Szélesvászon2020-09-08T21:06:25+02:00

Megjelent a májusi lapszámunk

2021. május 16.|Friss lapszám Szélesvászon||

A májusi lapszámunk a Sport és képzőművészet című blokkal indít. Az abban bemutatott alkotói gyakorlatok humoros, konceptuális közegében a testmozgás körülményei és eszközei jelennek meg. Az élő jelenléttel egyre inkább számoló aktuális kiállításokra is kitérünk. Folytatódik galériákat bemutató sorozatunk, szó esik az alkotói válságról, valamint betekintést nyerhetünk a szerzői jog rejtelmeibe, illetve tájékozódhatunk a pandémia során újravizionált lakhatási körülmények építészelméleti perspektíváiról is.

TypoHungry – Tipográfia Magyarországon a XXI. században
Lapunk munkatársa a díjazottak között

2021. május 6.|Szélesvászon||

Az Art Hungry szakmai zsűrije meghozta a végső döntést, kiderült melyek azok a projektek, amik szerepelni fognak a TypoHungry - Tipográfia Magyarországon a XXI. században című nyomtatott albumban. A 140 db döntős munkából végül összesen 122 db betűtípus, betűcsalád, kísérleti betű, lettering, kalligráfia és logotípia kap helyet az elmúlt húsz év hazai tipográfia-történetét és a kuratórium tagjainak munkásságát bemutató művészeti kiadványban.

The Sacred Species
Magyar kiállítók a Velencei Építészeti Biennálé Lengyel Pavilonjában

2021. április 23.|Szélesvászon||

A 17. Velencei Építészeti Biennálé Lengyel Pavilonjának kurátori csapata, a PROLOG+1 meghívására a GUBAHÁMORI építésziroda, a FILIP (Bodonyi Panni illusztrátor és Kovács Budha Tamás képzőművész) és Demeter László ökológus által készített projekt része a hat nemzetközi alkotócsoport munkáiból álló kiállításnak. A Biennálé főkurátori koncepciójához igazodva, a lengyel nemzeti pavilon Trouble in Paradise címmel a vidék és a vidéki életforma újraértelmezésének tematikájával foglalkozik.

ESTERHÁZY ART AWARD 2021
PÁLYÁZATI FELHÍVÁS

2021. április 19.|Szélesvászon||

Ismét lehet jelentkezni az Esterházy Art Awardra. A kiállítással egybekötött díjátadó 2021. december 2-án lesz Budapesten, a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeumban. A pályázat kiírója az Esterházy Privatstiftung. Földrajzi helyzetének és közép-európai történelmének köszönhetően az Esterházy Privatstiftung kulturális összekötő szerepet tölt be Kelet és Nyugat, múlt és jelen között. Kulturális tevékenységének egyik fontos láncszeme az Esterházy Art Award odaítélése. Pályázni online úton, 2021. június 11-ig lehetséges. A beérkezett pályázatokból a nemzetközi zsűri előreláthatóan 20 pályázót jelöl a díjra, akiknek 2021. december 3-tól 2022. február 13-ig kiállítása nyílik a Ludwig Múzeum –Kortárs Művészeti Múzeumban.

Megjelent az áprilisi lapszámunk

2021. április 15.|Friss lapszám Szélesvászon||

Az Új Művészet áprilisi száma az utópiák sötét regiszterétől a luxusapartmanok fényárban úszó panorámájáig ível. Mi történik, amikor egy-egy olvasat, képzőművészeti gesztus hirtelen láthatóvá tesz ezidáig rejtekező jelenségeket? Áprilisi keresztmetszetünkben betekintést nyerünk a geometrikus absztrakció regionális jelentésrétegeibe, a művészetoktatás határokon átívelő tendenciáiba és lokális kihívásaiba, valamint a hungarofuturizmus teoretikus módszerének tágasabb összefüggéseibe.

Közkútmelegítés télidején
A PAD Alapítvány az OFF-Biennálén

2021. március 31.|Szélesvászon||

A PAD Alapítvány OFF-Biennálén megvalósuló projektjén, a Hétköznapi Hiánycikkeken Berecz Diána, Bozzai Dániel, Bubla Éva, Neogrády-Kiss Barnabás, és Papp Gergely dolgoznak együtt. A PAD csapatát az foglalkoztatja, hogy miként lehet a szegénységről olyan vizuális nyelvezettel beszélni, amely nem az egyéni kiszolgáltatottság megmutatására, hanem a nehezített körülményekre és az azokkal való megküzdési stratégiákra fókuszál.

Újrahasznosítható műanyaggal üzen a világ vezetőinek egy koreai művész
Budapest Fotófesztivál

2021. március 22.|Szélesvászon||

Mun Dzsein, Narendra Modi, Mohamed bin Szalmán, Angela Merkel és Orbán Viktor is szerepel Yoon Gil Jung dél-koreai fotóművész március közepétől elérhető online kiállításán. A környezetszennyezés drámai pillanatait és döntéshozók portréit újrahasznosítható műanyag szemcsék felhasználásával rekonstruáló művész tárlata a Budapest Fotófesztivál programjaként április 30-ig tekinthető meg a Koreai Kulturális Központ virtuális galériájában.

Megjelent a márciusi lapszámunk

2021. március 12.|Friss lapszám Szélesvászon||

Jelen lapszámunk Hiperfókusz című blokkjában az olvasó a rajzot és festészetet precíziós tevékenységként űző alkotók elemzésétől a képfelületet tematizáló monokróm festészet konceptuális olvasatán keresztül jut el a kísérleti film és a képzőművészet kategóriáinak köztes tartományában létrejövő, felforgató művekig, de szó esik a Netflix-élménnyel fémjelzett korban megváltozó befogadói tapasztalatról és a figyelem ellehetetlenedéséről is. A határterületek feszegetésének elméleti vonatkozásait Kőszeghy Flóra írása fűzi tovább, melyben az építészetnek a digitalitás által áthangolt kilátásait elemezi.

New Visegrad Photography kiállítás Bécsben
Egész Európát bejárják a régió tehetséges fotósainak munkái

2021. március 11.|Szélesvászon||

Március 18-án nyílik a magyar szervezésű New Visegrad Photography kiállítás Bécsben. Az öt ország összefogásából született New Visegrad Photography utazó kiállítás Bécsben mutatja be a régió legtehetségesebb fotóművészeit. A március 18-án, a bécsi Collegium Hungaricumban nyíló tárlat különlegessége, hogy egyben az idei első helyszín, amely – az Európa-szerte több országban megrendezett, de csak virtuálisan megtekinthető kiállítás után – az online bemutató és megnyitó mellett látogatókat is tud fogadni.

Megjelent a februári lapszámunk

2021. február 15.|Friss lapszám Szélesvászon||

Az Új Művészet februári lapszámának borítójára pillantva az olvasó egy fekete-fehér és mégis kibogozhatatlan mátrixban találja magát, melyet Vladan Joler médiaaktivista vázolt fel a Vajdasági Modern Művészetek Múzeumában. 

A Q Contemporary Hongkongban

2021. január 25.|Szélesvászon||

A Q Contemporary és a K11 Art Foundation örömmel jelenti, hogy Hongkongban megnyílt Tracing the Fragments című kiállítása. A február végéig nyitva tartó tárlat első alkalommal mutat be közös válogatást a közép-kelet-európai és a kínai kortárs művészetből. A Tracing the Fragments című tárlatra kiválasztott művek az idősíkok fogalmát vizsgálják, valamint az emlékek kialakulásának folyamatát, illetve azok értelmezését dokumentálják, vitatják és követik nyomon. James Joyce-hoz hasonlóan, aki töredékekből építette fel hatalmas intellektuális konstrukcióját, a kiállított művek egy-egy személyes élményt jelenítenek meg.

Vonzó célpont
A pécsi Művészeti Kar várja az új jelentkezőket

2021. január 21.|Szélesvászon||

Dr. habil. Lengyel Péterrel, a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karának dékánjával arról beszélgettünk, hogyan és milyen irányba változnak a felsőoktatási szakok, miközben betekintést nyertünk a dél-dunántúli egyetem színes mindennapjaiba.

Megjelent a januári lapszámunk

2021. január 15.|Friss lapszám Szélesvászon||

Az elmúlt évben a nyomtatottól tartalmilag teljesen eltérő online változatunk lecserélésével kezdtük a sort: az eredmény egy könnyen kezelhető és áttekinthető felületű, új rovatokkal és szerzőkkel gazdagodó, gyorsan bővülő elektronikus folyóirat lett, mely a pozitív visszajelzések alapján igazolni látszik várakozásainkat. Folyóiratunk mostantól új, nagyobb formátumban, megváltozott grafikával, tartalmilag némiképp módosulva jelenik meg.

Keresztes Zsófia állít ki az 59. Velencei Biennálén

2020. december 9.|Szélesvászon||

A hazai gyakorlatnak megfelelően a Velencei Biennále nemzeti biztosa, dr. [...]

Printed Matter 1971-1981
Beszélgetés Tót Endrével, Köln-Budapest

2020. december 6.|Szélesvászon||

A beszélgetés apropója a Tót Endre: Printed Matter 1971-1981 című kiállítás, mely az acb Galéria, az ISBN könyv+galéria és a Neon Galéria együttműködésében valósult meg 2020. november 3. és december 4. között az ISBN könyv+galériában. A hanganyagból kiderül, hogy emlékszik vissza az alkotó erre a mintegy fél évszázaddal ezelőtti időszakra, hogyan fért hozzá az ofszet nyomda technikákhoz és milyen izgalmas nemzetközi utat jártak be a szóban forgó különleges művészkönyvek. A kiállítás bő és széleskörű merítést mutatott be az alkotó művészkönyveiből a Magyarországon szerzői kiadásban, szamizdatként készült, számozott nyomtatványoktól a hetvenes évek közepére egyre inkább meghatározó nemzetközi avantgárd kiadóknál megjelent könyvekig.

„Jaj, megáll a világ, ha mi leállunk”
Zenés közösségi híradó a Kartali Asszonykórustól az OFF-Biennále online eseményén

2020. november 11.|Szélesvászon||

Röviddel a koronavírus 2020. márciusi első hulláma előtt, Alicja Rogalska, Londonban élő lengyel képzőművész, Erdődi Katalin kurátor és Annus Réka népdalénekes a Kartali Asszonykórussal dolgoztak együtt a Pest megyei nagyközségben, az OFF-Biennále részeként megvalósuló HÍRDALCSOKOR című projekten. A HÍRDALCSOKOR Magyarország gazdag népi, elsősorban népzenei hagyományából merít és különböző generációkhoz tartozó nők tapasztalatain keresztül beszél a vidéki élet kihívásairól. A kórustagok a közösen átköltött népdalok segítségével mesélnek politikai és társadalmi rendszerváltásokról, valamint a falusi életmód terén bekövetkezett változásokról, amelyben az egyetlen állandó tényező számukra a mindennapos kemény munka valósága, amelyet éleslátóan és humorral énekelnek meg.