elmúlt félszázadának feltérképezésére vállalkozott? Hiszen már túl vagyunk azon időszakon, amikor a grafika – az egyedi és a sokszorosított – a

A deleuze-i és a baconi látás

2018-11-13T00:13:30+00:00január 26, 2015|Könyv, lapszámok, Nyomtatásban megjelent|

Fordította Seregi Tamás, Budapest, Atlantisz, 2014, 248 oldal Kovács Flóra Gilles Deleuze Francis Bacon művészetét taglaló könyve, a Francis Bacon. Az érzet logikája című, nemrég jelent meg magyarul. E kötet valójában Deleuze és Bacon találkozásáról, azaz a két művészetkoncepció, két művészetértelmezés találkozásáról ad számot. Deleuze-nek nagyon fontos egy olyan szemlélet, amely a már elhasznált kliséktől

50 év munkái

2018-11-13T00:13:30+00:00január 26, 2015|lapszámok, Nyomtatásban megjelent|

Nagy Balogh János Kiállítóterem, 2015. I. 30-ig Mohay Orsolya Nikmond Beáta: Szobor XXIV. 2008/2009, gránit, 77x24x20 cm Nikmond Beáta az 1960-as évek elejétől foglalkozik szobrászattal. Viszonylag gyorsan kifejlődő stílusának nincsenek jól elhatárolható, különálló stíluskorszakai. A kezdetektől ugyanabban a kifejezésformában hisz, soha nem revideálta látásmódját. Erőteljesen kötődik a Medgyessy Ferenc által megalapozott szobrászati szemlélethez,

Kassai kaleidoszkóp

2018-11-13T00:13:30+00:00január 26, 2015|lapszámok, Nyomtatásban megjelent|

Kelet-szlovákiai Múzeum, Kassa, 2015. I. 25-ig Lóska Lajos Bartusz György: Tér-idő plasztika I–II., 1993 alumínium, 50x15x15 cm; 66x15x15 cm A Magyar Művészeti Akadémia tagjainak munkáiból nyílt kiállítás Kassán a hajdan Felső-magyarországi, ma Kelet-szlovákiai Múzeumban. A találó című seregszemle (Comenius jelentette meg képes tankönyvét Orbis pictus, azaz Festett világ címen 1654-ben) az intézmény első

Helyzetben az akvarell

2018-11-13T00:13:30+00:00január 26, 2015|lapszámok, Nyomtatásban megjelent|

Kepes Intézet, Zsinagóga Galéria, Eger, 2015. III. 15-ig Révész Emese Chilf Mária: Lak, 2011 Akvarell! 2011-ben a londoni Tate Gallery nagyszabású kiállításon mutatta be az angol akvarellfestészet elmúlt fél évezredét, a kora középkori kódexektől, a reneszánsz botanikai illusztrációktól, a 18. századi topografikus tájképfestészet nagymesterein, Thomas Girtin és Turner festészetén át a kortárs akvarell

Matéria-rejtélyek

2018-11-13T00:13:31+00:00január 26, 2015|lapszámok, Nyomtatásban megjelent|

REÖK, Szeged, 2015. I. 18-ig Wehner Tibor Záborszky Gábor: Korlátozott mozgástér, 2012 80x100 cm vegyes technika A történet kezdetét keresve viszonylag rövid múltra tekinthetünk csak vissza: a Matéria Művészeti Társaság a magyarországi művészeti egyesület- és társaság- (újra)alakítási hullám lecsendesedése után, a korábban létrehozott szerveződések felbomlásának, megszűnésének, lassú elhalásának időszakában, 2009-ben alakult meg. Előzményei

Fényterek

2018-11-13T00:13:31+00:00január 26, 2015|lapszámok, Nyomtatásban megjelent|

HuGlass 2014, B55 Galéria, 2015 I. 9-ig; Üvegszobor Project 2014–2016, Erdész Galéria, Houston, Laguna Beach, Palm Springs, Hamptons, New York, Miami, San Francisco, Velence Andor Anna Kiállításbelső Lukácsi-művel Lukácsi László: Bronz legyező, 2013, laminált, csiszolt, savazott tükör és üveg, 55 cm   Két éven belül másodszor rendezett nagyszabású kiállítást a Magyar Üvegművészeti Társaság