Intermediális hangár Cereden
ArtPiknik

Fazakas Réka 

Az immár 25 éve működő Ceredi Nemzetközi Művésztelepen – a már hagyományosnak mondható szobrász, textil és vegyes műfajú nemzetközi szimpóziumok mellett – idén először hirdettek intermediális szekciót. A 2021. évi hangár tematikát mintha csak az új mediális irányzathoz igazították volna. A tíznapos Nemzetközi Médiaművészeti Szimpózium 2021. július 9. és 19. között valósult meg, amelynek szervezői Freund Éva, Péter Szabina és Bodnár János Kristóf, illetve természetesen Fürjesi Csaba, a Ceredi Artcolony művészeti igazgatója volt. A világjárvány miatt a távolról részt vevő művészek online módon alkottak, így az intermédia szekcióban egy finn és egy török művész is részt vett. A képzőművészek és intermediális alkotók mellett videóművészek, zeneszerző, hangmester, vizuális művész, filmrendező és performer is jelen volt.

Artpiknik Cered ╱ Fotó: Péter Szabina

Az izgalmas alkotások számos különféle műfajban születtek meg, melyeket a Ceredi ArtPikniken, augusztus 14-én az érdeklődő közönség is megtekinthetett. A médiaművészeti alkotásokat egy bontásra ítélt, romos házban installálták. Az alkotók a kiállítást megelőzően megfeszített munkával rendbe tették, kitakarították a szobákat, a pincét és a különféle zugokat, hogy izgalmas kiállítás születhessen. 

A ceredi Hangár talán ellentmondásosnak tűnhet, hiszen a Nógrád megyei, alig több mint ezerlelkes, elzárt település első látásra a csend birodalma. Salgótarján felől az erdei szerpentinen át a falu csendjébe érkezünk, ahol főként természetes hangokkal és zajokkal találkozhatunk. Mégis, ha közelebb merészkedünk, látjuk, halljuk, hogy a faluban a különféle természeti és mesterséges hangok miként találnak egymásra. Nem csupán az idei nyáron létrehozott műtárgyakban érhetjük mindezt tetten, hanem a természeti és emberi kultúra harmonikus szimbiózisában is. 

Artpiknik Cered ╱ Fotó: Péter Szabina

Péter Szabina Bodnár János Kristóffal (blanche the vidiot) és Tóth Kingával együtt egy ceredi ház történetét dolgozták fel videóinstallációjukban. A mára elhagyatottá vált épület utolsó lakója egy idős néni volt, akinek hagyatékát számba véve valós vagy kitalált élettörténetét alkották meg. A ház enteriőrjét felidéző miliőben az ott talált bútorokkal körülvéve nézhettük végig a filmet. A titkokkal, elhallgatásokkal teli, akár tipikusnak is mondható női életút örömei, tragédiái, félelmei váltak hallhatóvá és láthatóvá. A finom, sokszor kellemes borzongások, nehézségek, törések mintha a falak suttogásaiból tárultak volna fel. A női hangok és a természetes zajok egymásmellettisége izgalmassá tették a munkát. 

Palik Eszter, a Ceredi Művésztelep egyik állandó tagja is női történetet dolgozott fel. A kút szimbolikáját, motívumrendszerét használta és kombinálta a ceredi templom harangjának játékával. A mélybe eresztett lejátszón keresztül az akusztikai hatások segítségével a hang messzire hallatszott. A kút egyszerre jelentheti az élet örömeit és a halál borzalmát. Tükörképként a női arc szépségét, a szerelmet szimbolizálhatja, ám a kútba ugrás motívuma a szerelmi csalódás tragikus kimenetelét is jelképezheti, főként a falusi hagyományrendszerben.  

Artpiknik Cered ╱ Fotó: Péter Szabina

A művésztelep résztvevői együtt éltek a helyiekkel és a környéken tanyázó állatokkal. Az alkotók ottlétét végigkísérő rókacsalád egyik főszereplője lett Bolcsó Bálint munkájának, aki hang- és videóinstallációjában lekövette a rókák felbukkanásának és eltűnésének történetét. A sötétedés után előbújó állatok (akik megdézsmálták az élelmiszereket, sőt papucsokat, cipőket vittek el), az installációban az emberi beszédre, hangra, kiabálásra jöttek elő. A rókákról készült felvételeket éjszaka mozgásérzékelős, ételcsapdák melletti kamerák segítségével rögzítette Bálint. 

Freund Éva háromrészesre tervezett dokupoem videósorozatában a falubeliekkel készült interjúkból láthatunk foszlányokat, amelyek egy sajátos vizuális- és audiális világot örökítenek meg. Az intermediális alkotásban Tóth Kinga Cereden felvett hanganyagából használt részleteket, és abban a házban is forgatott, ahol aztán bemutatta a videót. A lakókkal való beszélgetések a koronavírus-járvány korlátozásaiból indultak ki. Izgalmas helyszín volt ehhez Cered, hiszen épp a művésztelep házai után húzódik a szlovák–magyar határ, ami a pandémia idején szükségszerűen igényelte a határőrök állandó jelenlétét. A beszélgetésekből, hangokból és a falusi porták látványvilágból feltárultak a település jellemzői és a helység arculata. A bezártság okozta helyzet jó apropót nyújtott a beszélgetésekre, s ezek megmutatták a helyiek világlátását és bepillantást engedtek az életükbe. 

Artpiknik Cered ╱ Fotó: Péter Szabina

Bodnár V. Dávid interaktív munkájának egy mozgásérzékelő segítségével lehettünk részesei. A lesötétített térben helyet kapott installáció alapja egy létrára rögzített észlelő volt, amely különféle zajokkal és zörejekkel kísérten követte le a test mozgásait. Így jött létre az a különleges fény-, mozgás- és hangjáték, amit a látogatók saját maguk hoztak létre.  

A művésztelep résztvevői nyílt napon, július 17-én igyekeztek a ceredi katolikus templom csendjét kortárs zenével, zörejekkel megtörni. A médiaművészek performansszal csatlakoztak a helyi gyülekezethez, hogy egy klasszikus misét meditatív, kortárs zenei produkcióvá alakítsanak. A falu lelki vezetője, András atya nyitottsága és lelkesedése, sőt gitárral kísért személyes részvétele is segítette elfogadtatni a főként idősekből álló gyülekezettel az újszerű hangélményeket. Weöres Sándor Négy korál című versének közös szavalása és a szent zsoltárok együtténeklése segítette, hogy a helyiek közösségi-lelki eseményen is közösen vegyenek részt a fiatal művészekkel. 

Artpiknik Cered ╱ Fotó: Péter Szabina

Freund Éva szervezőként a nyílt napra meghívta Komoróczky Tamás képzőművészt és Seregi Tamás esztétát is, akik mindent megkérdőjelező, „tamáskodó” kérdéseikkel izzították a hangulatot, segítve a művészeket készülő alkotásaik tökéletesítésében. A kérdésfelvetésekkel az alkotók is közelebb kerültek saját művészetükhöz, hogy a későbbiekben is ihletet és energiát merítsenek a ceredi elvonulásból. Az első intermediális hangár így lehetett műfaji úttörő a meglévő 25 éves alkotótelepi hagyományban. 

▬▬▬▬

ArtPiknik Cered

2021. augusztus 14.